10 tapaa parantaa vaikuttajayhteistyötä ja saada kampanjasta enemmän irti
Vaikuttajamarkkinoinnissa yrityksellä ja brändillä on paljon erilaisia vaihtoehtoja, miten saada kampanjoistaan parhaan hyödyn irti. Seuraavassa on 10 vinkkiä, joiden avulla enemmän irti vaikuttajayhteistyöstä.
#1 Valitse brändillesi oikeat vaikuttajat
Kaikki vaikuttajat eivät ole samanlaisia, joten muista valita huolellisesti ne, jotka sopivat parhaiten brändiisi.
Vaikuttajayhteistyö yrityksen ja vaikuttajan välillä ei ole mutkatonta. Aivan kuten jokainen brändi on ainutlaatuinen, myös influesserit ovat ainutlaatuisia. Siksi on niin tärkeää valita oikeat vaikuttajat brändillesi. Harkitse huolellisesti, millainen henkilö sopii parhaiten markkinoimaan tuotteitasi tai palveluitasi, ja ota sitten suoraan yhteyttä heihin. Älä siis pelkää olla nirso ja tehdä valintatyötä mahdollisiiman huolellisesti, sillä vaikuttajamarkkinoinnissa laatu voittaa aina määrän.
#2 Luo lyhyt kampanjakuvaus vaikuttajan avuksi
Auta vaikuttajaasi onnistumaan, ja kerro heille selkeästi mitä odotat heiltä
Vaikuttajien kanssa työskennellessäsi on tärkeää laatia kampanjakuvaus, jossa kerrotaan selkeästi mitä odotat häneltä. Näin vaikuttaja tietää tarkalleen, mitä tavoitellaan ja miten brändiäsi voi parhaiten mainostaa. Muista sisällyttää mukaan esimerkiksi kampanjan tavoitteet, kohdeyleisö ja keskeiset viestikohdat ja tietysti linkit verkkosivustollesi ja myytäviin tuotteisiin. Näin varmistat, että kaikki ovat alusta alkaen samalla sivulla ja että vaikuttajamarkkinointi– kampanjasi ovat tehokkaampia ja toimivampia.
#3 Anna vaikuttajillesi luovaa vapautta
Anna heidän keksiä omia ideoitaan siitä, miten he voivat mainostaa tuotetta tai tuotemerkkiäsi omalle fanikunnalleen
Vaikka on tärkeää, että sinulla on selkeä käsitys siitä mitä haluat saavuttaa vaikuttajamarkkinointikampanjalla, on myös tärkeää antaa valitsemallesi influensserille luovaa vapautta. Heillä on usein paras käsitys siitä, millä tavalla muotoiltu viesti uppoaa hänen yleisöönsä. Määräämiseen sijaan anna hänelle yleisiä suuntaviivoja ja sitten luota että varsinaiset toteutusideat tulevat vaikuttajalta itseltään. Tämä ei ainoastaan helpota vaikuttajan työtä, vaan se johtaa myös aidompaan sisältöön, joka vastaa paremmin hänen yleisönsä odotuksia ja tarpeita.
#4 Anna influesserillesi selkeät tavoitteet ja päämäärät
Tämän avulla varmistat, että he pysyvät kärryillä eivätkä poikkea toivomastasi lopputuloksesta.
Kun työskentelet vaikuttajan kanssa, on tärkeää asettaa kampanjalle selkeästi mitattavat tavoitteet ja päämäärät. Näin varmistat, että sekä sinä että vaikuttaja tietävät tarkalleen, mitä halutaan saavuttaa. Muista olla realistinen odotuksissasi – jos asetat riman liian korkealle, niin voi olla että molemmat osapuolet turhautuvat ja kampanja menee kiville.
Kuten minkä tahansa markkinointikampanjan kohdalla, on tärkeää itse seurata vaikuttajan kampanjaa sekä osallsitumalla että datan avulla jotta voit varmistaa, että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan.
#5 Tarjoa vaikuttajille yksinoikeudellista sisältöä tai tuotteita
Tämä saa heidät tuntemaan itsensä arvostetuiksi ja kannustaa heitä panostamaan enemmän brändisi edistämiseen.
Yksi tapa saada vaikuttajasi tuntemaan itsensä arvostetuiksi on tarjota heille jotain spesiaalia, jotain mitä muut eivät ole saaneet käsiinsä. Tämä voi olla mitä tahansa, kuten pääsy uusiin tuotteisiin varhaisessa vaiheessa tai kulissien takana olevaa sisältöä. Mitä tahansa valitsetkin, varmista, että se on jotain, joka on aidosti hyödyllistä tai kiinnostavaa vaikuttajalle ja hänen yleisölleen. Tämä osoittaa, että olet halukas panostamaan suhteeseen ja että arvostat heidän panostaan. Tällä tavalla helpotat myös itse vaikuttajan mahdollisuuksia luoda “uniikki” viesti omalle kannattajakunnalleen, jolloin kampanjan onnistumisprosentti tulee nousemaan.
#6 Käytä dataa kampanjoiden onnistumisen mittaamiseen
Näin opit tietämään mitkä vaikuttajan taktiikat toimivat ja mitkä kaipaavat parantamista
Markkinoinnista saatava data eli erilaiset KPI:t ovat avain siihen, että ymmärretään mikä kampanjassa toimii ja mikä ei. Seuraamalla esimerkiksi tavoittavuutta, sitoutumista, verkkosivujen liikennettä ja konversioita saat selkeän käsityksen siitä, mitkä taktiikat toimivat ja mitkä kaipaavat parannuksia. Seuraamalla tärkeitä tunnuslukuja, voit antaa influesserille tärkeää tietoa infoa siitä mikä toimii ja saatte yhdessä parannettua kampanja taloudellisia hyötyjä.
#7 Palkitse vaikuttajayhteistyön taloudellisesta onnistumisesta
Influesseritkin ovat ihmisiä, ja extra bonus voi motivoida heitä tekemään vielä parempaa työtä seuraavalla kerralla
Vaikuttajille on tietenkin maksettava palkkio tehdystä työstä, tämän lisäksi on kuitenkin hyvä idea harkita bonusta, jos kampanja on onnistunut yli odotusten. Sillä vaikuttajatkin ovat ihmisiä ja nauttivat siitä että saavat huomiota myös yhteistyökumppaneilta. Se tuntuu hyvältä. Bonus voi olla vaikka lisää ilmaisia tuotteita tai yksinoikeus tiettyyn sisältöön. Mitä ikinä valitsetkin, varmista, että se on jotain, jota vaikuttaja arvostaa. Äläkä unohda sanoa “kiitos”!
#8 Tee yhteistyötä muiden brändien kanssa suurempien kampanjoiden luomiseksi
Joskus on hyvä lyödä hynttyyt muiden brändien kanssa , sillä yhteisesti voit tavoittaa suuremman yleisön ja luoda enemmän kohua tuotteesi tai brändisi ympärille.
Joukossa on voimaa ja tämä pätee myös vaikuttajamarkkinointiin. Jos haluat luoda suuremman kampanjan, joka saa enemmän valtakunnallista näkyvyttä, niin harkitse yhteistyötä muiden brändien kanssa. Tämä voi olla mitä tahansa yhteisestä (ristiin-) myynniedistämisestä aina täysimittaiseen markkinointikampanjaan. Mitä ikinä teetkin, varmista, että kaikki hyötyvät yhteistyöstä. Muuten sitä ei kannata tehdä.
#9 Käytä mikro- ja nanovaikuttajia tiettyjen niche-kohderyhmien tavoitteluun
Mikrovaikuttajilla on pienempi mutta sitoutuneempi kannattajakunta, joten heidän käyttönsä voi olla hyvä tapa tavoittaa tietyt kohdemarkkinat.
Vaikuttajamarkkinoinnissa koolla ei aina ole väliä. Tavoitteistasi riippuen voi olla tehokkaampaa käyttää mikro- tai nanovaikuttajia kuin suuria nimiä. Mikrovaikuttajilla on pienempi mutta sitoutuneempi kannattajakunta, joten he voivat olla hyvä tapa tavoittaa tietyt kohdemarkkinat. Nanovaikuttajilla on sittes taas vielä pienempi yleisö, mutta he ovat usein alansa asiantuntijoita, joilla on suuri vaikutusvalta yhteisössään ja he ovat alansa auktoriteetteja. Jos haluat tavoitella hyvin tiettyä markkinarakoa, sinun kannattaa etsiä juuri tällaisia vaikuttajia.
#10 Seuraa alan trendejä pysyäksesi ajan tasalla
Kun seuraat alan trendejä, pysyt ajan tasalla ja saat uusia ideoita seuraavaa vaikuttajamarkkinointikampanjaasi varten
Vaikuttajamarkkinoinnin maailma muuttuu ja kehittyy jatkuvasti, joten on tärkeää pysyä ajan tasalla uusimmista markkinoinnin trendeistä. Näin voi omin silmin havaita mikä toimii ja mikä ei, ja voit mukauttaa kampanjasi sen mukaisesti. Ajan tasalla voi pysyä monella eri tavalla, kuten esimerkiksi tilaamalla uutiskirjeitä, seuraamalla blogeja ja osallistumalla alan tapahtumiin kuten Tubecon 2023.
Johtopäätös
Nykymaailmassa on tärkeämpää kuin koskaan hyödyntää vaikuttajayhteistyötä ja vaikuttajamarkkinointia tuotteen tai brändin mainostamiseen. Käyttämällä oikeita taktiikoita voit tavoittaa suuremman yleisön ja luoda enemmän kohua tuotteesi ympärille. Seuraamalla keskeisiä mittareita voit antaa vaikuttajille tärkeitä tietoja siitä, mikä toimii, ja yhdessä voitte parantaa kampanjasi taloudellisia hyötyjä.
On myös hyvä idea tehdä yhteistyötä muiden brändien kanssa suurempien kampanjoiden luomiseksi. Tämä voi olla mitä tahansa yhteisestä ristiinmyymisestä täysimittaiseen markkinointikampanjaan. Mitä ikinä teettekin, varmista, että kaikki hyötyvät yhteistyöstä. Muuten sitä ei kannata tehdä.
Lopuksi, seuraamalla alan trendejä pysyt ajan tasalla ja saat uusia ideoita seuraavaa vaikuttajamarkkinointikampanjaasi varten.
Usein kysyttyä vaikuttajamarkkinoinnista
Miten löydän mikro- ja nanovaikuttajia?
Mikrovaikuttajia voi löytää käyttämällä BuzzSumon ja YouTube BrandConnect:in kaltaisia työkaluja, kun taas nanovaikuttajia voi löytää käyttämällä InkyBeen kaltaisia työkaluja.
Mikä on vaikuttajamarkkinointi sopimus?
Vaikuttajamarkkinointisopimus on brändin ja vaikuttajan välinen sopimus, jossa vaikuttaja suostuu mainostamaan brändin tuotteita tai palveluita korvausta vastaan.
Mitä vaikuttajamarkkinointi maksaa?
Vaikuttajamarkkinoinnin kustannukset voivat vaihdella suuresti kampanjan koosta ja laajuudesta riippuen. Esimerkiksi pieni kampanja, jossa on yksi mikrovaikuttaja, voi maksaa vain muutamia satoja euroja tai vaihtoehtona voit tarjota yrityksen tuotteita. Jos taas suunnittelet isoa kampanjaa, joissa on nimekkäitä vaikuttajia, niin se voi maksaa 10 000 eurosta ylöspäin.
Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.