Youtube-markkinointi yritykselle markkinoinnin trendit

Mitä on YouTube-markkinointi?

Kun katselet Youtubessa videoita, niin et voi välttyä mainoksilta. Miten kaikki toimii ja miten pystyisit itse hyödyntämään Youtubea yrityksesi tai kanavasi markkinoinnissa?

YouTube markkinointi lyhyesti

YouTube-markkinointi on markkinointia Youtube-sivustolla. YouTubessa voit hyödyntää videosisältöä omalla kanavallasi tai erilaisten Adsien avulla. Videoita näytetään orgaanisesti hakutulosten yhteydessä sekä mainoksina katsellessasi videoita.

Hyödyt yritykselle

Miksi yrityksen kannattaa satsata YouTubeen

  • YouTube on Googlen omistama ja maailman toiseksi suurin hakukone.
  • Sosiaalisessa mediassa maailman toiseksi suurin käyttäjämäärä, 2.2 miljardia kuukausittaista käyttäjää.
  • YouTube on maailman suurin tietokanta orgaanisesta katselukäyttäytymisestä.
  • YouTube on saatavilla jopa 91 eri maassa ja tarjoaa sisältöä 80 eri kielellä.
  • Videoiden avulla pystyt vakuuttamaan seuraajasi tehokkaasti, sillä tämä ns. tunnemedia jättää jäljen.
  • Youtube on yhtä suosittu sekä naisten että miesten keskuudessa
  • Ennen oli suurimmalta osin nuorten käytössä, nykyään tasaisesti kaikissa ikäryhmissä.
  • Miehet 24-35 on pieni enemmistö käyttäjäkunnassa.
  • YouTube on suosituin musiikin suoratoistopalvelu.
  • Brändin mainontaan hyvät työkalut
  • Suosituimpia aiheita ovat: viihde, pelaaminen, kauneus, musiikki, urheilu, matkailu sekä tiede. 
Mitä on aloittelijan Youtube markkinointi?

Markkinointi YouTubessa

Markkinointi on YouTubessa erittäin monipuolista ja tehty helpoksi. Olet varmasti ymmärtänyt edellisten lukujen ja statistiikan mukaan, että kanava on hyvin houkutteleva kanava markkinoinnin toteutukseen.

Mieti aina sisältö- ja julkaisusuunnitelma kaikessa mainonnassa. Istu alas ja vastaa kysymyksiin: mitä, kenelle, milloin ja missä. Tämä selkiyttää toimintaasi suunnattomasti. Mitkä ovat konkreettiset tavoitteesi videomainonnalle ja millä mittareilla kannattaa mitata mainonnan onnistumista.

Mainonnan kohdistaminen

Erittäin monipuolisten kohdistustapojen avulla mainostaja pystyy tavoittamaan hyvinkin tarkoin rajattuja kohderyhmiä. Käyttäjistä saadaan jatkuvasti kerättyä tietoja Google-tilin, YouTube- ja Google-toiminnan kanssa.

Mainonta voidaan kohdentaa määrättyyn kanavaan, jopa yksittäiseen videoon, katsojien demografisten tietojen (esim. Ikä, sukupuoli, perhe, tulot) pohjalta tai vaikka videon aiheen mukaan.

YouTube on loistava alusta mutta yleensä tarvitsee toista kanavaa sen rinnalle.

Kanava tarvitsee säännöllistä ja laadukasta sisältöä jatkuvasti.

Markkinointitapoja on ainakin kuusi erilaista ja ratkaisut ovat kustannustehokkaita. Tässä saat läpileikkauksen yrityksellesi erilaisista keinoista:

6 suosituinta mainostustapaa

1. TrueView Ads

TrueView Ads on suosituin tapa mainostaa YouTubessa.

TrueView Ads mainoksissa maksat ainoastaan, kun joku katsoo videosi. Sinua ei laskuteta siis vaikutelmasta tai videonalusta vaan ainoastaan siitä kun joku oikeasti katsoo videosi.

Tämä on mainostajalle hyvä ja tarkka keino sillä saat tarkkaa tietoa katsojista.

Nämä myös laskutetaan CPV – click per view periaatteella.

  • 5 sekunnin jälkeen katsoja voi ohittaa tekemäsi videon.
  • Videon pituus pitää olla minimissään 12 sec ja maksimissaan 6 minuuttia.
  • Sinua veloitetaan, jos katsoja katsoo videotasi 30 sekuntia (tai katsoo videosi kokonaan jos kesto alle tuon 30 sekuntia.)
  • Mainonnan tekemiseen sinulla tulee olla Google Ads tili.

Miten mainostat Youtubessa

2. Non-Skippable Instream Ads

Non-Skippable Instream Ads videoita Youtuben käyttäjä ei voi ohittaa. Ei-ohitettavat mainokset ovat lyhyitä in-stream-videomainoksia, jotka toistetaan ennen toista videota, sen aikana tai sen jälkeen.

Ei-ohitettavat videot voivat olla pituudeltaan 6–15 sekuntia ja antavat sinun tavoittaa katsojat koko viestilläsi.

3. Bumper Instream Ads

Bumpers eli puskurivideomainokset ovat 6 sekuntia pitkiä. Niitä ei voi ohittaa, sama kuin videoita edeltävät mainokset. Ne ovat katselukertakohtaisia, kuten TrueView-mainokset.

YouTube-puskurimainokset yhdistävät elementtejä molemmista edellä olevista mainosmuodoista. Bumperit sopivat parhaiten brändäyskampanjoihin.

4. Sponsored Card Ads

YouTube-kortit ovat interaktiivisia kortteja, joita näet YouTube-videoissa (monesti videon lopussa). Niiden avulla sisällöntuottaja voi jakaa klikattavia linkkejä asiaankuuluvaan sisältöön videon aikana.

Kortteja voi lisätä jokaiseen videoon enintään viisi korttia. Kortteja missä tahansa videossa, mukaan lukien TrueView-mainoskampanjavideot.

5. Overlay Ads

Overlay Ads/Peittokuvamainos on pieni banneri tyylinen- mainos. Overlay peittää 20 % videon näytön alareunasta eikä haittaa käyttäjän näkymää.

Nämä mainokset voivat sisältää kuvia tai tekstiä. Katsoja voivat olla vuorovaikutuksessa klikkaamalla banneria ja siirtymällä tuotteen tai palvelun sivustolle. Ne voi myös poistaa X halutessaan. Näkyvät ainoastaan tietokoneella.

6. Display Ads

Display/näyttö on näppärä ja helppo tapa mainostaa. Tämä Ad ei näy videon päällä vaan oikeassa yläkulmassa videon vieressä. Display Ad saa sisältää kuvia ja tekstiä.

YouTube-näyttömainonnan avulla yritykset voivat saavuttaa keskeisiä tehokkuusmittareita maksullisilla visuaalisilla sijoitteluilla alustan videosoittimen vieressä.

Yrityksen oman YouTube kanavan aloittaminen

YouTubeen ei kannata rynnätä henkselit paukkuen vaan pysähtyä miettimään mitä on oikeasti tekemässä. Käsittelemme tässä kolmea eri pääasiaa, kun aloittaa toimintansa YouTubessa.

  1. Strategia
  2. Kanavan tekeminen ja siinä huomioitavat asiat.
  3. Miten ja mistä saa ensimmäiset tilaajat.

Strategia

Haluat varmasti tehdä pitkän tähtäimen, kestävää toimintaa – miksi tehdä sitä muuten?

Jokaisella YouTubeen laittamallasi videolla pitää olla arvoa. Älä vaan pistä yrityksesi kaikkia fiilis ja muita videoita kanavallesi ja odota tuloksia. Tilastojen mukaan 99 % yrityksistä tekee niin ja mitään tuloksia ei synny.

Voit kyllä tehdä Ads kampanjaa ja räiskiä kaikki sisään mutta se ei ole pitkäkestoista toimintaa.

Sinun pitää rakentaa kanavallesi sisältöä. Tee videoita, joita ihmiset haluavat katsoa, muuten he eivät yksinkertaisesti tee sitä.

Arvon lisääminen videoihin- tärkein asia

Kysy itseltäsi kysymyksiä:

  • Mikä on kohderyhmäsi mielenkiinto?
  • Mitä videoita he katsovat niin, ettei heitä pakoteta pitämään jostain.
  • Mitä arvoa pystyt lisäämään videoihin – Arvo/value on avainsana.
  • Voit lisätä 3 erilaista arvoa videoihin, katso että jokin niistä löytyy jokaisesta videostasi:
    1. Opettaminen- opeta, auta, ohjaa
    2. Viihde- sana itsessään kertoo kaiken
    3. Tunne- videolla voit kertoa asioita, tuoda tunteita, joista jää jälki

YouTube kanava luominen

Youtubissa löytyy kahta eri tyylisiä kanavaa: Regular eli tavallinen kanava ja niin sanottu Brand Channel. Valitse ehdottomasti Brand kanava, jotta myös työntekijöilläsi on mahdollisuus päästä tekemään töitä kanavan sisällön kanssa.

Kanavaan pitää luoda ja asettaa seuraavia asioita: profiilikuva, kanavakuva, thumbnails ja intro video, joka pistetään jokaiseen videoon jonka teet kanavallesi.

Katso että selkeä, johdonmukainen tekeminen läpi leikkaa kaiken tekemisesi kanavalla. Logo/brändisi ja kaikki elementit menevät läpi koko linjan aina uudestaan ja uudestaan.

Profiilikuva

Profiili kuva. Ota siihen brändisi logo, joka olisi helposti tunnistettavissa myöhemmin joka paikassa. Älä pistä siihen valkoista taustaa ja yritä tehdä se mahdollisimman suureksi, jotta näky hyvin vaikka kommentoidessasi asioita. Netissä on työkaluja näiden tekemiseen.

YouTube Banner

Channel Image – YouTube Banner. Tämä on YouTube sivustosi ylälaidassa ja antaa kuvan sekä siihen lisätyn tekstin avulla katsojalle nopeaa tunnelmaa sivustostasi. Tämän tekeminen on hieman monimutkaisempaa koska banneri näkyy Tv, Pc tai -mobiililaitteissa hieman eri tavalla.

Paras suhde bannerissa on 2560 pixeliä leveys 1440 pixeliäs korkeus. (1543X423 näkyy kaikissa laitteissa kunnolla) Tähän löytyy netistä myös oivia apuvälineitä/templates, joissa näet miten banner näkyy eri laitteissa.

Videon Thumbnail

Mistä videossa on kyse? Thumbnail on yksi tärkeimmistä asioista kanavallasi. Jokaisella videolla pitää olla omansa. Se on niinkuin juliste, jonka pitäisi kuvata jokaista videota yksityiskohtaisesti. Sen pitäisi mainostaa videotasi ja tehdä varmaksi, että ihmiset klikkaavat sitä.

Katso myös, että johdonmukaisuus menee läpi jokaisen videosi thumbnailin. Voit tehdä niistäkin templaten ohjelman kautta ja pitää niissä aina samat perusasiat.

Introvideo

Tee max 7 sekuntia pitkä introvideo, joka liitetään jokaiseen videoosi. Introssa on yleensä hieman musiikkia ja logosi. Videota käytetään kanavasi brändäykseen. Älä tee liian pitkää videota. Jos intro on liian pitkä, katsojat jättävät videon ja jatkavat matkaa.

YouTube statistiikkaa: menetät 61 % katsojista ensimmäisen 30 sekunnin aikana.

Ensimmäiset tilaajat

Olet tehnyt kanavan, tehnyt ensimmäiset hyvää sisältöä olevat videot. Kukaan ei silti tule katsomaan niitä tai katsojamäärät ovat tosi pieniä, mitä tehdä?

Jos sinulla on jo muuta sosiaalista mediaa muissa kanavissa, käytä niitä vipuvartena. Yritä lähettää heidät katsomaan videoitasi: Facebook, Instagram, uutiskirje tai blogi esimerkiksi.

Tee yhteistyötä saman alan suurempien julkaisijoiden kanssa, jos tunnet heitä. Ota yhteyttä alan vaikuttajiin, voisivat tehdä yhteistyötä kanssasi.

Luonnollinen liikenne

Orgaanisen/luonnollisen liikenteen lisääminen kanavallesi. Ohjaa kotisivuiltasi liikennettä YouTube kanavallesi. SEO (Search Engine Optimization) optimointi YouTube kanavan haussa eli miten videosi näkyy YouTube haun kärjessä. Tämän tekemiseen löytyy myös SEO ammattilaisia jos tämä alue tuntuu vaikealta.

Yritä miettiä millä kaikilla eri sanoilla ja tavoilla ihmiset voisivat hakea videotasi tai aihealuettasi. Tähän löytyy hyviä työkaluja netistä kuten Tubics.

Yhdistä kaikki mahdolliset sanat videosi otsikkoon ja kuvaukseen, että ne löytyvät ihmisten hakiessa aihealueen asioita.

Maksettu liikenne

Youtubissa löytyy myös maksettua liikennettä mutta se ei auta pitkälle, jos kanavasi sisältö on huonoa eikä tuo arvoa katsojille josta puhutiin paljon yllä.

Yritysten videot YouTubessa?

Edellä mentiin läpi YouTuben mainonnan lajeja, perustettiin YouTube kanavaa ja nyt katsotaan tarkemmin minkä tyylistä sisältöä/YouTube videoita videomarkkinointi tarvitsee tuekseen.

Muistetaan että YouTube kanavan videoiden pitää tuoda arvoa katsojalle muuten niitä ei vaan kukaan katso. Ota jokaiseen videoosi arvo pohja-ajatus, että sen pitää ollla joko opettava, viihteellinen tai tunteisiin vetoava. Mikään ei ole karumpaa kuin että yritykselläsi on 15 videota, joita on katsonut kourallinen ihmisiä.

Tässä on erilaisia ajatuksia videoiden rakentamiseen:

  • Muista oma kohderyhmäsi kuluttajat sekä brändisi
  • Kokeile erilaisia videotyyppejä, yksi video ei toimi kaikille
  • Testaa rohkeasti yrityksesi rajoja
  • Analysoi hyvillä työkaluilla tuloksia ja tee muutoksia tarvittaessa
  • Vielä kerran arvon tuominen katsojalle

Erilaisia tapoja tuoda sisältöä yrityksesi kanavalle:

Yritysvideot

Monet yritykset rakentavat omaa brändiä ja YouTubessa se voidaan tehdä hienosti läpileikkauksena kaikessa toiminnassa logoista lähtien. Yritysvideot tuovat brändiäsi kuluttajien tietoisuuteen. Asiakaskokemukset, suosittelijat, yrityksesi suurlähettiläät kertovat uskottavasti tuotteistasi.

Tuote -ja palveluvideot

Mikään ei ole parempaa kuin että kuluttaja saadaan tarvitsemaan jotain. Tee se tehokkaasti, visuaalisesti, havainnollistaen ja tunteisiin vedoten niin paketti on koossa. Tässä toimii myös tuotteita eri tavalla suosittelevat henkilöt.

DIY ja How To -videot

DIY= Do it yourself ja How to= miten ovat yrityksesi tuomaa arvoa katsojalle. Opeta ja kerro tuotteistasi/palveluistasi esimerkiksi 10 uusinta vinkkiä, joita kukaan ei tiennyt. Autat tällä sisällöllä yrityksesi sisältömarkkinointia.

Yhteistyö tubettajan ja vaikuttajan kanssa -videot

Katsele ympärillesi ja hae yhteistyökumppaneita, joilta asioiden tekeminen luonnistuu. Tee heidän kanssaan yhteistyötä, saa heidät promoamaan yritystäsi luonnollisesti. Ota heidät mukaan kehittämään. Voit aukaista jotain kaunista ja pitkäaikaista yrityksellesi.

AR- ja 360-videot

Perus powerpoint esittely videolla tai fläppitaulun edessä seisoskelu on melko tylsää katsomista. Nykyään pystytään tekemään lennokasta videota AR= Augmented Reality avulla. Tietokonegrafiikalla tuotetaan elementtejä videokuvan päälle.

Monet yritykset tekevät 360-videoita toiminnastaan. Yhdistä nämä kaksi ja saat varmasti lopputuloksen, joka pitää otteessaan videon loppuun asti.

Suositteluvideot

Kun on tekemässä ostopäätöstä jostain asiasta ja hakee tukea tälle päätökselle – suositteluvideot astuvat kuvaan. Nämä toimivat missä tahansa muodossa sillä positiivinen palaute vahvistaa. Kun tämä videotyyppi löytää kuluttajan juuri oikeaan aikaan, se on menoa.

Live stream-lähetykset ja webinaarit

Asiakkaiden ja yleisön kaikenlainen osallistaminen sekä sitouttaminen erilaisilla Live stream-lähetyksillä ja webinaareilla on oma taiteenlajinsa. Sillä saadaan parhaillaan tuotua runsaasti arvoa kanavan toimintaan. Live streamin määrät ovat räjähtäneet YouTuben kanavissa.

Mitä YouTube kanavassa ihmiset katsovat eniten orgaanisesti?

Orgaaninen eli luonnollinen sana vilahtelee paljon, kun puhutaan mitä sisältöä ihmiset haluavat luonnostaan kuluttaa YouTubesta. YouTube on toiminut vuodesta 2005 asti ja videoiden kuluttajien mielipiteet ovat muuttuneet vuosien aikana.

Covid pysäytti koko maailman pariksi vuodeksi mutta YouTube kanavan sisältöjen kärkisijat eivät heiluneet suuresti YouTuben oman tutkimuksen mukaan.

Musiikki, pelit, urheilu ovat kolme suurinta aihealuetta. Haetuimmat sanat Youtubissa olivat 2021: song, songs, DJ, Dance, New Song, TikTok, and Karaoke eli tämä kertoo musiikin huikeasta voimasta.

Menen seuraavaksi läpi aihealueita, joista ihmiset ovat kiinnostuneita YouTubessa:

Beginner- aloittelija

Vuosikymmenen 2020 alusta ovat nousseet selkeästi videot, joissa on maininta beginner(s) tai tutorial. Nämä ovat videoita aloittelijoille ja yksinkertaisia askel askeleelta oppaita. Niillä tuodaan yksinkertaisesti arvoa katsojille auttamalla ja opastamalla näitä eteenpäin erilaisissa asioissa.

Gaming-pelaaminen

Pelaaminen on maailman suurin viihteen ala ylivoimaisesti ja se näkyy YouTubessa. Tämä entinen alakulttuuri on noussut maailman megatrendiksi. Jo vuonna 2020 Youtubissa oli yli 40 miljoonaa kanavaa, jotka julkaisivat videoita pelaamisesta ja tahti on vain kiihtynyt.

Kotijumppa videot

Covid sulki kaiken ja ihmiset tarvitsivat jonkinlaista liikuntaa kotona. Home workout – haut nousivat yli 500 % YouTubessa. 

Toivottavasti olet saanut jonkinlaisen ymmärryksen YouTube markkinoinnin maailmasta. YouTube on täynnä videoita, jotka opastavat sinua ja yritystäsi matkallasi eteenpäin. Unelmoi rohkeasti ja heittäydy mukaan.

Linkki Youtubesta Wikipediasta 

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Mikä on Tubettamisen ikäraja?

Youtuben käyttäjän on oltava vähintään 13-vuotias voidakseen käyttää palvelua. Kaiken ikäiset lapset voivat kuitenkin käyttää lapsille suunnattua YouTube Kidsiä, jos vanhempi tai laillinen huoltaja on sallinut sen.

Miten vaihtaa YouTube-kanavan nimi?

Kirjaudu sisään omalle kanavallesi ja siellä YouTube Studioon. Vasen valikko, valitse mukauttaminen ja sieltä perustiedot. Päivitä kanavasi nimi ja anna uusi nimi napsauttamalla Muokkaa.

Saako YouTube videoista rahaa?

YouTube- kanavalla voit alkaa ansaitsemaan rahaa suoraan YouTuben kautta. Sinulla on kuitenkin oltava vähintään 1 000 tilaajaa ja 4 000 katselutuntia viimeisen vuoden aikana. Tämän saavutettua voit hakea YouTuben kumppaniohjelmaan ja saat kaupallistettua kanavasi.

Mitä tarkoittaa YouTube kanavan tilaus ja mitä se maksaa?

YouTube-tilin avaaminen ei maksa mitään, koska se on osa ilmaista Google-tiliäsi. Kun haluat tilata jonkun kanavan, josta pidät, paina videon alla olevaa tilaa painiketta. Tämä ei maksa mitään ja löydät jatkossa helposti tilaamasi kanavat valikosta tilaukset.

Mikä on Youtube Premium

YouTube Premium sisältää YouTube Music Premiumin sekä normaalin Youtuben. YouTube Music Premium on musiikin suoratoistopalvelu, jonka avulla voit kuunnella miljoonia kappaleita, luoda soittolistoja ja tallentaa musiikkia offline-kuuntelua varten. YouTube Premiumin avulla sinun ei tarvitse katsella mainoksia..

Markkinoinnin trendit / SEO Kari Nieminen | 0400125160 | kari@seokarinieminen.com | Website | + posts

Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.

Similar Posts