Vaikuttajamarkkinointi
Mitä on vaikuttajamarkkinointi?
Vaikuttajamarkkinointi (eng. influencer marketing) on somevaikuttajan mukaan ottamista yrityksen markkinointiin. Mukaan otettavan Influensserin yleisö ja yrityksen kohderyhmä ovat samankaltaisia jolloin some vaikuttaja pystyy puhuttelemaan kohderyhmää samaistuttavalla tavalla ja pystyy vaikuttamaan ostokäyttäytymiseen.
Vaikuttajat ovat ammattilaisia viemään halutun viestin toivotun kohderyhmän luokse tavalla, joka kirkastaa myös omaa markkinointiviestintääsi. Vaikuttajamarkkinointia toteutetaan useimmiten Instagramissa, Youtubessa, Facebookissa ja TikTokissa.
Vaikuttajamarkkinoinnista käytetään myös termejä influencer markkinointi tai influensseri markkinointi
Influensseri – kuka on?
Influensseri eli vaikuttaja on henkilö, jolla on valta vaikuttaa muiden ostopäätöksiin auktoriteettinsa, tietämyksensä, asemansa tai suhteensa vuoksi. Digitaalisella aikakaudella vaikuttajilla on usein suuri seuraajakunta sosiaalisessa mediassa, ja heitä pidetään oman alansa asiantuntijoina.
Tuotemerkit tekevät usein yhteistyötä influensseri kanssa mainostaakseen tuotteitaan tai palveluitaan laajemmalle yleisölle. Tehokkaasti toteutettuna vaikuttajamarkkinointi voi olla erittäin tehokas tapa tavoittaa uusia asiakkaita ja kasvattaa yritystä.
Joillakin on sitoutuneempi ja uskollisempi kannattajakunta kuin toisilla, ja jotkut osaavat paremmin markkinoida tuotteita ja palveluita orgaanisella ja aidolla tavalla. Siksi brändien on tärkeää tehdä verrata vaikuttajia toisiinsa ennen yhteistyön aloittamista.
Vaikuttajat jaetaan yleisesti kolmeen eri kategoriaan
Vaikuttajat
Vaikuttajaksi laskettavalla influesserilla on kymmensiä tuhansia aktiivisia seuraajia. Kun yritys tekee näiden kanssa vaikuttajayhteistyötä, niin voit odottaa isojakin tuloksia nopeasti. Yhteistyöhön kannattaa panostaa isojakin summia.
Mikrovaikuttajat
Mikrovaikuttajalla on Suomessa seuraajia yleensä muutama tuhat. Edullinen vaihtoehto, jossa yritys voi mahdollisesti vaihtaa tuotteita näkyvyyttä vastaan.
Lue lisää: Mikä on mikrovaikuttaja
Nanovaikuttajat
Nanovaikuttaja on yleensä alan auktoriteetti ja hänelle on seuraajia muutamasta sadasta aina tuhanteen. Sopii hyvin tarkasti määriteltyyn, mutta ostovoimaiseen asiakaskuntaan.
Vaikuttajamarkkinoinnin menetelmät
Vaikuttajat vaikuttavat ihmisten mielipiteisiin monessa eri mediassa. He tuovat näkemyksiään esille erilaisissa sosiaalisen median julkaisuissa, kuten kirjoituksissa, kuvissa, videoissa ja live-lähetyksissä. He voivat esitellä tuotteita tai palveluita blogiteksteissä ja jopa oikeissa kohtaamisissa.
Erityisesti B2B-puolella vaikuttajamarkkinointia tehdään myös webinaareissa, podcasteissa ja erilaisten julkaisujen avulla kuten kirjojen ja blogien avulla.
Influessereita käytetään myös pelimaailmassa ja Youtubessa
Tutustu pelimaailman ja Youtuben influenssereihin artikkeleista:
- Mitä on pelien striimaus?
- Mikä on tubettaja ja Suomen suosituimmat tubettajat
- Mitä on suoratoisto?
- Mikä on Twitch?
Esimerkki vaikuttajamarkkinoinnista
Mieti etukäteen millaista diiliä olet vaikuttajalle tarjoamassa. Huomioi tarjouksessa myös sopiva neuvotteluvara. Diili voi olla esimerkiksi
- tuotearvostelu, jossa annat tuotteesi testattavaksi
- affiliate-linkki, jossa maksat vaikuttajalle linkin kautta tulleesta myynnistä provision – lue lisää affiliate-markkinointi
- arvonta tai giveaway, jossa annat tuotteen ensin testattavaksi ja toinen tuote yleensä annetaan arvottavaksi seuraajien kesken
- tuotearvostelu + alekoodi, jossa annat tuotteen arvosteltavaksi ja sitten luovutat alekoodin seuraajille
- tuotearvostelu + affiliate-linkki, jossa annat tuotteesi arvioitavaksi ja sitten maksat provision linkin kautta tulleista tilauksista
- tuotearvostelu + alekoodi + komissio – kombo, jossa annat ensin tuotteesi testaukseen, alekoodin jaettavaksi seuraajakunnalle, ja sitten maksat vielä provision koodin kautta tulleesta myynnistä
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyt
- Vaikuttajia uskotaan paremmin kuin yritysten omia perinteisiä mainoskanavia. On tutkittu, että jopa 71 % ostopäätöksistä tehdään mieluummin sosiaalisen median suosittelun perusteella kuin yrityksen oman brändiviestinnän kautta.
- Valmiiksi kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä tarjolla monessa eri kanavassa
- Valmis kohderyhmä
Mitä vaikuttajayhteistyö sisältää ?
Kun teet vaikuttajayhteistyötä influesserin kanssa on tärkeää varmistaa, että kaikki hyötyvät suhteesta. Tämä voidaan tehdä monella tavalla, kuten yhteisen ristiinmainonnan tai täysimittaisen markkinointikampanjan avulla. Yhteistyöllä voit saavuttaa tavoitteesi helpommin ja tehokkaammin.
On myös tärkeää pysyä mukana alan trendeissä. Näin pysyt ajan tasalla uusimmista muutoksista ja voit mukauttaa kampanjasi niiden mukaisesti. Tämä auttaa sinua saavuttamaan parempia tuloksia vaikuttajamarkkinointi – kampanjoilla.
Lue lisää artikkelista: 10 tapaa parantaa vaikuttajayhteistyötä ja saada kampanjasta enemmän irti
Influensseri kokemuksia ja johtopäätös
Olen palkannut influensserin markkinoimaan asiakkaideni brändiä. Kokemukseni mukaan se toimii oikein hyvin silloin kun tavoitteet on asetettu oikealle tasolle. Silloin on mahdollisuus yllättyä positiivisesti. Samoin kuin kaikessa muussakin, niin ensin kannattaa harjoitella ja opin karttuessa tekee sitten tunnetuimpien vaikuttajien kanssa yhteistyötä. Mittarit ja analytiikka vaikuttajayhteistyössä tärkeää laittaa kuntoon alusta asti. Vaikuttajamarkkinointi on 2020-luvun yksi tehokkaimmista markkinoinnin trendeistä. Eikun mukaan vain.
Mikä on influencer?
Influencer tarkoittaa samaa kuin suomeksi influensseri eli vaikuttaja. Englanniksi Influencer tekee yhteistyötä yritysten kanssa ja markkinoi omalle seuraajakunnalleen yrityksen brändiä, tuotteita tai palveluita. Jopa sponsoroituja urheilijoitakin voidaan pitää influenssereina, mutta yleisemmin eng. Influencer vaikuttaa sosiaalisen median kanavien kautta esimerkiksi Youtubessa, Facebookissa, Instagramissa ja b2b sektorilla Linkedinissä.
Vaikuttajamarkkinointi säännöt
Vaikuttajamarkkinoinnin pääsääntönä on että markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan. Tämä sääntö pätee aina riippumatta siitä missä media-alustalla tai millä keinoin markkinointia toteutetaan.
Usein yrityksen virallista nimeä ei ole luontevaa käyttää kuluttajamarkkinoinnissa, vaan kuluttajat tuntevat yrityksen usein jostain muulla kaupallisella nimellä kuten tuotemerkillä tai brändinimellä. Näissä tilanteissa julkaisussa voidaan käyttää yrityksen kaupallista nimeä josta on kuitenkin tunnistettava minkä yrityksen lukuun markkinoidaan.
Mikä on brändilähettiläs?
Brändilähettiläs (eng.brand ambassador) on henkilö, joka tuo persoonallaan esille yrityksen brändiä, arvoja ja kulttuuria. Brändilähettilään tehtävänä on herättää kiinnostusta brändiä kohtaan ja rakentaa suhteita potentiaalisiin ja nykyisiin asiakkaisiin. Brändilähettiläillä on yleensä erinomaiset viestintä- ja ihmissuhdetaidot. He ovat myös ulospäin suuntautuneita ja innostuneita edustamastaan tuotemerkistä. Lue lisää artikkelista Brändilähettiläs – mitä se tarkoittaa ja miten sitä hyödynnetään markkinoinnissa?
Kuluttaja-asiamiehen linjaukset vaikuttajayhteistyöstä
Lähde: Kuluttaja-asiamiehen linjaus vaikuttajamarkkinoinnista
Vaikuttajamarkkinointi on mainonnan muoto, jossa haluttu kohderyhmä tavoitetaan sitä koskettavan henkilöbrändin eli vaikuttajan tai brändilähettilään kautta. Yleisö seuraa vaikuttajan elämää yleensä sosiaalisen median kanavien, kuten Instagram, Facebook, TikTok, tai muun vaikuttajan käyttämän kanavan – esimerkiksi blogin, YouTube-, tai LinkedIn-kanavan – välityksellä ja altistuu sitä kautta vaikuttajan mielipiteille.