Mikä on snapchat sosiaalisen median trendit

Mikä on Snapchat ja miten se toimii?

Snapchat on pikaviestipalvelu, jossa viestit säilyvät ainoastaan 24 tuntia. Julkaisuihin ei panosteta samoin kuin pysyviin julkaisuihin muissa kanavissa. Tutustu rentoon snäppäilyyn.

Snapchat lyhyesti  

Mikä on Snapchat? Snapchat, tuttavallisemmin Snap tai Snäppi, on ilmainen pikaviestipalvelu ja sosiaalisen median kanava. Snapchatia käytetään erityisesti kuvien ja lyhyiden videoiden eli snäppien helppoon ja nopeaan jakamiseen.

Snapchatissa voi lähettää snäppejä

Kuvia ja videoita eli “snäppejä” voi lähettää joko muille käyttäjille tai julkiseen “My Storyyn” (suom. Oma tarina). Käyttäjät voivat säätää asetuksista, ketkä heidän My Story -snäppinsä näkevät.

Julkaisuja voi katsoa 24 h ajan

Snapchatissa käyttäjä voi määrittää, kuinka kauan hänen julkaisemansa snäppi näkyy vastaanottajan laitteessa, kun tämä katsoo sitä (1-10 sekuntia). Snäpit pysyvät nähtävillä 24 tunnin ajan ja poistuvat palvelusta sen jälkeen.

Snäppejä voi muokata monella tapaa. Niihin voi esimerkiksi lisätä tekstiä, erilaisia tarroja, hauskoja efektejä tai AR-filttereitä (engl. Augmented Reality, suom. lisätty todellisuus), kuten kasvokuvien päälle lisättäviä animointeja.

Kuvia ja videoita voi myös tallentaa

Lähettäjä voi halutessaan tallentaa ottamansa kuvat ja videot omassa mobiililaitteessaan olevaan kuvagalleriaan. Vastaanottajat voivat tallentaa saamansa snäpin ottamalla niistä ruutukaappauksen.

Monella on Snapchatissa käyttäjänimenä lempinimi, toiset käyttävät omaa etu- ja sukunimeään.

Snapchatissa kavereita voidaan hakea käyttäjänimen perusteella, puhelimen yhteystiedoista tai etsimällä lähellä olevia käyttäjiä paikannustietojen perusteella.

“Snap” (suom. näpsäys) viittaa lähetettävään kuvaan tai videoon ja “Chat” (suom. chatti, keskustelu) sovelluksen chat-ominaisuuteen, jota voi käyttää viestien lähettämiseen.

Stories, Live Stories & Discovery

Stories-syötteessä eli julkisissa tarinoissa voi jakaa sisältöä omille seuraajilleen. Stories-osiosta on tullut sovelluksen suosituin ominaisuus. Osiosta löytyy myös tarinat, jotka kaverit ja seuratut henkilöt ovat julkaisseet, sekä Live Stories ja Discovery-syötteet.

Live Stories -syötteessä näkyvät tiettyyn paikkaan tai tapahtumaan sidonnaiset snäpit.

Discovery-syötteestä on mahdollista seurata tapahtumia maailmalla. Sieltä löytyvät erilaisten uutis- ja tv-kanavien julkiset snäpit.

Snapchatin hyödyt yritykselle

  • Seuraajien sitouttaminen: Yritys voi esimerkiksi päästää Snapchat-seuraajat näkemään uudesta tuotteestaan ennakkokatsauksen, jota ei näytetä muualla, tai järjestää kilpailuja ja muita kampanjoita.
  • Aitous ja rehellisyys: Minimaaliset editointimahdollisuudet ja reaaliaikainen sisällöntuotanto takaavat oman persoonan esille tulemisen. Koska julkaistavan materiaalin elinikä on lyhyt, ei sen viilaamiseen käytetä loputtomasti aikaa.Tämä tuo snäppeihin aitoutta, samaistuttavuutta sekä tietynlaista karheutta ja elämän makua. Tämä auttaa sisällöntuottajaa profiloitumaan aitona ja rehellisenä, mikä taas puhuttelee seuraajia.
  • Erilaiset dialogin keinot: Seuraajien kanssa pystyy keskustelemaan kirjoittaen, mutta myös kuvien ja videoiden avulla.
  • Snapchatista voi ohjata kävijäliikennettä yrityksen kotisivuille.
  • Sovellus sopii sekä ulkoiseen että sisäiseen viestintään.
Miten käyttää Snapchattia?

Snapchatin hyödyntäminen markkinoinnissa

Snapchatissa mainonnan kohdistaminen onnistuu esimerkiksi sijainnin, kiinnostuksen kohteiden ja asiakaslistojen perusteella. Parhaiten Snapchat toimii nuorten yleisöjen tavoittamiseen. 

Snapchatin mainostyökalujen kirjo vetää vertoja muille some-kanaville, ja markkinointikanavana se on hyvin edullinen. Myös kanavan eri mainosmuotojen ja sisältöjen testaaminen on edullista.

Snapchat-käyttäjien demografinen jakauma vaihtelee maittain. Mikäli harkitsee Snapchatin käyttämistä markkinointikanavana kansainvälisillä markkinoilla, kannattaa ottaa huomioon nämä maakohtaiset eroavaisuudet.

5 vinkkiä yrityksen Snapchat-markkinointiin:

1. Snapchat-seuraajille oma VIP-alekoodi.

Snapchatissa olevasta VIP-alekoodista voi mainita myös yrityksen muissa some-kanavissa. Näin saadaan ohjattua lisää liikennettä myös Snapchatiin ja kasvatettua seuraajakuntaa siellä.

2. Sneak Peek, Behind The Scenes ja muu materiaali

Kiinnostava ja autenttinen sisältö houkuttelee seuraajia. Tällaista sisältöä voivat olla esimerkiksi Sneak Peek, Behind The Scenes ja live-videot. Vielä kiinnostavammaksi sisällön voi tehdä sillä, että laittaa sen nähtäville vain Snapchatiin.

Sneak Peek tarkoittaa ennakkokatsausta, maistiaista tulevasta. Yritys voi julkaista Sneak Peekin esimerkiksi uudesta, pian lanseerattavasta tuotteesta.

Behind The Scenes (suom. kulissien takana) -sisältö kiinnittää huomiota, sillä ihmisiä kiinnostaa päästä näkemään esimerkiksi yrityksen kuvaussessio tai siihen valmistautuminen.

Myös tapahtumat kiinnostavat käyttäjiä. Yritys voi Snapchatillä näyttää paikan päältä autenttista yleiskuvaa tai eturivipaikan näkymää.

Snapchat toimii hyvin sellaisen sisällön näyttämiseen, jota ei yleensä muissa kanavissa tulisi julkaistua. Kuvaa pystysuunnassa, niin lopputulos on optimaalinen mobiililaitteiden näytölle.

3. Snapchat-vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi toimii erityisen hyvin Snapchatissa. Yrityksen kannattaa valita vaikuttaja, joka sopii yrityksen arvoihin ja jonka seuraajat ovat yrityksen kohderyhmää.

4. Mainosmuodot

Snapchatissa on useita mainosmuotoja. Perinteisten kuva- ja videomainosten lisäksi palvelussa on mahdollista julkaista tarinamainoksia, tuotekatalogimainoksia, filttereitä ja lisättyä todellisuutta käyttäviä Lenses-mainoksia.

5. Maksettu mainonta

Snapchatissa mainoksen suosituskesto on 3-5 sekuntia. Mainonnan hinta on edullinen ja kohdennusmahdollisuudet toimivat demografisten tietojen pohjalta hyvin. Mikäli yrityksen kohderyhmää ovat nuoret tai nuoret aikuiset, kannattaa Snapchatia harkita yhtenä maksetun mainonnan kanavana.

Snapchat Suomessa

Snapchat tuli Suomeen vuonna 2014 ja on vakiintunut suomalaisten käyttöön. Suomessa Snapchatilla on noin 1,4 miljoonaa aktiivista, kuukausittaista käyttäjää. Käyttäjät ovat pääosin alle 35-vuotiaita.

Snapchatin käyttökieli valikoituu puhelimen oletuskielen mukaan, mikäli palvelu tukee kyseistä kieltä. Suomi on kielivaihtoehdoista.

Snapchat vinkit

Omien tarrojen luominen

Napauta valikosta kynän sijasta saksia. Tämän avulla voi leikata kuvasta sen osan, jonka haluaa käyttää tarrana. Leikattu osa löytyy napauttamalla vasemmassa kulmassa olevaa Tarrat-vaihtoehtoa ja siellä saksikuvaketta.

Viestien tallentaminen

Snapchatissa ei ole sisäänrakennettua arkistoa. Snapchatin chat-viestit pysyvät tallennettuina, kunnes sekä lähettäjä että vastaanottaja ovat saaneet mahdollisuuden lukea ne.

Yksittäisen viestin voi tarvittaessa kuitenkin tallentaa. Näin tehdäkseen täytyy ensin napauttaa viestiä ja sitten pitää sitä painettuna, kunnes näyttöön ilmestyy valikko, josta napautetaan “Tallenna Chatiin”.

Snapchat-pisteet

Snapchatin snap-pisteet (engl. Snap Score) kertyvät muiden käyttäjien sitouttamisesta ja vuorovaikutustiheyden perusteella. Pisteet näkyvät profiilisivulla käyttäjänimen ja profiilikuvan alla.

Korkeat pisteet asemoivat profiilin Snapchatissa aktiiviseksi ja kiinnostavaksi käyttäjäksi. Pisteet eivät kuitenkaan avaa erikoisominaisuuksia tai etuoikeuksia muihin käyttäjiin nähden.

Snapchat Plus

Snapchat+ on maksullinen, ainakin aluksi pääosin kosmeettinen päivitys Snapchatista. Snapchat+-käyttäjät voivat esimerkiksi muuttaa sovelluskuvakkeita ja nähdä, ketkä ovat katsoneet uudelleen heidän tarinansa.

Snapchat+ tulee aluksi saataville muun muassa Yhdysvaltoihin, Kanadaan, Iso-Britanniaan ja Ranskaan. Muut maat, kuten Suomi, saavat plus-palvelun käyttöönsä myöhemmin.

Johtopäätös

Yrityksissä joudutaan tekemään paljon päätöksiä siitä mihin markkinoinnin trendiin mennään mukaan ja missä järjestyksessä. Jos liikenteen hankkimisen peruskanavat on kunnossa, niin Snapchatistä voi löytää uusia kohderyhmiä nuorten ja nuorten aikuisten joukosta. Snapchat on halunnut luoda yrityksille luovia markkinoinnin työkaluja kuten VIP-alekoodit, jotka löytyy vain Snäpistä. Snapchatistä löytää myös influenssereja. Tartu rohkeasti Snapchattiin, se on edelleen ja tulee olemaan potentiaalinen sosiaalisen median kanava uusien asiakkaiden hankkimiseen 1,4 miljoonan kuukausittaisen käyttäjän ansiosta.

Lue lisää Wikipediasta, mikä on Snapchat.

Usein kysyttyä

Minkä maalainen Snapchat on?

Snapchat kehitettiin Kalifornian Stanfordissa, Yhdysvalloissa. Palvelu julkaistiin vuonna 2011. Snapchatin omistaa yhdysvaltalainen Snap Inc. Yritys kehittää sosiaalisen median palveluita ja niihin liittyviä laitteita.

Mikä on Snapchatin tarkoitus?

Snapchatin ideana on jakaa snäppejä eli viestejä, kuvia ja lyhyinä videoina. Julkaisut säilyvät syötteessä 24 tuntia ja häviävät tämän jälkeen. Snapchatissa voit myös seurata muita käyttäjiä.

Minkä ikäiset käyttää Snapchat?

Snapchatin käyttäjät ovat nuoria ja nuoria aikuisia. Pikaviestipalvelu on tarkoitettu yli 13-vuotiaille. Alle 13-vuotiaiden lasten vanhempien täytyy vahvistaa lapsen käyttölupa palveluun.

Miten saada musta Snäppi?

Snapchatiin saa vaihdettua tumman ulkoasun. Tumma tila kytketään päälle napauttamalla profiilinäytön rataspyörää ja valitsemalla Oma tili -kohdassa “Sovelluksen ulkoasu”. Valikosta napautetaan “Aina tumma”.

Miksi Snapchat?

Snapchattia on helppo ja ketterä käyttää myös kiireessä. Se on nopea ja välitön tapa viestiä, ja muistuttaakin moniin muihin sovelluksiin verrattuna eniten kasvokkain käytyä keskustelua.

Lähteitä

Markkinoinnin trendit / SEO Kari Nieminen | 0400125160 | kari@seokarinieminen.com | Website | + posts

Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.

Similar Posts