Kenelle reels näkyy ja miten reels julkaistaan

Mikä on Instagram Reels?

Instagram Reels -videot ovat lyhyitä, viihdyttäviä short form -videoita, joiden avulla voi toteuttaa omaa luovuutta ja herättää yrityksen brändin uuteen aikaan.

Instagram Reels määritelmä  

Mikä on Instagram Reels? Instagram Reels on Instagramin uusi, TikTokin kaltainen video -ominaisuus. Instagram Reelsiin käyttäjät voivat tallentaa reelejä (suomeksi kelat), mikä tarkoittaa lyhyitä, jopa 90 sekunnin pituisia videoita.

Kuten TikTokissa, myös Instagram Reels-videoissa voi olla mukana musiikkia ja erikoistehosteita. Instagramissa on oma Reels-kuvakkeensa, mistä pääsee Reels-videoihin. Reels myös integroituu Instagramin omiin suodattimiin ja muokkaustyökaluihin.

Reelsit eli kelat löytyvät Instagramista uutisvirrasta, Tutki-sivulta sekä suoraan käyttäjien profiileista.

Instagram Reelsin hyödyntämismahdollisuudet yritykselle

Instagramin reelsejä käyttäen yritykset voivat:

  1. Oman Instagram-tilinsä sisällöntuotannossa.
  2. Vaikuttajien kautta.
  3. Mainostamalla Instagram Reelsissä.

Instagram Reels ja markkinointi

Yritykset voivat hyödyntää Instagram Reeliä markkinoinnissaan ja saada sen kautta mhyös enemmän näkyvyyttä.

Reels-ominaisuus on vielä suhteellisen tuore, julkaistu kesällä 2020. Reels-videot saavat tällä hetkellä enemmän näyttökertoja kuin muu Instagramissa julkaistava sisältö.

“Miksaaminen”

Reels-videoita yleisö voi “miksata” omanlaisikseen versioiksi ja jakaa niitä eteenpäin omalla tilillään. Yrityksen kannattaakin tuottaa tuotteistaan ja palveluistaan viihdyttävää ja hyödyllistä sisältöä reelseinä .

Mittaaminen

Instagram Reelsien toimivuutta voit testata lisämällä tilille reelsin, jonka olet jo aiemmin julkaissut muualla Instagram tilillä videona. Julkaisun jälkeen voit verrata näiden kahden erityyppisen julkaisun kattavuutta.

Mainostaminen

Instagram Reelsissa voit myös mainostaa. Mainokset ovat samankaltaisia kuin tavalliset reelsit ja voivat olla pituudeltaan 30 sekuntia. Tavallisesta sisällöstä mainokset erottuvat tilin nimen alla näkyvällä “sponsored”-tunnisteella.

Instagramin reelsien käyttö Suomessa

Suomessa Instagram Reelsiä on voinut käyttää elokuusta 2020.

Useat vaikuttajat, sisällöntuottajat ja brändit ottivat videotoiminnallisuuden innokkaina vastaan. Käyttäjien oli helppo saada sisältönsä näkyviin, sillä kilpailu sisältöpaikoista oli hyvin vähäistä.

Sisällöntuottajien määrä on pikku hiljaa noussut. Instagram Reels on silti tällä hetkellä varteen otettava työkalu yrityksille.

Reelsin teko

Reelsejä tehdessäsi voit valita, kuvaatko reelsin suoraan Instagramissa vai tuotko valmiin videotiedoston Instagram Reelsin editoriin.

Editoiminen

Instagramin Reels-editoriin pääsee esimerkiksi Instagram Storiesin kameran kautta.

Instagram Reelsin omia työkaluja voit käyttää silloin, kun video kuvataan Instagramin sovelluksella. Työkalut mahdollistavat esimerkiksi musiikin lisäämisen, videon nopeuden säätämisen ja Instagram sovelluksen filttereiden käyttämisen.

Voit koota Instagram Reelsin useammasta videopätkästä. Reelsiin voit lisätä myös erilaisia tekstejä. Tekstien kohdat ruudulla ja näkyvillä olon ajastamisen voi itse määritellä.

Muutamia vinkkejä:

  • Mielenkiintoinen alku videossa houkuttelee katsomaan videon loppuun asti.
  • Viihdytä, inspiroi tai opeta reelsin avulla – anna yleisölle syy katsoa.
  • Mainos reelsillä, mikä ei tuo mieleen mainosta!
  • Videon rytmi – tarpeeksi nopea tempaamaan mukaan, mutta riittävän rauhallinen viestin välittymiseen.
  • Hyvälaatuinen kuvan- ja äänenlaatu viestivät ammattimaisuudesta.
  • Optimoi videosi Instagram Reelsin pystysuuntaiseen raamiin 9:16 kuvasuhteella.
  • Erotu! – Trendikkäintä on seurata trendejä, mutta tehdä se aidosti ja omannäköisesti.

Instagram Reels näkyvyys

Reelseille tulee lisänäkyvyyttä hashtagien kautta. Mielenkiintoinen sisältö voi saada katsojamäärän pompahtamaan. Myös algoritmit tukevat kiinnostaviksi merkittyjä julkaisuja.

Kuinka näytettävät reelsit määräytyvät

Näytettävät reelsit määräytyvät Instagramin arvion mukaan kiinnostuksen kohteidesi perusteella. Yksi tärkeimmistä indikaattoreista on, kuinka todennäköisesti katsot Reelsin loppuun tai tykkäät siitä. Lisäksi reelsin ja sen julkaisijan yleinen suosio vaikuttaa näkyvyyteen.

Miten Instagram Reels ja TikTok eroavat toisistaan?

Instagram Reels ja TikTok muistuttavat paljon toisiaan, mutta erojakin löytyy.

TikTok on oma kanavansa, kun taas Instagram Reelsiä voi käyttää hyödyntäen mahdollisesti jo olemassa olevaa Instagram-tiliä ja -yleisöä.

TikTok on profiloitunut nuorten kanavaksi. Instagramin Storiesia, ja sen vanavedessä myös Instagram Reelsiä, taas käyttävät kaiken ikäiset.

Lue lisää, mikä on Instagram Reels, Wikipediasta.

Usein kysyttyä

Kenelle reels näkyy?

Yksityisen Instagram-profiilin reelsit näkyvät vain seuraajille, eikä niitä voida jakaa eteenpäin. Julkisen profiilin julkaisut sen sijaan näkyvät kenelle tahansa.

Miten reels julkaistaan?

Valmiin videon julkaisuun voit valita kanavaksi Instagramin Reels- ja Stories-osiot. Jälkimmäisestä video katoaa 24 h jälkeen.

Miten tehdä Instagram kohokohta?

Kohokohdat voivat sisältää kuvia ja videoita. Kohokohdat toimivat näyteikkunana profiiliisi. Kohokohtiin voit lisätä sisältöä omista tarinoistasi klikkaamalla Korosta-painiketta ja valitsemalla, mihin kohokohtaan valittu sisältö lisätään.

Markkinoinnin trendit / SEO Kari Nieminen | 0400125160 | kari@seokarinieminen.com | Website | + posts

Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.

Similar Posts