hakukoneoptimointi Markkinoinnin tekoäly trendit opettaa

11 vinkkiä blogiartikkelin hakukoneoptimointiin

Bloggaaminen on suosittu tapa jakaa ajatuksia ja ideoita maailman kanssa. Parantaaksesi Google näkyvyyttä ja blogisi hakukoneoptimointia, sinun kannattaa hyödyntää näitä kymmentä blogin hakukoneoptimoinnin vinkkiä.

#1 Luo avainsanalista ja hyödynnä niitä koko blogikirjoituksessasi

Yksi tärkeimmistä tavoista parantaa blogisi hakukonesijoitusta on käyttää avainsanoja postauksen strategisissa paikoissa. Tämä tarkoittaa että sinun tulee sijoittaa avainsanoja URL:iin, otsikoihin, leipätekstiin sekä hakukoneessa näkyvään SEO-otsikkoon ja metakuvaukseen.

Käytä pääavainsanasi muunnelmia kattavasti koko tekstissä. Tämä auttaa varmistamaan, että blogikirjoituksesi näkyy mahdollisimman korkealla kyseisen avainsanan hakutuloksissa. Päähakusanan variaatioiden avulla varmistat että et käytä päähakusanaa liikaa eli ylioptimoi.

Esimerkiksi oletetaan, että kirjoitat blogikirjoitusta terveellisestä ruokavaliosta. Mahdollisia avainsanoja, joita voisit käyttää sisällössäsi, voisivat olla esimerkiksi “terveellinen syöminen”, “ravitsevia ruokia” tai “ruokavaliovinkkejä”.

Pidä avainsanalistaa aina silmiesi edessä kirjoittaessasi postauksia

#2 Linkitä uusi artikkeli sivustolla oleviin muihin saman aiheen artikkeleihin

Linkkien sisällyttäminen muihin sivustosi aiheeseen liittyviin blogikirjoituksiin auttaa parantamaan blogikirjoituksesi sijoitusta hakutuloksissa. Nämä linkit toimivat merkkinä hakukoneille siitä, olet jo aikaisemmin kirjoittanut aiheesta sivustollasi ja että tämä artikkeli tuo lisää syvyyttä ja asiantuntijuutta aiheesta.

Sisäinen linkitys auttaa myös lukijoita löytämään samaan aiheeseen liittyviä artikkeleita sivustolla ja he viettävät kauemmin aikaa sivustollasi. Jos lukija lukee monta saman aiheen artikkelia, niin se lisää sivustosi auktoriteettia ja uskottavuutta. Google ottaa huomioon useita tekijöitä sijoittaessaan verkkosivustoja, ja yksi näistä tekijöistä on sivustolle rakennettujen sisäisten linkkien määrä.

Wikipedia on malliesimerkki maksimaalisesta sisäisestä linkityksestä ja se onkin internetin auktoriteetiltaan arvostetuimpia sivustoja. Käy ottamassa hieman mallia.

Esimerkiksi jos kirjoitit blogikirjoituksen terveellisestä ruokavaliosta, voit sisällyttää linkkejä muihin sivustosi artikkeleihin, joissa käsitellään terveellisiä ruoanlaittovinkkejä, ravitsemustietoa tai reseptejä.

#3 Jäsennä blogiartikkeli otsikoiden H1, H2 ja H3 sekä kuvien alla selkeäksi kokonaisuudeksi

Kuvien ja otsikoiden käyttäminen on hyvä tapa jäsentää sisältöä ja helpottaa sen lukemista. Ne eivät ainoastaan tee artikkelistasi visuaalisesti houkuttelevampaa, vaan ne myös parantavat viestisi yleistä luettavuutta. Useimmiten lukijasi ei aloita lukemaan postausta alusta, vaan hän ensin ns. skimmaa artikkelin läpi nähdäksesi, onko se kiinnostava ja vastaa hänen hakutarkoitustaan. Eli onko siellä vastaukset hänen mielessään olevaan kysymykseen.

Jos artikkelisi on pitkä, voit käyttää otsikoita (H1, H2, H3) ja kuvia jäsentääksesi sisältöä ja pilkkoa sen pienempiin osiin. Näin lukijoiden on helpompi löytää etsimänsä tiedot nopeasti. Se auttaa myös hakukoneita ymmärtämään artikkelisi rakenne ja indeksoida se sen mukaisesti.

Esimerkiksi jos kirjoitat blogikirjoitusta terveellisestä ruokavaliosta, voit käyttää blogiartikkelin sisällä H2- tai H3-otsikoita kuten “Mitä on terveellinen ruokavalio?”, “Miten syödä terveellisesti pienellä budjetilla” tai “10 vinkkiä terveelliseen ruokavalioon”.

#4 Optimoi blogikirjoituksesi otsikko lisäämällä avainsana sen alkuun

Neljäs tapa parantaa blogikirjoituksesi sijoittumista hakukoneissa on optimoida sen H1 otsikko. Tämä tarkoittaa avainsanan lisäämistä alkuun, jotta se näkyy otsikkona hakutuloksissa. Tämä auttaa paitsi herättämään lukijoiden huomion myös lisäämään klikkausprosenttia, mikä on toinen tekijä, jonka Google ottaa huomioon sijoittaessaan verkkosivustoja paremmuusjärjestykseen.

#5 Varmista, että kotisivusi on optimoitu mobiililaitteille

Verkkosivustojen omistajien on nyt tärkeämpää kuin koskaan varmistaa, että niiden verkkosivusto on optimoitu mobiililaitteille. Tämä johtuu siitä, että yhä useammat ihmiset käyttävät nykyään matkapuhelinta internetin hakuun. Google on jopa ilmoittanut, että sen algoritmi antaa nyt mobiiliystävällisille verkkosivustoille paremman sijoituksen hakutuloksissa.

Voit testata onko verkkosivustosi optimoitu mobiililaitteille, käyttämällä Googlen mobiilitestaustyökalua osoitteessa : https://search.google.com/test/mobile-friendly

#6 Julkaise uusi blogikirjoituksesi somekanavissa

Paranna blogikirjoituksesi hakukonesijoitusta käyttämällä sosiaalisen median kanavia, kuten Twitteriä, Facebookia, Instagramia, Linkediniä tai vaikka Jodelia artikkelisi markkinointiin. Tämä auttaa paitsi saamaan useammat ihmiset lukemaan sisältösi, myös lisäämään liikennettä takaisin verkkosivustollesi, mikä vaikuttaa myönteisesti sijoituksiisi Googlen hakutulossivuilla.

Kun jaat blogikirjoitustasi sosiaalisessa mediassa, varmista, että käytät tarttuvaa otsikkoa ja huomiota herättävää kuvaa, jotta ihmisten huomio kiinnittyy. Sinun tulisi myös sisällyttää linkki takaisin verkkosivustollesi, jotta ihmiset voivat helposti löytää artikkelisi.

Esimerkiksi jos jaat Twitterissä terveellistä ruokavaliota käsittelevää blogikirjoitusta, voit käyttää seuraavaa twiittiä: “10 vinkkiä terveelliseen syömiseen pienellä budjetilla – https://www.example.com/blog/terveellinen-ruokavalio”

#7 Kirjoita blogiisi säännöllisesti uusia artikkeleita, jotta sisältö pysyy ajankohtaisena

Jokainen hyvä bloggaaja tietää, että yksi menestyksen avaimista on tuoreen, alkuperäisen sisällön säännöllinen julkaiseminen aktiivisesti. Olipa kyseessä sitten uusi artikkeli tai video, säännölliset päivitykset auttavat pitämään yleisön sitoutuneena. Tämä ei ainoastaan anna heille jotain uutta odotettavaa, vaan auttaa myös houkuttelemaan uusia lukijoita ja katsojia sivustolle.

Uusien ideoiden keksiminen voi tietysti joskus olla haastavaa. Siksi on tärkeää, että sinulla on ajantasainen hakusanalista ja järjestelmä uusien ideoiden tuottamista varten. Käytä blogisi artikkelien suunnitteluun sisältökalenteria, samalla tavalla kuin monet aktiiviset somepäivittäjät hyödyntävät somekalenteria.

Uusi hakukoneoptimoitu sisältö kasvattaa Googlen hakukonealgoritmin kannalta sivustosi auktoriteettia ja uskottavuutta. Jos sivustollasi on 200 hyvin kirjoitettua artikkelia ja hakukokneoptimoitua blogipostauksta ja “kilpailijallasi on vain 100” niin olet etulyöntiasemassa.

#8 Optimoi verkkosivustosi latausnopeus sekä mobiiliin että pöytäkoneelle

Hidas verkkosivusto on suuri haittaa sivustosi käytettävyyttä. Tutkimusten mukaan 40 prosenttia ihmisistä hylkää verkkosivuston, jos sen lataaminen kestää yli 3 sekuntia. Myös Google ottaa verkkosivuston nopeuden huomioon sijoittaessaan verkkosivustoja hakukoneen tulossivuille.

Jotta verkkosivustosi latautuisi nopeasti, sinun on optimoitava seuraavat seikat:

  • Käytä nopeaa webhotellia
  • Käytä sisällönjakeluverkkoa (CDN)
  • Optimoi kuvat
  • Minimoi HTTP-pyynnöt
  • Käytä välimuistitallennusta (Cache)
  • Pienennä HTML-, CSS- ja JavaScript-tiedostoja

Jos haluat lisätietoja siitä, miten voit parantaa verkkosivustosi latausnopeutta niin tutustu Googlen Pagespeed testaustyökaluun, josta saat myös hyvät ohjeet nopeuden parantamiseen.

#9 Käytä artikkelin URL-osoitteessa sivun päähakusanaa

Sisällytä kirjoituksen päähakusana aina artikkelin nettiosoitteeseen ja vielä mahdollisimman alkuun. Usein blogialustat muodostavat URL-osoitteen automaattiseti H1:n perusteella, mutta hyvänä käytäntönä on kuitenkin itse lyhentää osoite mahdollisimman lyhyeksi ilman välisanoja ja siirtää hakusana niin alkuun kuin mahdollista.

Jos esimerkiksi blogikirjoituksesi tärkein avainsana on “terveellinen syöminen”, artikkelisi URL-osoite voi näyttää tältä: https://www.example.com/blog/terveellinen-syominen/

Jos käytät WordPressiä blogialustana, voit muuttaa URL-osoitteen artikkelieditorin “Permalink”-asetuksella.

#10 Lisää artikkeliin originaali kuva tai video

Verkkosisällön osalta kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Valokuvan tai videon lisääminen artikkeliin parantaa sen Google-näkyvyyttä useista syistä. Ensinnäkin visuaalista sisältöä jaetaan todennäköisemmin sosiaalisessa median kanavissa, mikä auttaa lisäämään liikennettä artikkeliin.

Toiseksi Google indeksoi kuvat ja videot erillään artikkelin tekstistä, joten ne näkyvät todennäköisemmin hakutuloksissa. Ja lopuksi visuaaliset kuvat voivat auttaa rikkomaan pitkiä tekstilohkoja ja tehdä artikkelista visuaalisesti houkuttelevamman, mikä voi myös lisätä sitoutumista.

Lyhyesti sanottuna valokuvan tai videon lisääminen artikkeliin on erinomainen tapa parantaa sen mahdollisuuksia saada potentiaaliset lukijat näkemään sen.

  • Jos sinulla ei ole mahdollisuuksia ottaa itse omia valokuvia, ja tarvitset kuvia lisättäväksi yrityksesi kotisivulla julkaistuihin artikkeleihin niin sinun kannattaa tutustua näihin ilmaisiin kuvapankkeihin.
  • Jos tarvitset kuvankäsittelyohjelman kuvien editoimiseen eri sosiaalisen median kanaviin, niin ilmaiset kuvakäsittelyohjelmat sisältävät automaattisesti eri somekanavien julkaisujen kuvakoot
  • Videot on edelleen nouseva markkinoinnin trendi, ja Google suosii niitä hakutuloksissaan. Youtube – markkinointi yhdistettynä yrityksen kotisivun hakukoneoptimointiin on voittava kombo. Tee Youtubeen video ja upota se kotisivun artikkeliin. Google palkitsee sinut paremmilla hakukonesijoituksilla. Jos mietit millä tekisit videoita, niin olemme keränneet kaikki ilmaiset editointiohjelmat samaan artikkeliin.

#11 Seuraa tuloksia Google Analysticsin ja Search Consolen kanssa

Google Analytics on ilmainen web-analyysipalvelu, joka tarjoaa verkkosivuston omistajille yksityiskohtaista tietoa verkkosivuston liikenteestä. Google Search Console on myös ilmainen palvelu, jonka avulla voit seurata, ylläpitää ja parantaa sivustosi näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa.

Molemmat palvelut ovat välttämättömiä kaikille vakavasti otettaville bloggaajille, jotka haluavat parantaa bloginsa hakukoneoptimointia.

Google Analytics

Google Analyticsin avulla näet kuinka paljon liikennettä sivustosi kerää orgaanisesta hausta, sekä sivujen katselujen ja yksilöllisten kävijöiden keskimääräinen määrä. Näet myös, mitä artikkeleita luetaan eniten, kuinka paljon linkkejä linkataan sekä kuinka kauan lukija käyttää sivustolla aikaa.

Sen lisäksi löydät tiedot mistä eri lähteistä sivulle saapuvat ihmiset tulevat. Jos esimerkiksi huomaat, että suurin osa liikenteestäsi tulee Googlesta, tiedät että sinun on hyödyllistä vielä entisestään parantaa hakukoneoptimointia.

Google Search Console

Google Search Consolen avulla voit seurata millä hakusanoilla Google sivustosi alasivuja hakutuloksissa näyttää. Sen lisäksi näet kuinka usein sivustosi näkyy hakutuloksissa sekä keskimääräisen sivun “klikkausprosenttin” (niiden hakijoiden prosenttiosuus, jotka klikkaavat linkkiäsi hakutuloksissa).

Search Consolessa voit myös lähettää sivustokartan, joka auttaa Googlea indeksoimaan sivustosi helpommin. Sivukartta on XML-tiedosto, jossa luetellaan kaikki verkkosivustosi sivut. Toimittamalla sivustokartan voit varmistaa, että Google tietää kaikki sivustosi alasivut.

Jos tarvitset apua tai vinkkejä hakukoneoptimoinnissa, niin lue lisää hakukoneoptimointi oppaasta SEO Kari Niemisen sivustolta.

Lopuksi

Yhteenvetona voidaan todeta on monia eri tapoja, joilla voit parantaa blogisi hakukoneoptimoinnin laatua. Tärkeimpänä on että julkaiset säännöllisesti hyvin kirjoitettua ja SEO-optimoitua sisältöä. Toiseksi sinun kannattaa varmistaa että sivustosi latautuu nopeasti sekä mobiili- että työpöytälaitteilla. Sitten vielä muista käyttää artikkelin pääavainsanaa sivun URL-osoitteessa, Meta titlessä ja H1:ssa. Näiden vinkkien noudattaminen auttaa sinua lisäämään liikennettä blogiisi ja parantamaan verkkosivustosi sijoitusta Googlen hakutulossivulla. Haluan vielä muistuttaa että hakukoneoptimointi on pysyvä markkinoinnin trendi. Keskusteluissa usein sanonkin että sivuston hakukoneoptimointi on verrattavissa talon rakentamiseen. Olet SEO:n avulla rakentamassa digitaalista kiinteistöä eli kiinteää omaisuutta nettiin.

Markkinoinnin trendit / SEO Kari Nieminen | 0400125160 | kari@seokarinieminen.com | Website | + posts

Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.

Similar Posts