Some sosiaalisen median markkinoinnin trendit

Sosiaalisen median trendit 2023 [14 vinkkiä]

Videot hallitsevat jatkossakin sosiaalista mediaa. Jos yrityksesi ei luo videosisältöä, olet jo jäljessä, melkein kaikki sosiaalisen median trendit hyödyntävät videoita monessa muodossa. Evästeet poistuvat, mitä tilalle? Lue lisää…

Videot hallitsevat edelleen sosiaalista mediaa, ja vertikaalinen video valtaa alaa vaakavideolta

Vertikaaliset videot ovat tulleet jäädäkseen! Mobiilikäytön lisääntyessä yritysten on keskityttävä luomaan vertikaalisia videoita, joita voi helposti katsella älypuhelimella. Pystyvideo on vaikuttavampi ja mukaansatempaavampi, joten se sopii erinomaisesti sosiaalisen median alustoille kuten TikTok, SnapChat ja Facebook. Pystyvideoita voit tehdä monilla ilmaisilla videoeditoreilla, jotka sisältävät valmiit kuvasuhteet kaikille sosiaalisen median alustoille.

Lisää meemejä! Sosiaalinen media on jatkossakin täynnä niitä.

Meemit toimivat koska ne ovat samaistuttavia, hauskoja ja välittävät viestin usein tehokkaammin kuin pelkkä teksti. Kokeile rohkeasti meemejä, varsinkin jos muut alallasi eivät ole vielä käyttäneet. Taustakuvia meemeihin voi hakea ilmaisista kuvapankeista ja sen jälkeen editoida niitä helppokäyttöisillä kuvankäsittelyohjelmilla. Jos et ole löytänyt vielä omaan tyyliisi sopivaa kuvamuokkausohjelmaa, niin tutustu artikkeliimme jossa vertailemme ilmaisia kuvankäsittelyohjelmia.

Keskustelumarkkinoinnista tulee tärkeämpää kuin koskaan ennen.

Keskustelumarkkinointi auttaa yritystä sitoutumaan asiakkaisiinsa aidolla ja lähestyttävällä tavalla. Sitä voidaan käyttää brändin inhimillistämiseen, luottamuksen rakentamiseen ja uskollisuuden luomiseen. Uskalla antaa yrityksellesi ihmisen ääni.

TikTok jatkaa kasvuaan – yrityksille avautuu uusia markkinointimahdollisuuksia

TikTok on sosiaalisen median alusta, jonka avulla käyttäjät voivat luoda ja jakaa lyhyitä videoita muiden kanssa. Se on erityisen suosittu nuorempien käyttäjien keskuudessa, ja se on kasvanut nopeasti viime vuosina. Yritykset voivat käyttää TikTokia tavoittaakseen uusia yleisöjä ja mainostaakseen tuotteitaan tai palveluitaan luovilla tavoilla.

Sosiaalisesti tietoinen markkinointi on ratkaisevan tärkeää

Sosiaalisesti tietoisen markkinoinnin periaatteisiin kuuluu nykyisen yhteiskunnallisen ja poliittisen ilmapiirin huomioon ottaminen markkinointikampanjoita suunniteltaessa. On tärkeää olla tietoinen mahdollisista arkaluonteisista asioista ja välttää loukkaamasta asiakkaitaan. Yrityksiltä odotetaan vastuullisuutta ja keskittymistä myönteisen sosiaalisen muutoksen edistämiseen.

Nostalginen markkinointi tulee jatkamaan kasvuaan

Nostalgisen markkinoinnin menetelmissä käytetään menneisyyden elementtejä asiakkaiden tunteisiin vetoamiseksi. Se voi olla tehokas tapa luoda yhteisöllisyyttä ja rakentaa brändiuskollisuutta, sillä ollaan havaittu että sisällön käyttäjät sitoutuvat jatkossakin sisältöön, joka saa heidät tuntemaan nostalgisia ja tunteellisia tunteita

Sosiaalisen median viesteistä tulee eräänlaista valuuttaa

Sosiaalisen median viestit antavat käyttäjälleen mahdollisuuden jakaa ajatuksiaan ja tunteitaan muiden kanssa. Joissakin tapauksissa näitä viestejä voidaan käyttää valuuttana, jolloin käyttäjät vaihtavat niitä tavaroihin tai palveluihin.

Käytännössä jotkin yritykset ovat tarjonneet käyttäjien tekemiä sosiaalisen median julkaisuja vastaan rajallisesti saatavissa olevia tuotteita. Julkaisujen myötä, bränditietoisuus on kasvanut, tuotteita on myyty loppuun ja he ovat säästäneet aikaa ja vaivaa sisällöntuotannossa ja markkinoinnissa.

Uudet markkinaraot valtaavat sosiaalisen median

Sosiaaliseen mediaan ilmestyy aina uusia markkinarakoja. Pysyäkseen ajan hermoilla yritysten on pysyttävä näiden trendien mukana ja keskitettävä huomionsa näihin uusiin alueisiin. Jos näin ei tehdä, ne voivat jäädä kilpailijoidensa jalkoihin.

Yhtenä isoimpana esimerkkinä on TikTok, joka perustettiin vuonna 2016, sai heti suosiota nuorten keskuudessa. B2B-yritykset puolestaan toimivat pääsääntöisesti edelleen LinkedInissä ja peliyhteisö parveilee Twitchissä.

Uusille sosiaalisen median kanaville on edelleen kysyntää. Hyvänä esimerkkinä on uusi BeReal joka mainostaa autenttista, suodattamatonta sosiaalista elämystä. Saa nähdä, jos BeReal sovellus pystyy kehittämään applikaation ympärille tavan mainostaa tuotteita ja palveluita.

Yritysten löydettävät uudet kanavat pysyäkseen hengissä

SEO KARI NIEMINEN

Sosiaalinen myynti laajenee

Sosiaalisen myynnin avulla yritykset voivat myydä tuotteitaan ja palveluitaan sosiaalisen median alustojen kautta. Se on sähköisen kaupankäynnin muoto, jossa käytetään sosiaalisen median alustoja myyntikanavana.

Tämä myyntitapa on erityisen tehokas yrityksille, joilla on vahva läsnäolo sosiaalisessa mediassa ja jotka pystyvät rakentamaan suhteita asiakkaisiinsa verkossa. Sosiaalista myyntiä voi tehdä oman nettisivun kautta tai sitten esimerkiksi Instagramissa tai vaikka TikTokissa.

Yksi uusista sosiaalisen myynnin muodoista on liveshopping, jossa livestiimissä esitellään yrityksen tuotteita. Striimin seuraaja voi chatissä tehdä kysymyksiä ja ostaa tuotteita.

Instagram-tarrat toimivat jatkossakin sitouttamiskeinona

Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa Instagram-tarrojen avulla on hauska ja luova tapa lisätä brändin tunnettuutta ja rakentaa asiakasuskollisuutta.

Tarrat, kuten “sijainti”, “maininnat” ja “hashtagit”, ovat olleet suosittuja jo pitkään, mutta viime vuoden aikana Instagram on ottanut käyttöön useita uusia tarroja. Linkkitarran avulla voit esimerkiksi siirtyä suoraan verkkosivustolle napauttamalla sitä, kun taas share yours -tarran avulla voit luoda aiheen, jota muut ihmiset voivat käyttää ja julkaista Instagram-tarinoissaan.

Instagram reels on myös löytänyt omat innokkaat käyttäjänsä TikTokin vanavedessä. Instan nauhat ovat tulleet jäädäkseen.

Sosiaalinen pelaaminen on kasvattamassa suosiotaan

Sosiaalisen pelaamisen avulla somen käyttäjät voivat pelata pelejä niin ystävien kuin tuntemattomienkin kanssa. Se on sosiaalisen vuorovaikutuksen muoto, joka voi tapahtua millä tahansa pelialustalla, kuten Facebookissa, Twitterissä, Snapchatissa ja Instagramissa.

Myös TikTok lanseerasi pelaamismahdollisuuden sovelluksessaan 2022

Sosiaalinen pelaaminen kasvattaa suosiotaan erityisesti nuorten keskuudessa. Tuoreen tutkimuksen mukaan 43 prosenttia millenniaalisista pelaajista pelaa sosiaalisia pelejä. Niistä, jotka eivät pelaa sosiaalisia pelejä, 22 prosenttia sanoi, että he olisivat ovat kiinnostuneita tekemään niin.

Lisätyn todellisuuden suosio kasvaa

Tuoreen tutkimuksen mukaan 36 prosenttia kuluttajista sanoo haluavansa, että brändit käyttäisivät enemmän lisättyä todellisuutta. Applen ARKitin ja Googlen ARCoren julkaisun myötä on todennäköistä, että yritykset käyttävät lisätyn todellisuuden teknologiaa yhä useammin vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa.

Lisättyn todellisuuden eli AR:n avulla yritykset voivat luoda asiakkailleen immersiivisiä ja kokonaisvaltaisia kokemuksia.

Markkinoinnin evästeet väistyvät (cookies), mitä tilalle?

Digimarkkinointi ja some pikseleihin perustuva uudelleenmarkkinointi (remarketing, retargeting) on perustunut kolmannen osapuolen evästeiden (cookies) avulla tapahtuvaan kohdentamiseen. Esimerkiksi Safari ei enää ole käyttänyt evästeitä ja sama muutos tulee nyt Googlen Chrome-selaimeen. Evästeiden käyttö loppuu.

Evästemuutos tulee vaikeuttamaan sivustojen, esimerkiksi verkkosivuston ja Facebookin välistä seurantaa tai Display mainosten näyttämistä muilla verkkosivuilla kävijän vierailtua ensin yrityksen omilla kotisivuilla ja sen jälkeen hän näkee muilla sivustoilla sen sivun tuotteiden mainonta. Dataa on vaikea mitata eikä pystytä kohdentamaan tehokkaasti mainoksia. Digitaalisen mainonnan tekeminen vaikeutuu, jos tuloksia ei jatkossa voi mitata tehokkaasti.

Uudelleenmarkkinointi 2023 onnistuu asiakkaan suostumuksella

Vastaisuudessa käyttäjädatan keräämiseen tarvitaan asiakkaiden suostumus. Asiakkaalle voidaan esimerkiksi markkinoida, jos asiakas kuuluu yrityksen sähköpostilistalle tai johonkin klubiin. Tässä ovatkin vahvoilla yritykset, jotka osaavat perustelle asiakkaille läpinäkyvästi käyttäjätietojen keräämisen tarpeen. Isot yritykset ehkä pystyvät tähän jatkossa paremmin. Mutta tiivistettynä yritysten tulee rakentaa luottamukseen perustuvia suhteita asiakkaiden kanssa ja selittää heille selkeästi miten datan kerääminen edesauttaa paremman asiakaskokemuksen luomisessa.

Uusi ratkaisu: Vaihtoehtoinen seurantatapa FLoC

Google testaa mainosteknologiaa nimeltä Federated Learning of Cohorts (FLoC). Sen avulla ei keskitytä enää yksittäisten käyttäjien identifioimisen ja sitä kautta personoitujen profiilien rakentamisen. Vaan FLoC toimii siten, että se kerää yhteen kohdentamisbooliin (kohortti) ihmisiä joilla on samanlaisia nettiselaamisen tapoja ja kiinnostuksen aiheita. Tällöin yksittäistä henkilöä ei kyetä tunnistamaan ja mainoksia näytetään tälle yhtenevälle joukolle eli “kohortille”.

Brändien ja vaikuttajien välinen yhteistyö laajenee

Brändien ja vaikuttajien välinen vaikuttajayhteistyö lisääntyy edelleen tulevina vuosina, kun sosiaalinen media valtaa laajemman osuuden yrityksen markkinointisuunnitelmasta eli markkinoinnin vuosikellosta. Vaikuttajilla on kyky tavoittaa suuria yleisöjä autenttisella äänellään ja kiinnostavalla sisällöllään, mikä tekee heistä tehokkaan työkalun tuotteiden ja palveluiden edistämiseen. Vaikuttajamarkkinoinnin yleistyessä tuotemerkit kehittyvät yhä hienostuneemmin ja tekevät yhteistyötä vaikuttajien kanssa, jotka vastaavat niiden arvoja ja kohderyhmää. Tämän seurauksena voimme odottaa näkevämme entistä strategisempia ja merkityksellisempiä kumppanuuksia brändien ja vaikuttajien välillä, jotka johtavat suurempaan sitoutumisasteeseen ja konversioihin markkinointikampanjoissa.

Hyödynnä edeleenkin Pinterestin visuaalisuutta

Pinterest on edelleen yksi viime vuosien kuumimmista sosiaalisen median sivustoista, eikä se näytä hidastumisen merkkejä. Sivusto on erityisen suosittu naisten keskuudessa, mikä tekee siitä arvokkaan työkalun markkinoijille, joiden kohderyhmänä on naiset. Lisäksi Pinterestin käyttäjät ovat yleensä sitoutuneempia kuin muiden sosiaalisen median alustojen käyttäjät, mikä tarkoittaa, että he ryhtyvät todennäköisemmin toimiin nähtyään heitä kiinnostavan tuotteen tai palvelun. Yrityksille tämä voi johtaa myynnin ja brändin tunnettuuden kasvuun. Pinterestin hyödyntämiseen sosiaalisen median markkinoinnissa on useita tapoja, ja mahdollisuuksia rajoittaa vain mielikuvitus. Voit esimerkiksi luoda tauluja, joissa esittelet tuotteitasi tai palveluitasi, kiinnittää kuvia, jotka ovat merkityksellisiä kohdemarkkinoillesi, ja osallistua merkityksellisiin keskusteluihin. Hyödyntämällä kaikkea, mitä Pinterestillä on tarjota, voit varmistaa, että sosiaalisen median markkinointitoimesi ovat tehokkaampia kuin koskaan ennen.

Yhteenveto sosiaalisen median uusista tuulista 2023

Vuoden 2023 sosiaalisen median trendejä ovat edelleen vertikaaliset videot, meemit, keskustelumarkkinointi, TikTok, sosiaalisesti tietoinen markkinointi, nostalginen markkinointi, someviestit valuuttana ja tietysti uudet markkinarakot.

Muuttuvat markkinoinnin trendit auttavat yrityksiä tavoittamaan kohderyhmänsä uusilla ja aikaisempaa relevanteimmilla tavoilla. Uusista keinoista varsinkin verkkokauppiaille ja vaikuttajamarkkinoijille kätevä sosiaalinen myynti laajenee ja Instagram-tarrat toimivat jatkossakin sitouttamisvälineenä. Lopuksi lisätyn todellisuuden suosio kasvaa, joten yritysten tulisi harkita AR-teknologian käyttöä asiakkaidensa sitouttamiseen.

Etsitkö ilmaisia kuvia, videoita ja editointiohjelmia sosiaalisen median sisällöntuotantoon👌

  • Ilmaisten kuvien löytäminen markkinointiin, somejulkaisuihin ja yrityksen kotisivuille voi olla kiven takana? Olemme kirjoittaneet artikkelin josta löydät Ilmaisia kuvapankkeja
  • Kuvien muokkaaminen markkinointia varten voi olla joskus työlästä. Testaa näitä ilmaisia kuvakäsittelyohjelmia ja etsi juuri omaan työtapaasi sopiva kuvanmuokkausohjelma.
  • Videot ovat tullut jäädäkseen. Etsitkö videonteko-ohjelmaa, jolla olisi nopeaa ja vaivatonta luoda tyylikkäitä videoita markkinointiin. Tutustu artikkeliimme, jossa esittelemme ilmaisia videoeditoreja
Markkinoinnin trendit / SEO Kari Nieminen | 0400125160 | kari@seokarinieminen.com | Website | + posts

Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.

Similar Posts