Mikä on metaversumi ja miten metaversumi Facebook

Mikä on metaversumi

Metaversumi tarkoittaa lisätyn todellisuuten ja virtuaalitodellisuuden tulemista osaksi arkipäivää. Pelimaailmassa 3D – lasit ovat olleet jo arkipäivää pitkään, mutta milloin metaversumi tulee osaksi tavallisten kuluttajien normaalia elämää. Tässä artikkelissa kerrotaan mikä on metaversumi tällä hetkellä ja miten sitä jo nyt hyödynnetään.

Metaversumi määritelmä

Mitä metaversumi tarkoittaa (eng. metaverse)? Lukuisat yritykset kehittävät omaa tulkintaansa siitä. Metaversumi tarkoittaa virtuaalimaailmojen verkostoa, missä käyttäjät voivat kommunikoida keskenään. Tähän voidaan käyttää 3D-ympäristöjä esimerkiksi VR-lasien avulla.

Uusimpana esimerkkinä on WalMart Land metaversumi toteutus. Se on luotu nuorten ja lasten suosiossa olevalle Robloxin massiivinen monen pelaajan verkkopeli (MMOG) alustalle.

Esittely Walmart land metaversumi-toteutuksesta Robloxissa

Metaversumi on fyysisen todellisuuden jatke

Metaversumi on fyysisen todellisuuden jatke ja tulee olemaan ehkä suoraan perinteisen internetin jatkaja. Metaversumia käsitteen voisi kuvailla tilanteeksi, jossa virtuaalinen ja oikea todellisuus nivoutuvat jollainlailla yhteen. Metaversumi on uusi tapa olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Virtuaalitodellisuudessa on mahdollista tienata rahaa, jota voi käyttää myös oikeassa elämässä.

Metaversumi tulee hiljalleen esiin, kun eri ominaisuudet, tuotteet ja palvelut sulautuvat yhteen. Metaversumissa yhdistyy oikea elämä, virtuaalitodellisuus, sosiaalisen median kanavat ja koko internet. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat.

Metaversumi sisältää

  • virtuaalitodellisuus (eng. virtual reality)
  • lisätty todellisuus (eng. augmented reality)
  • tekoäly (eng. artificial intelligence)
  • mobiilipelaaminen.

Virtuaalimaailmoissa on mahdollista olla yhteydessä ystäviin, osallistua työpaikan etäkokoukseen tai koulun luennolle omalla avatarilla sekä käydä verkko-ostoksilla, osallistua yhdessä muiden pelaajien kanssa moninpeliin tai käydä esimerkiksi keikalla. Kaikki tämä on mahdollista jo nyt. Kyse on tämän kaiken yhteen nivomisesta.

Lisätyn todellisuuden avulla pystytään tuomaan edessämme olevaan fyysiseen ympäristöön elementtejä virtuaalisesta todellisuudesta.

AR-lasit voivat esimerkiksi antaa ilmoituksia käyttäjälle, auttaa navigoinnissa tai pitää käyttäjälle kierroksen kaupungin nähtävyyksistä. Kun ihmiset voivat olla toisiinsa yhteydessä lasien avulla, eri todellisuuksien rajat alkavat hämärtyä.

Sosiaalinen media ja metaversumi voi yhdessä luoda uusia kohtaamistapoja ihmisten kesken.

Mikä on metaversumi

Verkkomonipelit

Verkkomonipeleissä metaversumin ajatus tulee esiin hyvin. Esimerkiksi pelissä ihmiset tapaavat toisiaan riippumatta fyysisestä olinpaikastaan. Pelihahmoja on yleensä mahdollista muokata ulkonäöltään mieleisekseen esimerkiksi digitaalisia vaatteita ostamalla.

Lisäksi esimerkiksi suositussa Fortnite-pelissä on järjestetty Travis Scottin virtuaalinen konsertti, joka oli jättihitti. Fortniten kehittäneen Epic Gamesin markkinointijohtaja Matthew Weissinger on kertonut heidän rakentavan metaversumia – sosiaalista paikkaa.

NFT-tekniikka

NFT-tekniikka (non-fungible token) mainitaan usein metaversumin yhteydessä. Kyseisellä lohkoketjuun perustuvalla tekniikalla voidaan todentaa virtuaalisen hyödykkeen omistaja. Omistaa voi esimerkiksi tviittejä, meemejä, kryptotaidetta tai virtuaalivaatteita.

NFT-kauppa käy tällä hetkellä jo vauhdikkaasti. Hyödykkeet voidaan mieltää keräilyesineinä, jotka siirretään omistajalle esimerkiksi kaksiulotteisena kuvana.

Metaversumin varjopuolet

Metaversumilla on varjopuolensa, vaikka se näyttäytyykin lähinnä uusia mahdollisuuksia luovana käsitteenä. Kaikki teknologinen kehitys sisältää uhkia, joita ei välttämättä osata etukäteen edes odottaa.

Kun Facebook ilmoitti suunnitelmistaan muovata yhtiöstään metaversumiyhtiön, nousi esiin huoli, että yhden jättiyhtiön vaikutus metaversumia kehittäessä voisi olla kyseenalaista.

Facebookin, kuten myös Googlen tai Amazonin tavoitteena on loppujen lopuksi saada aikaan tuottoa – rahaa, mikä huomioidaan yhtiöiden osalta myös metaversumia kehitettäessä. Tämän osalta huolta on kannettu esimerkiksi siitä, että metaversumin käyttäjät nähtäisiin ainoastaan kuluttajina. Käyttäjien tietojen käsittely ja jakaminen ovat metaversumin kohdalla tärkeitä kysymyksiä. Jotta kokemuksesta on mahdollista muokata oikeasti saumattoman, käyttäjiltä vaaditaan laajoja oikeuksia.

Tulevaisuuden osalta kysymys kuuluu myös, että miten eri valmistajien VR-laitteet toimivat yhteen ja tukevatko ne toistensa palveluja. Jo nyt teknologiajätit pyrkivät luonnollisestikin pitämään käyttäjänsä omien palveluidensa piirissä. Toisaalta esimerkiksi Metan toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on painottanut, ettei metaversumi ole vain yksi yksittäinen tuote, jota yksi yhtiö rakentaa.

Metaversumin sovelluksia

Metaversumi tulee tarjoamaan paljon työmahdollisuuksia ohjelmistokehittäjille. Metaversumin sovelluksien taustalla olevat, digitaalisiin maailmoihin liittyvät ensimmäiset kehitystyöt on tehty jo kauan sitten. Suurelle yleisölle on metaversumi vasta nyt alkanut tulla tutuksi. Tästä syystä onkin vielä epäselvää, kuinka yritykset ottavat sen käyttöönsä.

Pelaaminen metaversumissa

Pelaamisen mahdollisuus metaversumissa on herättänyt useiden teknologiajättien kiinnostuksen. Yritykset pyrkivätkin hyödyntämään pelaamiseen liittyviä, kasvavia markkinoita. Erityisesti kiinnostus on kohdistunut pelaamiseen, missä pelaajien välinen vuorovaikutus tapahtuu virtuaalilasien avulla.

Kryptomaailmassa on jo saatu nähdä, kuinka monet pelit mahdollistavat raha ansaitsemisen pelaamisen aikana (Play To Earn). Näissä peleissä pelaajille annetaan mahdollisuus ansaita digitaalisia kolikoita. NFT-todistukset ovat myös erittäin suosittuja, sillä tietyt pelissä olevat esineet voidaan myydä edelleen, ja näin ansaita kryptovaluuttaa pelaamisen ohessa.

Tulevaisuudessa erityisesti peliala näyttää hyötyvän metaversumista. Uusimpien pelien pelaaminen vaatii kehittyneintä laitteistoa. Kilpailu alalla on kovaa. Kuka tulee kehittämään sujuvimmin toimivat ja laadukkaimmat VR-lasit?

Virtuaalilasit

Virtuaalilasit mahdollistavat esimerkiksi kokoukset, ostokset, seurustelun ja urheilun metaversumissa. Ihmiset tekevät jokapäiväisiä asioita virtuaalimaailmassa sekä Mark Zuckerbergin että Bill Gatesin tulevaisuuden visioissa.

Microsoft myy HoloLens-nimisiä AR-laseja. Applen odotetaan esittelevän vastaavan tuotteensa ennen vuoden 2022 loppua.

Lue lisää metaversumista Wikipediasta.

Metaversumi sijoittaminen

Miten metaversumiin voi sijoittaa?

Metaversumiin sjoittamisessa on useita eri sijoitusvaihtoehtoja. Teknologiayritykset investoivat miljardeja metaversumiin – digitaaliseen maailmaan, missä kolmiulotteisten avatarien kautta ihmiset voivat kokea erilaista toimintaa.

Metaversumia lupaillaan yhä useammin pörssiin listautuneiden yritysten houkutellessa kehittäjiä ja innostaessa sijoittajia. Metaversumi mainittiin neljännesvuosiraporteissa vuonna 2020 vain 7 kertaa. Seuraavan vuoden aikana määrä nousi yli 100:aan. Erityisesti Facebookin nimenmuutos Metaksi lisäsi hypeä virtuaalimaailmaan liittyen. Meta yrittää vallata metaversumin valtavan sosiaalisen median käyttäjämääränsä avulla. Pörssiyhtiöiden osakkeiden kautta myös yksityisellä sijoittajalla on mahdollisuus sijoittaa metaversumiin.

Virtuaalinen kiinteistö

Virtuaalisen kiinteistön tai palan maata voi ostaa Decentralandin omassa metaversumissa. Kyseissä pelissä on mukana piirteitä perinteisestä kiinteistösijoittamisesta. Maata on rajattu määrä, sijainti vaikuttaa tonttimaan hintaan. Kiinteistön avulla voi ansaita vuora- tai mainostuloja.

Yksittäisten tonttien varsin korkeaksi nousseet hinnat Decentralandissa kertovat sijoittamismahdollisuuksien tosissaanotettavuudesta. Sandbox on toinen kiinnostava virtuaalinen projekti.

Play to earn -pelit

Play to earn -pelien valuuttaa voi vaihtaa rahaksi. Esimerkiksi Star Atlas -peli sisältää pelissä tienattavan ATLAS-valuutan, jonka voi pelin ulkopuolella vaihtaa euroiksi.

Muita vastaavia pelifunktioon linkattuja kryptoja ovat esimerkiksi CAVE, KI ja GENE. Kryptovaluutoista on mahdollista rakentaa myös valuuttapareja, jotka voi laittaa tuottamaan automaattisen markkinatakaajan mekanismin sisältävään pörssiin.  Sijoittamaan kannattaa lähteä ennemminkin pikkurahalla ja huvin kannalta kuin vakavasti sijoittaen. 

Metaversumi ja markkinointi

Metaversumi ja markkinointi ovat vasta löytämässä toisensa. Virtuaalimaailmassa kaikki on mahdollista, joten uudenlaisia markkinointi- ja mainoskonsepteja tarvitaan koko ajan.

Esimerkiksi Brasiliassa kuluttujabrändit ovat hyödyntäneet uutta metaversumiajattelua ja sijoittaneet tuotteitaan tunnettujen pelien sisään luoden sinne immersiivisiä elämyksiä.

Metaversumin historia ja kehitys

Metaversumin käsite

Metaversumin käsite esiintyi ensimmäisen kerran vuonna 1992 Neal Stephensonin kirjassa “Snow Crash”, missä viitattiin virtuaalimaailmaan, jossa asuivat oikeiden ihmisten avatarit.

On jo olemassa myös monia muitakin kirjoja ja elokuvia, missä metaversumilla on iso rooli. Neal Stephenson on kuitenkin jäänyt lähtemättömästi metaversumin syntyhistoriaan.

1990-luvulta alkaen

Jo 1990-luvulta alkaen peliyhtiöt ovat kehittäneet virtuaalisia ympäristöjä, joita käyttäjät saattoivat osittain myös itse pystyttää. Myös suuret yritykset ovat kokeilleet virtuaalimaailmoja 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Esimerkiksi Googlella oli oma Google Lively -virtuaaliympäristö.

“Ready player one”

“Ready Player One” on yksi metaversumiin liittyvistä kirjoista, joista on tehty myös elokuva. Kyseinen, Ernest Clinen kirjoittama kirja julkaistiin vuonna 2011. Kirjaan pohjautuvan scifi-elokuvan ohjasi Steven Spielperg vuonna 2018.

Tarinassa eletään vuotta 2045 ja maailmassa on valtava energiakriisi fossiilisten polttoaineiden vähenemisen ja ilmaston lämpenemisen seurauksena. Tätä kurjuutta ihmiset tarinassa pakenevat OASIS-virtuaalitodellisuussimulaatioon, mikä on sekä massiivinen monen pelaajan verkkoroolipeli että virtuaalinen yhteiskunta. Kuten metaversumi-visioissa tarinan henkilöt hyppivät saumattomasti reaalimaailman ja virtuaalimaailman välillä.

Teknologiayritysten VR- ja AR-investoinnit

Teknologiayritysten VR- ja AR-investoinnit ovat olleet todellisuutta viime vuosikymmeninä, mutta melko heikoin tuloksin. Tämä on johtunut osittain sekä kuluttajia kiinnostavien sovellusten puutteesta, mutta myös keskinkertaisesta laitteistoista.

Suurten massojen huomion virtuaalilasit herättivät ensimmäisen kerran vuoden 2012 aikoihin , kun Oculus Rift tuli markkinoille. Nämä olivat ensimmäiset videopeleihin käytetyt, immersiiviset VR-lasit. Siitä alkaen myös pelinkehittäjien kiinnostus uusia mahdollisuuksia kohtaan heräsi. Sony julkistikin melko pian tämän jälkeen Project Morpheuksen, Playstation 4:lle tarkoitetut lasit.

Markkinoiden positiivinen kehitys

Markkinoiden positiivinen kehitys on ollut nähtävissä vuodesta 2019 alkaen. Facebookin (nykyisin Meta) Oculus Quest on saanut laajasti huomiota. Yrityksen VR-lasit myytiin jopa loppuun useissa eri paikoissa. Samana vuonna myös Nintendo toi markkinoille omat Nintendo Switchille tarkoitetut VR-lasinsa.

Vuoden 2020 lopulla Meta esitteli Oculus Quest 2:n. Ensimmäisten Oculus Quest -lasien seuraaja sai pääasiassa positiivisia reaktioita, ja seuraavana vuonna yhtiö myikin laseja yli 10 miljoonaa kappaletta.

Meta kehittää parhaillaan uusia huippuluokan VR-laseja, joiden on kerrottu ilmestyvän vuoden 2022 aikana. Edistystä on tapahtunut myös yhtiön Nazare-hankkeessa, jonka tuotoksena on tulossa ensimmäiset tavallisen näköiset lasit AR-toiminnoilla.  Lasien on tarkoitus tulla markkinoille vuoden 2024 aikana. Lasien yhtenä keskeisenä ominaisuutena on hologrammeihin perustuva kommunikointi ja yhdessä olo. Metan perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on vaatinut, että Nazare-lasien tulee tarjota täysi lisätyn todellisuuden kokemus 3D-grafiikoilla, laaja näkökenttä ja ”sosiaalisesti hyväksyttävä design”.

Lisätty todellisuus tulee todennäköisesti olemaan polku virtuaalitodellisuuteen. Joka tapauksessa todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden välinen raja hämärtyy tulevaisuudessa yhä enemmän.

Johtopäätös

Metaversumi tulee muuttamaan maailmaa ja sitä miten ihan arkipäiväisiä asioita hoidetaan. Sen läpimurto suurille massoille tarvitsee vielä paljon teknologian kehittymistä. Sitä odottaessa on tarjolla yhä monipuolisempia ratkaisuja testata ja opetella sitä jo etukäteeen. Se tulee varmasti vaikuttamaan palvelujen toimittamiseen ja käyttämiseen etänä. Metaversumiin liittyvien teknologian kehittyminen vaikuttaa tuleviin markkinoinnin trendeihin, joten edelläkävijäkävijä -yritysten kannattaa olla hereillä tämän murroksen kanssa.

Usein kysyttyä

Mikä on metaversumi?

Metaversumi on käsite verkossa olevasta 3D-universumista, joka yhdistää useita erilaisia virtuaalisia tiloja. Sen voi ajatella tulevaisuuden versiona internetistä.

Mitä metaversumissa voi tehdä?

Metaversumissa voi tehdä monia asioita, muun muassa työskennellä, tehdä ostoksia, pelata, tavata ja sosialisoida.

Onko metaversumissa potentiaalia?

Metaversumissa on kaupallista potentiaalia ja siihen investoidaan suuria rahoja. Metaversumin ei ole tarkoitus olla vain yhden yrityksen omistama ja hallinnoima ympäristö, vaan siitä visioidaan internetin kaltaista, avointa ja yhteentoimivaa kokonaisuutta.

Markkinoinnin trendit / SEO Kari Nieminen | 0400125160 | kari@seokarinieminen.com | Website | + posts

Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.

Similar Posts