MIkä on hostingpalvelu

Mikä on webhotelli?

Mikä on webhotelli – onko se virtuaalimatkailua vai kenties roolipeli? Ei kumpikaan, jos yrityksesi tarvitsee nettisivut niin webhotelli on niiden sijaintipaikka. Tästä artikkelista saat vinkkejä siitä mistä webhotelleissa on oikein kyse. Lue lisää…

Webhotelli määritelmä  

Mikä on webhotelli? Webhotelli eli verkkohotelli, verkkoisännöinti tai webhost (engl. web hosting, shared web hosting) on palvelu, jossa asiakas vuokraa palveluntarjoajan www-palvelimelta kiintolevytilaa ja yhteyden internettiin omia verkkosivujaan tai verkkopalveluitaan varten.

Käytännössä webhotelleissa on kyse kotisivutilasta, jossa yrityksen, yhteisön tai yksityisen henkilön kotisivut, verkkokauppa tai jokin muu netissä toimiva ohjelmisto sijaitsee. Webhotellin palveluihin kuuluu lisäksi myös verkkotunnuksen ohjauspalvelut eli nimipalvelu (engl. Domain Name System, DNS) sekä sähköpostilaatikot.

Webhotellit toimivat myös verkkotunnusvälittäjinä, joiden kautta voi rekisteröidä suomalaisia .fi ja .ax verkkotunnuksia sekä monia kansainvälisiä verkkotunnuksia kuten .com, .net ja .org.

Webhotellin hyödyt yritykselle

  1. Kotisivutila ja työkalut yrityksen kotisivujen hallintaan.
  2. Verkkotunnuksen rekisteröintipalvelu
  3. Saa sähköpostiosoitteen yrityksen omalla domainilla
  4. Salatut SSL-yhteydet varmistavat, että yrityksen verkkoliikenne ja sähköpostiliikenne toimivat tietoturvallisesti ja luotettavasti.
  5. Helppo ja nopea ottaa käyttöön, sillä webhotelli tarjoaa yleensä hyvän tuen.
  6. Nopea WordPress-asennus
Mitä on hosting-palvelu?

Webhotelli ja yrityksen kotisivut

Yrityksen kotisivut ovat edelleen yrityksen digitaalisen markkinoinnin keskus. Hyvin toimiva ja nopea webhotelli auttaa yrityksen kotisivuja latautumaan nopeasti ja parantaa asiakkaiden käyttökokemusta. Kun itse kotisivut on suunniteltu nopeasti toimiviksi, niin silloin nopea webhotelli auttaa sivua latautumaan entistä nopeammin. Nopea webhotelli ei kuitenkaan korjaa itse sivuston koodauksen aiheuttamia latausongelmia.

Webhotellin valinta

Webhotellin valinta vaikuttaa sivuston näkyvyyteen Googlen orgaanisissa eli maksuttomissa hakutuloksissa. Jos kaksi sisällöllisesti yhtä hyvää kotisivun alasivua kamppailee keskenään, niin mobiilisti nopeammin latautuva sivusto voi saada etulyöntiaseman ja sijoittua ylemmäs hakutuloksissa kuin hitaampi. Eli toisin sanoen hakukoneoptimoitukin verkkosivusto saattaa jäädä hakutuloksissa heikolle sijalle webhotellin tarjoaman palvelitilan ollessa hidas.

Nettisivujen latautumisen nopeuteen vaikuttaa esimerkiksi palvelimen fyysinen sijainti, palvelimen tekniikka ja kaistan nopeus. Halvat ulkomaiset webhotellit saattavat sijaita toisella puolella maapalloa. Tämä voi hidastaa sivuston latautumista Suomessa usealla sekunnilla.

Mitä pidempi sivuston latausaika on, sitä herkemmin käyttäjät klikkaavat seuraavaa vaihtoehtoa eli menevät jonkun toisen yrityksen sivustolle.

Googlen tutkimuksen mukaan sivun optimaalinen latausaika on alle kolme sekuntia. Tämän jälkeen jollekin toiselle verkkosivulle hakeutuvien käyttäjien määrä alkaa kasvaa huomattavasti.

SSL sertifikaatti

SSL-sertifikaatti tunnetaan myös nimillä SSL-suojaus, SSL-salaus ja https-sertifikaatti (engl. Secure Sockets Layer). Kyseessä on suojausprotokolla, joka luo salatun yhteyden käyttäjän selaimen ja verkkopalvelimen välille niin, ettei ulkopuolinen pysty näkemään luottamuksellisia tietoja. Google on ilmoittanut ohjeissaan että SSL-sertifikaatti on tärkeä rankkautumistekijä eikä Google mielellään näytä hakutuloksissa sivustoja jotka ei ole suojattuja.

SSL-varmenne ja yrityksen tietoturva

Suojellaakseen omaa mainettaan yritysten ja organisaatioiden on lisättävä SSL-varmenteet sivustoihinsa asiakastietojen yksityisyyden suojaamiseksi ja verkkotapahtumien turvaamiseksi. Https-protokolla suojaa internet-yhteyden ja estää rikollisia lukemasta tai muokkaamasta kahden järjestelmän välillä siirrettävää tietoa. Osoiterivillä URL-osoitteen vieressä näkyvä riippulukko kertoo, että kyseisen sivuston suojana on SSL-sertifikaatti.

Webhotellit Suomessa

Suomalainen webhotelli on yrityksen sivustolle lähtökohtaisesti parempi valinta, koska palvelimen sijaitessa kotimaassa sivuston latausaika on myös pienempi. Sivuston latausaika ja nopeus vaikuttavat suoraan käyttäjien käyttökokemukseen ja sivuston hakukonenäkyvyyteen.

Suomalaiseen webhotelliin liittyvää käyttömukavuutta lisää palvelun saaminen suomeksi mahdollisesti eteen tulevissa ongelmatilanteissa.

Suomalaisia webhotelleja ovat esimerkiksi:

Ilmainen webhotelli

Tarjolla on myös runsaasti ilmaisia webhotelleja. Osa niistä on melko rajallisia ominaisuuksiltaan, osa tarjoaa toimintoja hyvinkin avokätisesti. 

Jotkut ilmaispalvelut täyttävät hostaamansa sivuston mainoksilla, mikä saa nettisivut näyttämään halvalta. Ilmaisissa webhotelleissa myös esimerkiksi säilytystilaa, nopeutta ja suorituskykyä saatetaan rajoittaa.

Esimerkkejä ilmaisista webhotelleista

Parhaiden ilmaisten hostauspalvelujen tunnusmerkkejä ovat esimerkiksi:

  • Webhotellissa ei ole mainoksia.
  • Webhotellissa on riittävästi levytilaa ja laajakaistaa yksinkertaiselle sivustolle niin, ettei sivusto kaatuile.
  • Sisällönhallintajärjestelmien (engl. Content Management System, CMS), kuten WordPress, asennus onnistuu sujuvasti.
  • Helposti hallinnoitava ohjauspaneeli, kuten cPanel.

Webhotelli sähköposti

Webhotellit tarjoavat kotisivutilan ohella yrityksille sähköpostiosoitteita omalla domain-nimellään. Yleensä webhotellipaketteihin sisältyy 3-10 sähköpostilaatikkoa.

Sähköposti on edelleen yksi yrityksen keskeisimmistä viestintäkanavista. Sähköpostiosoite yrityksen omalla domainilla viestittää yrityksen ammattimaisuudesta ja luo uskottavuutta.

Vaikka et loisikaan vielä kotisivuja, niin voit silti hankkia webhotellista sähköpostin omalla domainilla. Mene vain webhotelliin ja varaa haluamasi verkkotunnus ja liitä siihen mukaan sähköpostipalvelu.

Yhteenveto

Vaikka kotisivukoneet kuten Wix tai Webnode ovat saaneet suosiota kotisivujen julkaisulaustana, niin edelleen oma webhotelli on suosituin tapa perustaa yrityksen verkkosivusto internettiin. Se on yleensä edullisin vaihtoehto, saa itse kontrolloida kaikkia kotisivun elementtejä sekä yritys omistaa itse kotisivut.

Lue lisää Wikipediasta, mikä on webhotelli.

Usein kysyttyä

Mikä on web hosting?

Web hostingilla tarkoitetaan webhotellia tai verkkoisännöintipalvelua, jossa asiakas vuokraa palveluntarjoajan www-palvelimelta kiintolevytilaa omia verkkosivujaan varten. Webhotelli on se paikka, jonne verkkosivut sijaitsevat.

Miksi webhotelli?

Webhotellit ovat yleensä edullisin vaihtoehto yrityksen nettisivujen ylläpitämiseen. Webhotellin palvelimen resurssit jaetaan useamman sivuston kesken, joten myös kustannukset jakautuvat useiden eri asiakkaiden kesken.

Mikä webhotelli on hyvä?

Hyvä webhotelli on nopea ja toimintavarma. Levytilan osalta yleensä pari sataa megatavua riittää. WordPress-julkaisujärjestelmää käytettäessä kannattaa tarkistaa, että webhotelli on WordPress-optimoitu.

Onko webhotelli pakollinen?

Kaikki verkkosivut tarvitsevat webhotellipalvelun verkkosivujen tiedostojen säilyttämiseksi ja sivuston julkaisemiseksi. Suosituimpia webhotelliratkaisuja ovat jaettu isännöinti, VPS-isännöinti (engl. Virtual Private Server) ja pilvi-isännöinti.

Mitä tarkoittaa domain name?

Domain name eli verkkotunnus on nettisivuosoite eli osoite internetissä. Ylemmän tason verkkotunnus voi olla esimerkiksi .fi tai .com. Toisen tason verkkotunnus on nettisivulle rekisteröity nimi.

Lähteitä:

Amk-opinnäytetyö: Verkkokaupan perustamisopas https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/495767/TurkuAMKopinn%C3%A4ytety%C3%B6MikaelMontonenVerkkokaupanperustamisopas.pdf?sequence=2

Amk-opinnäytetyö: Pienyrityksen verkkokaupan perustaminen ja ylläpito https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151566/Opinnaytetyo_Ilkka_Tuomanen_2018.pdf?sequence=1

Amk-opinnäytetyö: Opas verkkosivujen toteuttamiseen https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/107800/Jyrkas_Essi_Kyllonen_Jyri.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Markkinoinnin trendit / SEO Kari Nieminen | 0400125160 | kari@seokarinieminen.com | Website | + posts

Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.

Similar Posts