Digitaalisen markkinoinnin kanavat [14 parasta]
Digitaalisen markkinoinnin kanavat eli digimarkkinoinnin kanavat. Mitä ne ovat ja miksi ne pitäisi tuntea? Missä kanavassa yrityksen kannattaa olla mukana ja miksi? Ytimekkään listan avulla löydät nopeasti mistä on kyse ja mihin kannattaa keskittyä.
Yrityksen digimarkkinoinnin kanavat
Digitaalisia markkinoinnin (engl. Digital Marketing) kanavia ovat esimerkiksi yrityksen omat verkkosivut eli kotisivut, hakukoneoptimointi, sosiaalisen median kanavat, sisältömarkkinointi ja sähköpostimarkkinointi. Digimarkkinoinnisa puhutaan myös termein digitaalinen online-markkinointi (engl. Digital Online Marketing) ja internetmarkkinointi (engl. Internet Marketing).
Perinteiset kanavat vs digikanavat
Digitaalisen markkinoinnin lisäksi puhutaan perinteisistä markkinointikanavaista, joita ovat esimerkiksi televisio ja radio, lehti-, elokuva- ja ulkomainonta sekä esitteet, lentolehtiset eli flaijerit, suoramarkkinointi ja erilaiset sponsoroinnit.
Internetmarkkinoinnin kulmakivi on yrityksen kotisivut
Digitaalisella markkinoinnilla tarkoitetaan ensisijaisesti internetissä selaimen kautta tapahtuvaa markkinointia. Tämän markkinointitavan perustan muodostaa yrityksen tai yhteisön verkkosivut. Muiden digimarkkinointikanavien tarkoituksena on johdattaa potentiaaliset asiakkaat yrityksen kotisivulle. Kohdesivusto voi olla vaikka yrityksen kotisivu, blogisivusto tai verkkokauppa.
Markkinoinnin tavoitteena on saavuttaa kohderyhmä kannattavasti
Yrityksen tavoitteena on digitaalisten kanavien kautta kohdistaa oma markkinointiviestinsä yrityksen kohderyhmälle. Yritys pyrkii ymmärtämään missä kanavissa heidän potentiaaliset asiakkaansa viettävät aikaa ja sen jälkeen miten tälle kohderyhmälle pystytään kohdistamaan markkinointia tai mainoksia kannattavasti suhteessa tuotteen hintaan. Tässä kohtaa puhutaan asiakkaan hankintakustannuksista eli mitä maksaa hankkia yksi asiakas yritykselle. Markkinoinnin ammattilaiset tehtävänä on hankkia digitaalisen markkinoinnin keinoin näistä kanavista yritykselle asiakkaita.
Digimarkkinoinnin tulokset pystytään mittaamaan tarkkaan
Digitaalisen markkinointiin ja mainontaan sijoitettujen eurojen tuotto pystytään laskemaan sentilleen (ROAS, return on ad spend). Sitä ei kuitenkaan ihan automaattisesti pystytä tekemään, vaan se vaatii markkinointitiimiltä asiantuntemusta. Kuitenkin digimarkkinointikanavien tarjoamilla yksinkertaisilla mittareilla aloittelevakin markkinoija näkee ainakin etenemissuunnan – paraneeko vai huononeeko.
Tyypillisiä digitaalisen markkinoinnin mittareita (marketing KPIs) ovat verkkosivuston kävijämäärä, tarjouspyyntölomakkeiden täyttö, yhteydenotto yritykseen, hakukonesijoitusten paraneminen tai verkkokaupan osto. Tämän lisäksi sosiaalisen median kanavissa on erilaisia sitoutumisen mittareita kuten kommentteja, tykkäämisiä, jakoja tai seuraajia.
Seuraavaksi tutustutaankin erikseen digitaalisen markkinoinnin kanaviin
Kaikki digitaalisen markkinoinnin kanavat
Tällä hyvin tehdyllä videolla esitellään hieman villiltäkin vaikuttavia markkinoinnin kanavia. Ole varovainen, sillä jokin voi tarttua niistä sinuun. Näitä ei löydy alla olevasta listastani, joten näissä on todella jotain uutta ja eikun katsomaan video👋
Videolla esittellyt 19 markkinoinnin kanavaa
- Viraalimarkkinointi – Viral Marketing
- Suhdetoiminta – PR
- Epätyypillinen suhdetoiminta – Unconventional PR
- Hakusanamainonta SEM – Search Engine Marketing
- Googlen bannerimainonta – Google Display Ads
- Sähköpostimarkkinointi – Email Marketing
- Mainonta perinteisissä medioissa – Offline ads
- Hakukoneoptimointi – SEO
- Sisältömarkkinointi – blogimarkkinointi – Content Marketing
- Tuotekehitys osana markkinointia – Engineering as marketing
- Vieraspostaukset – Guest posting
- Business Development
- Henkilökohtainen myyntityö – Sales
- Affiliate markkinointi – kumppanuus markkinointi – Affiliate Programs
- Leveraging Existing Platforms
- Messut – Trade Shows
- Tapahtumamarkkinointi – Offline Events
- Puhujaesiintymiset – Speaking Engagements
- Internet ryhmien ja yhteisöjen rakentaminen – Community Building
#1 Google Ads mainonta
Hyödyt:
- Mainokset Google haun yhteydessä.
- Suuri asiakaspotentiaali.
- Helppo aloittaa tekemällä Google Ads tili.
- Maksat ainoastaan, kun joku vierailee sivullasi PPC- mainoksen kautta.
Kun sinä haet Googlen kautta erilaisia asioita, saat yleensä ensimmäiseksi vastauksen nimikkeellä mainos. Nämä ovat Google Ads mainontaa ennen orgaanista, luonnollista hakutulosta.
Sinä maksat Googlelle aina ja ainoastaan kun joku painaa PPC (pay per click advertising) mainostasi. Voit määritellä mainontaasi tehokkaasti: aikaa maantieteellisesti (esimerkiksi Tampere), kellon aikojen mukaan tai minkälaista laitetta asiakas käyttää.
#2 Google Display mainonta
Hyödyt:
- Visuaalisten mainosten näyttävät kampanjat.
- Suuri asiakaspotentiaali.
- Helppo aloittaa tekemällä Google Ads tili
- Laajentaa perus Google sanahakua – Google Display- verkostolla.
Tee verkostoon näyttävä visuaalinen mainostaulu tuotteistasi/palveluistasi. Voit näyttää sitä Google Ads tilin kautta Google Display -verkostossa (GDN). Siinä on mukana yli 2 miljoonaa verkkosivustoa, video- ja sovellusryhmää (kuten Youtube ja Gmail).
Helppo käyttöliittymä ja voit valita missä ja koska näytät mainoksesi määrittelemällesi kohderyhmälle.
#3 Hakukoneoptimointi SEO
Hyödyt:
- Koti- verkkosivusi optimointi.
- Yrityksesi löydetään luonnollisessa haussa.
- Yrityksen yksi parhaista ja pitkäkestoisimmista sijoituksista.
- Suuri asiakaspotentiaali.
- Ei ylimääräisiä maksuja, jos tekee itse.
SEO= search engine optimization. Optimoi sivustosi niin että Google tai muu hakukone rankkaa sinut orgaanisessa, luonnollisessa haussa kärkisijoille. Hakukoneoptimoinnin avulla varmistat, että ostajat/asiakkaat löytävät sinun tuotteet ja palvelut parhailla hakutermeillä oikeaan aikaan.
Yksikään yritys, joka myy tuotteita verkossa ei menesty pitkään ilman optimointia. Opettele tämä taito itse tai anna SEO ammattilaisten hoitaa se puolestasi.
#4 Youtube-markkinointi
Hyödyt:
- Liikkuva videokuva, tunnemedia, jättää jäljen.
- Suuri asiakaspotentiaali, yksi maailman suosituimmista kanavista.
- Kuusi erilaista mainostamistapaa, löydät varmasti omasi.
- Suurin käyttäjäryhmä Suomessa 15-35 -vuotiaat.
Youtube on Googlen omistama videoiden levitys- ja sosiaalinen median alusta. Youtubella on noin 2.2 miljardia (4/2022) aktiivista käyttäjää kuukaudessa ja maailman toiseksi suurin alusta Facebookin jälkeen (myös Suomessa).
Suosituimpia aiheita ovat: viihde, ruoka, pelaaminen, kauneus, musiikki, urheilu, tiede sekä matkailu.
#5 Instagram
Hyödyt:
- Perustuu visuaalisiin, innostaviin kuviin ja videoihin.
- Suuri potentiaali, yksi maailman suosituimmista kanavista.
- Suomen suosituin, ohitti FB, 3 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa.
- Uusin suosittu ominaisuus Instagram Reels.
Instagram on sovellus, jolla voidaan ottaa, jakaa ja editoida videoita sekä kuvia. Voit lisätä sovelluksessa kavereita, seurata muun muassa julkkiksia ja jakaa omaa sisältöä ja seurata muiden.
Instagramin sosiaalisessa verkostossa monet menestyjistä ovat tuotepohjaisia yrityksiä. Mainokset tehdään Facebookin mainosalustalla ja hinnoittelu menee samalla pohjalla.
#6 Kotisivuilla tehtävä sisältömarkkinointi
Hyödyt:
- Markkinointia sisällöllä: tekstillä, kuvalla ja videolla
- Yrityksesi tekemä erinomainen sisältö vetää kohderyhmäsi asiakkaita sivustoillesi
- Omaksu tämä yrityksellesi, tämä ei ole ohi menevä trendi.
- Brändin vahvistaja
- Toimii 24/7
Kotisivut ovat yrityksen digimarkkinoinnin perusta. Hakukoneoptimointi (yllä) on tehty hyvin kotisivullesi. Tuotat valitsemallesi kohderyhmälle heidän tarvitsemaa materiaalia: ratkaisuja ongelmiin, lisätietoa tuotteista/palveluista, asiantuntijuutta. Asioita tutkiva ja tietoa hakeva asiakas löytää sivustosi ja vedät sisällöllä asiakkaan luoksesi.
Näin ollen kotisivujen sisältömarkkinointi houkuttelee, vakuuttaa ja sitouttaa asiakkaita. Kun hoidat heitä oikein jokaisessa vaiheessa, saat heistä suosittelijoita yrityksellesi.
#7 TikTok
Hyödyt:
- Lyhytvideosovellus, joka lupaa inspiroida luovuuttasi ja tuoda iloa!
- Käyttäjäkunta laajenee nopeitten koko maailmassa, 50 % käyttäjistä alle 30-vuotiaita.
- Jos haluat tavoittaa Generation Z (syntyneet 1997 ja 2012) – tämä on oikea kanava!
- Suomessa n. 1.3 miljoonaa ja maailmalla 1 miljardia käyttäjää kuukausitasolla
Tiktok on lyhytvideosovellus, jolla muokataan/tehdään ja jaetaan videoita ja päästetään luovuus valloilleen. Videoita voi muokata runsaasti ohjelmasta löytyvillä erilaisilla säätimillä.
Mainonnassa pääsee alkuun TikTok Ads Manager ja Business Center kanssa. Työkalut näyttävät/tuntuvat Facebook-markkinoinnin tyylisiltä ja aloittaminen on helppoa.
#8 Sähköpostimarkkinointi
Hyödyt:
- Kustannustehokkain digitaalisen markkinoinnin kanava.
- Tavoittaa suuria massoja ja laajasti eri ihmisryhmiä.
- Henkilökohtainen.
- Monta erilaista lähestymistapaa asiakkaan suuntaan.
Sähköpostimarkkinointi on paljon enemmän kuin perinteinen myyminen. Asiakasta voi lähestyä monessa eri vaiheessa asiakkuuden elinkaarta lisäten tämän asiakasuskollisuutta.
Voit tuoda hänelle tietoa asioista, joista tämä on osoittanut kiinnostusta (sisältömarkkinointi), kasvattaa yrityksesi bränditietoutta, infoa tuotteista/palveluista ja erilaisista tervetulo-ja erikoistarjouksista.
Markkinoinnin avuksi löytyy nykyään monia erilaisia sähköpostiohjelmia, joilla voi automatisoida, ajastaa ja tehdä erittäin personoituja viestejä asiakkaille.
#9 Chatbot kotisivulla
Hyödyt:
- Automaattinen keskustelutyökalu kun asiakas tulee sivustollesi.
- Lisää oikein tehtynä yhteydenottoja ja leadien määrää.
- Väsymätön, palvelee ja opastaa sivustolla kävijöitä 24/7.
- Parantuneet huomattavasti, ennen kalliita, huonosti toimivia ja jopa ärsyttäviä.
- Hyvä työkalu auttamaan yrityksen sisältömarkkinointia kotisivustolla.
Chatbot eli botti on nykyaikaisen myynnin ja asiakaspalvelun innovatiivisimpia apuja. Chatbot Tekoäly ottaa jatkuvasti askeleita eteenpäin ja chatbotin avulla yritykset voivat palvella asiakkaitaan verkossa entistä reaaliaikaisemmin.
Suurin osa nettisivuilla selaamisesta tapahtuu nykyään mobiililaitteiden kautta. Markkinoilla löytyy hienoja Chatbot sovelluksia, joihin ei tarvitse kirjoittaa mitään vaan valitaan mielenkiinnon kohteita rasti/ruutuun menetelmällä.
#10 WhatsApp
Hyödyt:
- Pikaviestinnän kuningas maailmassa.
- Massiivinen potentiaali, 2 milardia käyttäjää kuukausitasolla.
- Suomessa erittäin suosittu, viikottin 3,5 miljoonaa käyttäjää.
- Viestit ilmaisia lähettää vs. SMS-tekstiviesti.
- Saa asennettua myös tietokoneelle.
WhatsApp on ennen kaikkea pikaviestinnän kanava, nykyajan tekstiviesti mobiilisovelluksen muodossa. Voit yksityisesti tai ryhmässä soittaa videopuheluita, lähettää valokuvia, videoita ja animaatioita.
WhatsApp Business ja Api tuovat tuovat yritystoiminnan yllä kuvattuun maailmaan. Asiakkaisiin voidaan olla helposti yhteydessä erilaisilla työkaluilla. Yritys voi esimerkiksi lähettää viestejä, kuvia, audioviestejä, dokumentteja, sijaintitietoja. Monet asiat voidaan automatisoida ja ajastaa.
#11 Pinterest
Hyödyt:
- Työkalu visuaalisten kuvien ja videoiden jakamiseen.
- Ideoiden ja inspiraation runsaudensarvi, miljardeja Pin-lisäyksiä.
- Hyvä kohdennetussa mainonnassa, asiakkaan tietoisuus -ja harkintavaihe.
- Käyttäjiä maailmassa kuukausitasolla 445 miljoonaa, naiset enemmistönä 60 %.
- Maailman kolmanneksi suosituin hakukone.
Pinterest toimii kuvien ja videoiden kautta, joita käyttäjä pystyy pin omaan profiiliin mielenkiintonsa ja aihealueiden mukaan. Monet käyttävät Pinterestiä myös hakukoneena, kun ovat aikeissa etsiä, ostaa, tutkia jotain tai vain löytää inspiraatiota.
Pinterestillä mainostaminen on monipuolista ja tehty helpoksi. Sisällön on oltava kuitenkin laadukas ja huomiota herättävä koska sivusto perustuu visuaalisuuteen. Noin 85 % Pinterestin käyttäjistä käyttää kanavaa kun harkitsee jonkin tuotteen ostopäätöstä.
#12 LinkedIn
Hyödyt:
- Suurin B2B- somekanava ja ainoa, joka keskittyy työhön ja osaamiseen
- Verkostoituminen sekä kohtaamispaikka
- Avoin verkko-CV
- 250 miljoonaa maailmanlaajuista käyttäjää kuukausitasolla.
LinkedIn on kohtaamispaikka asiakkaille, yrityksille, asiantuntijoille ja rekrytoijille. Verkostoidu ihmisten kanssa, osallistu toisten luomaan sisältöön ja liity ryhmiin. Jaa ajankohtaista ja mielenkiintoista sisältöä.
Mainontaa pystyy tekemään, kun perustaa yritystilin ja mainostilin. Mieti mainonnan tavoite, tavoiteltava yleisö, mitattavuus, optimointi ja jälkeenpäin jatkokehittäminen.
#13 Twitter
Hyödyt:
- Online tekstiviestipalvelu ihmiselle ympäri maailmaa!
- Mahdollisuus nopeaan, orgaaniseen asiakkaiden saavuttamiseen.
- Monet alojen vaikuttajat twiittaavat, korkeatasoista informaatiota.
- 220 miljoonaa maailmanlaajuista käyttäjää kuukausitasolla.
Twitter on tekstiviestipalvelu, jossa voit lähettää 280 merkin twiitin sisältäen kuvia, videoita tai linkkejä. Pääaiheita ovat muun muasa viihde, urheilu, politiikka ja tekniikka.
Voit mainostaa Twitterissä monella eri tavalla: relevanttia sisältöä tuottamalla, twiittiesi esiin nostamisella tai trendien mainostamisella.
#14 Google My Business – Googlen yritysprofiili
Hyödyt:
- Voit vaikuttaa miten yrityksesi näkyy Googlen haussa ja mapsissa.
- Tarkkojen yritystietojen ylläpitäminen verkossa.
- Uusien asiakkaiden tavoittaminen.
- Yhteydenpito asiakkaisiin.
Monet asiakkaat pitävät yritystäsi luotettavampana kun yrityksesi tiedot ovat hyvin esillä. Google näyttää yrityksesi haussa hyvin hoidetun yritysprofiilin olennaiset tiedot, kuten aukioloajat, verkkosivuston ja käyntiosoitteen. Näistä asiakas pääsee suoraan soittamaan sinulle tai menemään verkkosivuillesi.
Voit profiilisi kautta myös lukea ja vastata asiakkaiden arvosteluihin ja ne vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Valokuvien ja videoiden lisääminen on suotavaa. Googlen mukaan saat näin 42 % enemmän Mapsin ajo-ohjepyyntöjä ja 35 % enemmän verkkosivusto klikkauksia.
Yhteenveto uusista markkinoinnin kanavista
Yrityksen tai yhteisön tulee lakkaamatta seurata kehittyviä digitaalisia markkinointikanavia ja markkinoinnin trendejä. Digitaalisen markkinoinnin lahja nykymarkkinoijalle on tarkka mainosten ja markkinoinnin kohdentaminen. Aikaisemmin kaikki markkinointi oli enemmän tai vähemmän isoille mainosbudjetille tarkoitettua massamarkkinointia. Nyt jokainen pienempikin yritys voi internetin avulla tehdä kannattavaa markkinointia.
Kun on löytänyt yritykselleen kanavan, jossa oma kohderyhmä pystytään tavoittamaan kannattavasti, niin markkinointibudjettia on investointi joka tuottaa heti tulosta. Eli jos esimerkiksi digimarkkinointiin laitettava 1 euro tuottaa vaikka 4 euroa ja sen on taloudellisesti kannattavaa (ROI on plussalla), niin silloin yrityksen kannattaa sijoittaa markkinointiin ihan niin paljon kuin yritys pystyy asiakkaille tuotteita tai palveluita toimittamaan. Eli yritystä voidaan kasvattaa rajattomasti tuotannon sen salliessa.
Etsitkö ilmaisia kuvia, videoita ja editointiohjelmia sosiaalisen median sisällöntuotantoon👌
- Ilmaisten kuvien löytäminen markkinointiin, somejulkaisuihin ja yrityksen kotisivuille voi olla kiven takana? Olemme kirjoittaneet artikkelin josta löydät Ilmaisia kuvapankkeja
- Kuvien muokkaaminen markkinointia varten voi olla joskus työlästä. Testaa näitä ilmaisia kuvakäsittelyohjelmia ja etsi juuri omaan työtapaasi sopiva kuvanmuokkausohjelma.
- Videot ovat tullut jäädäkseen. Etsitkö videonteko-ohjelmaa, jolla olisi nopeaa ja vaivatonta luoda tyylikkäitä videoita markkinointiin. Tutustu artikkeliimme, jossa esittelemme ilmaisia videoeditoreja
Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.