Mitä on suoratoisto eli striimaus markkinoinnin trendit

Mitä on suoratoisto eli striimaus

Suurin osa meistä kuluttaa suoratoistoa päivittäin tietämättään. Suoratoistopalvelut ovat yhä suositumpia, ja muutama meistä striimaa jopa itse. Mitä striimaus oikeastaan on ja miten sitä tehdään?

Striimaus eli suoratoisto (englanniksi streaming) on tiedonsiirtoa verkossa. Multimediasisältöä äänen ja kuvan muodossa lähetetään jatkuvana virtana verkon yli ja esitetään samanaikaisesti katsojille valitun palvelun kautta.

Suoratoistopalvelu

Striimaus voidaan jakaa karkeasti muutamaan eri muotoon. Ensimmäisenä ovat suoratoistopalvelut kuten Netflix, Disney, HBO, Amazon Prime tai Spotify. Ne tarjoavat palveluissaan elokuvia, musiikkia, urheilua ja muuta viihdettä.

Valmista tiedostoa kuten elokuva, sarja tai musiikkiraita striimataan suoraan mille tahansa laitteelle nettiyhteyden kautta missä ja milloin tahansa käyttäjä liikkuu. Mitään ei ole sidottu kellonaikoihin.

Mikä on suoratoistopalvelu?

Suoratoistopalvelu on palvelu, joka mahdollistaa käyttäjien katsella elokuvia, sarjoja ja muita sisältöjä internetin välityksellä. Näiden palveluiden kautta voit nauttia viihteestä missä ja milloin tahansa, kunhan sinulla on nettiyhteys. Suoratoistopalvelut tunnetaan myös nimillä netti-tv ja tilausvideopalvelut, ja ne ovat mullistaneet tavan, jolla kulutamme mediaa. Sen sijaan, että lataisit tiedostoja laitteellesi, suoratoistopalvelut tarjoavat sisällön suoraan verkon yli, mikä tekee katselukokemuksesta saumattoman ja joustavan.

Ilmaisia ja maksullisia palveluja

Suoratoistopalveluita löytyy sekä ilmaisia että maksullisia, ja molemmilla on omat etunsa. Ilmaisia palveluita ovat esimerkiksi Areena, MTV-palvelu, Ruutu, Alfa TV ja Dplay. Nämä tarjoavat laajan valikoiman ohjelmia ja elokuvia ilman kustannuksia, mutta usein mainosten kera. Maksulliset palvelut, kuten Netflix, HBO Nordic, C More, Ruutu+, Dplay+, Viasat, Viaplay, Amazon Prime Video ja Apple TV+, tarjoavat laajemman ja usein mainoksettoman sisällön kirjaston. Maksulliset palvelut voivat myös tarjota eksklusiivista sisältöä, jota et löydä muualta.

Esimerkkejä suoratoistopalveluista (Elisa Viihde, Telia TV, DNA TV)

Elisa Viihde, Telia TV ja DNA TV ovat esimerkkejä suomalaisista suoratoistopalveluista, jotka tarjoavat monipuolista sisältöä. Näiden palveluiden kautta voit katsella sekä ilmaisia että maksullisia televisiokanavia, elokuvia, sarjoja ja muita suoratoistopalvelujen sisältöjä. Elisa Viihde tarjoaa laajan valikoiman kotimaisia ja ulkomaisia sarjoja ja elokuvia, Telia TV yhdistää perinteisen television ja suoratoiston, ja DNA TV tarjoaa kattavan valikoiman kanavia ja tilausvideopalveluja. Näiden palveluiden avulla voit nauttia viihteestä juuri silloin, kun sinulle sopii.

Reaaliaikainen suoratoisto

Reaaliaikainen suoratoisto eli livestriimaus (engl. live streaming) on striimauksen toinen muoto. Siinä striimaaja lähettää kuvaa ja ääntä jatkuvana virtana- suoratoistona netin palveluihin kuten Twitch, YouTube tai Facebook.

Katsojat voivat seurata striimaajan lähetystä livenä, keskustella Chatissa kommentoiden, kysyen sekä palautetta antaen. Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys livenä ovat tämän striimaustavan ytimessä.

Striimaaja voi suoratoistaa vaikka Steam -peliä, jota pelaa, tapahtumaa jota pitää tai on mukana, Online oppituntia, esiintyä yleisölle, pitää kysymys/vastaus session tai vain hengata kaverien kanssa.

Striimauksen nopea historia ja kasvu

Alan uranuurtajiin kuuluu ilman muuta Netflix, joka aloitti striimaus palveluksensa 2007. Silloin juhli vielä Dvd ja Blu Ray oli tulossa. 2011 alkoi Netflixin kultakausi, joka on jatkunut tähän päivään vaikka kilpailijoita tulee kuin sieniä sateella.

Striimauksen alkuvaiheen suuri tekijä oli myös Twitch -palvelu ja sen toiminta alkoi peli painotteisina 2011. Twitch aloitti striimauksen e-sports eli elektronisesta urheilusta ja on pysynyt alan huipulla siitä saakka.

Spotify taas aloitti striimauksen musiikkipuolella edellisten kanssa samalla aikajanalla ja on kasvanut yhdeksi suurimmaksi alan jättiläiseksi maailmassa.

Covid sulki maailman ja striimien määrä räjähti silmille. Striimaus kaikessa laajuudessaan on kasvanut maailmalla massiiviseksi “viihteen” osa-alueeksi. Pelkästään video striimauksen arvo maailmalaajuisesti 2021 oli jo 372 biljoonaa dollaria ja kasvulle ennusteiden mukaan ei nähdä loppua pitkään aikaan.

Suoratoistopalveluiden alkuvaiheen suuri tekijä oli myös Twitch -palvelu ja sen toiminta alkoi peli painotteisina 2011. Twitch aloitti striimauksen e-sports eli elektronisesta urheilusta ja on pysynyt alan huipulla siitä saakka.

Spotify taas aloitti striimauksen musiikkipuolella edellisten kanssa samalla aikajanalla ja on kasvanut yhdeksi suurimmaksi alan jättiläiseksi maailmassa.

Covid sulki maailman ja striimien määrä räjähti silmille. Striimaus kaikessa laajuudessaan on kasvanut maailmalla massiiviseksi “viihteen” osa-alueeksi. Pelkästään video striimauksen arvo maailmalaajuisesti 2021 oli jo 372 biljoonaa dollaria ja kasvulle ennusteiden mukaan ei nähdä loppua pitkään aikaan.

Livestriimaus kasvaa myös jatkuvasti. Nykyään striimataan jo mitä tahansa kauneudenhoidosta kukkien kasvatukseen kautta aamurutiineihin. Webinaareja ja virtuaalitapahtumia on netti pullollaan ja tietysti niiden ympärille on kehittynyt omat palveluntarjoajat.

Mitä striimaus vaatii

Striimaukseen vaaditaan striimauslaitteet, joilla saadaan kuvaa ja ääntä siirtymään nettiyhteyden yli alustalle.

Internetyhteyksien nopeudet kasvavat jatkuvasti ja ovat jo kaikkien saatavilla. Uusi 5G verkko auttaa tässä suuresti uudella arkkitehtuurilla, miten ihmismassojen dataa käsitellään. Tehokkaat tietokoneet, kännykät ja muut striimaamiseen tarvittavat laitteistot alkavat olemaan edullisia ja monien hyödynnettävissä kotitalouksissa.

Nämä kehitysloikat tuovat mahdollisuuden lähettää erinomaista kuva- ja äänivirtaa suorana netin kautta melkein mistä tahansa. Seuraavaksi katsomme kolmea erilaista tapaa lähettää streamia.

Striimaus mobiililaitteella

Suoratoisto on helppo aloittaa. Melkein jokainen omistaa puhelimen ja monelta löytyy jo tablettikin. Niissä on kamera, mikrofoni ja nettiyhteys, jolla päästään alkuun. Tarvitaan siis vain palvelu/alusta, johon voit lähettää suoratoiston ja näin ihmiset pääsevät näkemään sen.

Ilmaisia palveluja löytyy runsaasti ja suosituimpia ovat esimerkiksi YouTube ja Facebook. YouTubessa tarvitaan 1000 tilaajaa että voi käyttää heidän omaa sovellustansa mobiilissa. Tämä YouTube rajoitus voidaan ohittaa helposti käyttämällä muita ohjelmia esimerkiksi: Streamlabs tai Prism live studio. Molemmat löytyvät Android ja IOS sovelluksina. Tässä loistava 5 minuutin video jolla pääset alkuun.

Striimaus videokamera ja encoder

Videostriimaus voidaan toteuttaa videokameran ja encoderin yhdistelmällä. Kamera siirtää kuvaa ja ääntä encoderille joka tiivistää/pakkaa sen jopa 1000 kertaa pienempään tilaan reaaliajassa.

Encoder voi olla erillinen laite tai ohjelma tietokoneella. Encoder tarvitsee tietysti nettiyhteyden, jolla suoratoisto lähetetään eteenpäin halutulle alustalle. Monessa erillisessä laite encoderissa on myös paikka SIM-kortille tai voit käyttää puhelimesi nettiyhteyttä.

Striimaus tietokoneella

Astumme striimauksen kuningasluokkaan mitä tulee käytössä olevien välineiden määrään ja laatuun. Tehokas tietokone pöytäkone tai läppäri sekä striimausohjelmisto. Käytössä voi olla tietokoneen lisäksi videokamera tai useita sellaisia ja videon kaappauskortti.

Kaappauskortti (engl. video capture card) ottaa salaamattoman videokuvan ja kääntää sen formaattiin, jonka tietokone ymmärtää ja pystyy äänittämään. Niitä löytyy ulkoisia ja tietokoneen emolevyyn liitettäviä.

Webbikamera, mikki, valaistus, taustat ja tietysti hyvä nettiyhteys kuuluvat asiaan. Tässä loistava uudistettu video miten aloittaa striimaus step by step. 

Striimausohjelmisto tietokoneella

Tietokoneelle asennetun striimausohjelmiston kautta saadaan lähetyksiin paljon erilaisia ominaisuuksia. Yksi suosituimmista ja käytetyimmistä ohjelmista on OBS studio. Se on maksuton ja erittäin monipuolinen. Asennettuani ohjelman olin itse ensin hieman “kujalla” mitä tulee tehdä mutta seuraava video auttoi suuresti. OBS studio ja asennus

OBS studion avulla pystyt helposti määrittelemään lähetettävän kuvan ja äänen eri elementtejä. Saat järjestettyä striimauksen kuvan, oman kuvan, chatin, äänen voimakkuudet, asetetuksi alustoilla tarvittavan striimaus avaimen, halutessasi erilaiset graafiset elementit ja ilmoitukset.

Striimin laatu

Kuvauskalustolla on iso merkitys reaaliaikaisen livestriimin laatuun. Huonolla kameralla ja mikrofonilla ei saada hyvää kuvaa ja ääntä. Nettiyhteyden nopeus ja sen käytössä oleva upload/lähetyskaista ovat erittäin tärkeässä osassa. Mitä enemmän upload kaistaa löytyy sen tarkempaa ja parempilaatuista kuvaa voidaan lähettää.

Voit hyvin tehdä testin mikä on sinun yhteytesi Upload-kaistan leveys. Katso kuvasta lähetys tulosta. (punainen nuoli)

Tärkeät arvot:

  • Upload/lähetys – kun lähetät striimiä.
  • Download/lataus – kun lataat tiedostoa tai musiikkia ja katsot striimiä

Muista että upload voi vaihdella paljonkin striimin aikana, joten ei kannata striimata maksimi upload luvun mukaan vaan jättää asetus hieman sen alle.

Asiat, jotka vaikuttavat suoratoiston laatuun ja tarvittavaan upload-kaistaan:

  • Kuvan tarkkuus – Full HD – täysteräväpiirto 1920*1080 vaatii tiestysti enemmän kuin esimerkiksi HD 1280*720 tai SD 720*480
  • FPS- Kuvien määrä sekunnissa- 24, 30, 60, 120 FPS eli mitä enemmän kuvia sekunnissa sen enemmän tarvitaan myös upload- kaistaa striimaamiseen.

Mitä striimaan tai miksi?

Striimausta on monenlaista ja sitä voidaan tehdä monella eri tasolla. Monet ovat tehneet siitä itselleen ammatin, harrastuksen, ekstra tavan tehdä lisätienestiä tai kohtaamispaikan, jossa rakentaa yhteisöä. Monet tekee striimauksella väylän jolla esitellä yrityksen tuotteita sosiaalisessa mediassa.

Kun striimauksen kärpänen puraisee kannattaa pysähtyä ja miettiä seuraavia asioita:

  • Millainen striimaus sopisi juuri minulle
  • Miksi minä striimaan ja mistä aiheesta tai aihealueista
  • Ketkä olisivat yleisöäni
  • Miten saan ihmisiä mukaan seuraamaan lähetystäni
  • Miksi he valitsisivat juuri minun striimini
  • Millaisia tavoitteita minulla on esimerkiksi vuoden päästä
  • Luovutanko helposti ja kestänkö kritiikkiä ja haluanko kehittyä
  • Millä alustalla striimaan

Striimauksen käyttökohteet

Striimausta voidaan käyttää moniin eri tarkoituksiin, ja sen suosio kasvaa jatkuvasti. Esimerkiksi pelien striimaus, musiikin striimaus, urheilun striimaus ja tapahtumien striimaus ovat kaikki suosittuja käyttökohteita. Striimauksen avulla voit jakaa kokemuksia ja sisältöä reaaliajassa laajalle yleisölle, olipa kyseessä sitten pelisessio, live-konsertti, urheilutapahtuma tai konferenssi. Striimaus tarjoaa mahdollisuuden vuorovaikutukseen ja yhteisöllisyyteen, mikä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon monille.

Pelien striimaus

Pelien striimaus on yksi suosituimmista striimauksen käyttökohteista. Se mahdollistaa pelaajien seuraamisen pelien pelaamista reaaliajassa, mikä luo ainutlaatuisen ja mukaansatempaavan katselukokemuksen. Pelien striimaus on erityisen suosittua esimerkiksi Twitch-palvelussa, jossa pelaajat voivat striimata pelejään ja seurata muiden pelaajien striimejä. Twitchin kaltaiset alustat tarjoavat myös mahdollisuuden vuorovaikutukseen chatin kautta, mikä lisää yhteisöllisyyden tunnetta ja tekee katselukokemuksesta interaktiivisen. Pelien striimaus ei ole vain viihdettä, vaan se voi myös olla opettavaista ja inspiroivaa, kun katsojat oppivat uusia pelitaktiikoita ja strategioita.

Markkinointi ja striimaus

Striimaamista sen eri muodoissa käytetään laajasti markkinoinnin työkaluna. Webinaari, tuote-esittely, etäkoulutus, webcast, livestream ovat tuttuja termejä ja vilahtelevat monen yrityksen sivustoilla. Streaming voi olla tehokas markkinointistrategia eli ‘markkinointistrategia’. Googlessa noiden sanojen haulla saat mittavan määrän maksettua mainontaa. Meidän sivustolla Markkinoinnin trendit löytyy näistä aihealueista kattavia artikkeleja, käy tutustumassa.

Striimaus kustannustehokasta

Covid pandemia totutti ihmiset palavereihin ja tapahtumiin netin kautta. Striimaus on kustannustehokas tapa tavoittaa runsaasti yrityksesi kohderyhmää tilaisuuden tai tapahtuman kautta verkon välityksellä.

Striimaus voidaan toteuttaa helposti oikeastaan missä tilassa tahansa. Ei tarvitse vuokrata tiloja enää tapahtumille. Kuva ja ääni hoituu helposti ja hyvä lopputulos saadaan halvallakin ratkaisulla. Kaikki esitettävä materiaali löytyy koneelta. Tarjoiluja ei tarvita.

Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa

Pystyt reaaliaikaisesti kommunikoimaan ja viestimään osallistujien kanssa striimauksen aikana. Striimaaja voi olla kouluttaja tai esittelijä joka voi kysyä kysymyksiä tai vastata kysymyksiin. Kaikki osallistujat striimin toisessa päässä voivat osallistua kysymyksin ja kommentein.

Tilaisuus taltioidaan ja sitä voidaan käyttää materiaalina missä tahansa jälkikäteen. Siitä voidaan ottaa esimerkiksi parhaimmat kohdat yrityksen YouTube-sivustolle tai Instagramiin. Tuleville asiakkaille voidaan rakentaa koulutuspaketteja ja niin edelleen. Mielikuvitus asettaa ainoastaan rajat.

Yhteenveto

Striimauksessa mediaa siirretään paikasta A paikkaan B jatkuvana virtana netin avulla. Teknologian kehitys ja nettiyhteyksien nopeus on tuonut striimauksen kaiken kansan ulottuville. Striimaus kaikessa laajuudessaan on kasvanut maailmalla massiiviseksi “viihteen” osa-alueeksi.

Ensimmäisenä tulivat elokuvat, musiikki, pelit ja urheilu mutta nyt striimataan kaikkea elämään liittyvää. Ihminen saa striimaajana näkyä ja kuulua oman persoonansa kautta.

Markkinoinnin ammattilaisten ei kannata ohittaa tätä työkalua sillä striimauksella pystyy toimimaan erittäin kustannustehokkaasti ja saavuttamaan oikean kohdennetun yleisön ja siitä on tullutkin muutamassa vuodessa vakiintunut markkinoinnin trendi.

Usein kysytyt kysymykset

Mitä on striimaus?

Striimata tarkoittaa mediasisällön, kuten pelin, jota pelaat, siirtämistä jatkuvana virtana netin yli palveluntarjoajalle kuten YouTube. Striimiä pystyy katsojat seuraamaan ja kommentoimaan. Kaikki tämä tapahtuu samanaikaisesti.

Miten voi striimata?

Striimata voi monella eri tavalla. Jokaisella on kännykkä, jossa on kaikki tarpeellinen eli videokuva, mikrofoni ja nettiyhteys. Sinun tarvitsee valita palveluntarjoaja netistä, kuten YouTube, johon lähetät striimisi. Menet YouTube studioon ja aloita livelähetys.

Lähteitä

Markkinoinnin trendit / SEO Kari Nieminen | 0400125160 | kari@seokarinieminen.com | Website | + posts

Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.

Similar Posts