Mikä on TikTok?
TikTok tuo ensimmäisenä mieleen lyhyet, hauskat tanssivideot. Lue lisää, miten sovellusta voi hyödyntää myös yrityksen markkinoinnissa.
Tiktok määritelmä
Mikä on Tiktok? Tiktok on lyhyiden videoiden jakamiseen tarkoitettu mobiilisovellus. Tiktokin kehitti ja julkaisi kiinalainen ByteDance. Kiinassa sovellus tunnetaan nimellä Douyin, mikä tarkoittaa “värisevää ääntä”. Tiktok löi itsensä läpi maailmalla vuonna 2018. Sovelluksen suosio nousi nopeasti niin nuorten kuin myös aikuisten parissa. Käyttäjistä 63 % on 10–29-vuotiaita.
TikTok-videot
TikTok-videot ovat pituudeltaan 15–60 sekunnin mittaisia. TikTok-videoissa voi käyttää musiikkia ja äänitehosteita. Lisäksi videoita voidaan lopuksi viimeistellä filttereillä ja efekteillä. Sovellus onkin ollut vaikuttamassa uusien tanssitrendien syntyyn.
TikTok on siis musiikkia, tanssia ja hauskuutta, mutta sitä on mahdollista käyttää myös informaatiokanavana kaikenlaisissa teemoissa ja esimerkiksi erilaisiin harrasteisiin liittyen.
Tilastojen mukaan TikTok-sovellus avataan keskimäärin 13 kertaa päivässä ja videoita katsellaan keskimäärin 60
TikTokin ikärajat
Tiktok-palvelun ikäraja on yleisesti 13 vuotta, mutta monet sen käyttäjät ovat tätä nuorempia. Pikaviestien lähettäminen TikTokissa on kuitenkin mahdollista vain 16-vuotiaille ja sitä vanhemmille.
TikTokin hyödyt yritykselle
Yritykset voivat hyödyntää TikTokia, heidän asiakkaansa muodostuvat nuorista tai nuorista aikuisista. Heidät saattaa hyvinkin tavoittaa TikTokin kautta.
TikTokin hyödyntämistapoja ovat esimerkiksi
- Vaikuttajamarkkinointi ja orgaaninen (eli ei-maksettu) sisältö
- Vuorovaikutus ja käyttäjien osallistaminen
- Profiloituminen edelläkävijäksi
TikTokin tarjoamat mahdollisuudet:
- Mahdollisuus saavuttaa suurempi näkyvyys kuin muissa markkinointikanavissa
- Yhteisöllisyyden rakentaminen
- Uusien trendien muodostaminen
- Kanavan vahva ostovoimaisuus
TikTok ja markkinointi
Kannattaako TikTokissa markkinoida? TikTok on tällä hetkellä ladatuimpia sovelluksia ja sovelluksen käyttäjämäärä on valtava. Videosisällön tuottaminen on myös yksi ehdoton markkinoinnin trendi tällä hetkellä.
TikTok sosiaalisen median kanavana
TikTok eroaa muista sosiaalisen median kanavista, kuten Facebookista tai Instagramista, arkisella ja jopa rahvaanomaisella sisällöllään. TikTokin sisältöä voisi kuvailla maanläheisemmäksi ja samaistuttavammaksi. Eroavaisuus kannattaa huomioida markkinointisisältöä suunniteltaessa.
TikTokissa markkinoitaessa on hyvä huomioida, että videosisällön näkyvyys ei riipu julkaisijasta vaan yleisöstä. Mainoksessa tavoitteena on saada katsojan huomio, jottei sitä ohiteta sormen pyyhkäisyllä.
Hyvän videon ominaisuuksia ovat muun muassa:
- autenttisuus
- viihdyttävyys
- henkilökohtaisuus
- omaleimaisuus
Videoissa kannattaa käyttää sellaisia henkilöitä ja sijainteja, jotka luovat aitoutta. Hauskoja videoita toistetaan useammin ja jaetaan eteenpäin muille. Henkilökohtaisuudella voidaan luoda tarinaa, johon katsojat voivat samaistua. Omaleimaiset sisällöt taas ovat mieleenpainuvia.
Sisältö
Luomalla orgaanista sisältöä brändi viestittää käyttäjille olevansa läsnä ja nykyaikainen. Myyntivideon luomisen sijaan kannattavampaa usein onkin tehdä orgaaninen video ja kannustaa katsojia jakamaan sitä eteenpäin.
Myös muiden käyttäjien sisällöt voivat edesauttaa omaa markkinointia ja brändinrakennusta. Käyttäjiä voit kannustaa luomaan brändiin ja tuotteeseen liittyvää materiaalia, mikä saattaa antaa jopa parempia tuloksia kuin itse tuotettu, orgaaninen sisältö. Jakamalla käyttäjien tekemiä videoita, antaa myös käyttäjille mahdollisuuden päästä valokeilaan.
Muiden käyttäjien tekemien videoiden jakoon on kuitenkin hyvien tapojen mukaista pyytää lupa etukäteen.
Musiikin käyttö
TikTok lisensoi musiikkia palvelunsa käyttöön. Näitä kappaleita yksityiset käyttäjät voivat käyttää sovelluksessa huolehtimatta tekijänoikeuksista. Käyttämällä hittikappaletta TikTok-videossa voi aueta mahdollisuus päästä periaatteessa kaikkien käyttäjien For You -syötteisiin.
Yritystileille on käytössä Commercial Library -musiikkitarjonta.
Hashtag-haasteet
Parhaiten TikTokissa lähtevät liikkeelle hashtag-haasteet.
Hashtag-haasteessa yritys kutsuu käyttäjät tekemään jonkin tietyn liikkeen, liikesarjan tai tehtävän omalla TikTok-videollaan ja tägäämään siihen brändin tai kyseistä haastetta varten luodun hashtagin.
Helposti toteutettava haaste pitää kynnyksen matalana käyttäjille osallistua. Parhaimmillaan haaste yhdistää käyttäjien lähipiiriä ja saa aikaan yhteistä hauskaa ajanvietettä ja leikkimielistä kilpailua – ja lisää hashtagien määrää.
Haasteen on erottuva muista ollakseen huomiota herättävä ja tarpeeksi kiinnostava toteuttaa.
Suosituimmat hashtag-haasteet ovat jopa paljon näkyvämpiä kuin onnistuneet mainokset.
Vaikuttajayhteistyö
Kaupallinen vaikuttajayhteistyö saattaa olla yksi toimiva vaihtoehto, sillä sovelluksen yritystilejä ei välttämättä seurata kovin innokkaasti. Vaikuttajat voivat myös toimia brändin keulakuvana.
TikTokilla on oma vaikuttajamarkkinointialustansa, TikTok Creator Marketplace, minne on kerätty dataa vaikuttajista.
Vaikuttaja on kanavan käytön suhteen asiantuntija ja tietää esimerkiksi, miten TikTokin yhteisöllisyys ja algoritmi toimii, ja millainen sisältö menestyy.
Mainosvideot
Mainosvideot kannattaa pitää erittäin lyhyinä. Kuluttajat katsovat kaksinkertaisella todennäköisyydellä 6 sekunnin mainospätkän loppuun asti kuin 30 sekunnin mainoksen. Toisaalta kuluttajat ovat emotionaalisesti jopa n. 40 % vähemmän sitoutuneita lyhyisiin mainoksiin.
Markkinoinnin tulosten mittaukseen ja analytiikkaan pääsee käsiksi käyttämällä TikTok Pro -palvelua.
TikTok sopii digitaalisen markkinoinnin kanavaksi yrityksille, joilla on ostopotentiaalia nuorten keskuudessa.
Tällaisia yrityksiä ovat esimerkiksi:
- pikaruokalat
- elintarvikeyritykset
- nuorisobrändit
- mobiililaitteet
- musiikki
Kannattavinta on mainostaa TikTokissa lyhyen ostoprosessin tuotteita ja palveluita. Yhteydenottoja tavoiteltaessa jokin toinen kanava saattaa olla parempi.
TikTok-markkinoinnissa on syytä huomioida:
- TikTok-yhteisöä on ymmärrettävä, jotta sisältöä kykenee muokkaamaan sille toimivaksi.
- TikTokissa esiintyy vihapuhetta, mikä voi vaikuttaa brändin imagoon.
- TikTokin häilyvä ikäraja voi joissakin tapauksissa aiheuttaa hankaluuksia markkinoinnissa.
- Erityisesti kansainvälisesti toimivien yritysten on hyvä huomioida, että joissakin maissa sovellus saatetaan estää.
TikTok Suomessa
Maaliskuussa 2020 TikTokia käytti Suomessa viikoittain n. 400 000 käyttäjää.
Suomessa maksettua mainontaa on vielä hyvin vähän. TikTok-markkinointia voit toteuttaa esimerkiksi TikTok for Businessin kautta.
Suomessa käytettävissä on kolme erilaista mainosmuotoa:
- In Feed -video: kestoltaan n. 5-15 sekuntia, näyttöruudun kokoinen
- Brand Takeover: n. 3-5 sekuntia kestävä video tai 3 sekuntia kestävä kuva, näyttöruudun kokoinen, aukeaa sovellukseen mentäessä, tavoittaa kaikki Suomen TikTok-käyttäjät
- TopView-video: kestoltaan n. 5-60 sekuntia, muuten toimii kuten Brand Takeover
TikTok-syötteet
Following Feed
Sovelluksen Following Feed -syöte näyttää käyttäjälle hänen seuraamiensa kanavien viimeisimmät videot.
For You
For You -syöte takaa videon nousemisen viraaliksi. Syötteen algoritmi tarjoaa käyttäjille suosittuja videoita huolimatta siitä, ovatko käyttäjät kyseisten videoiden julkaisijoiden seuraaja vai ei.
Algoritmi päättelee käyttäjän aiemmasta aktiivisuudesta, mitä nousussa olevia videoita se syöttää kunkin käyttäjän For You -syötteeseen.
Discover
Sovelluksen Discover-syöte on kolmas reitti videon löytää katsojansa. Discovery-syötteeseen algoritmi lisää trendaavia videoita ja haasteita. Discover-syötteestä saa kuvaa siitä, mikä teema on juuri tällä hetkellä suosiossa.
Onko TikTok ilmainen
Sovellus on saatavana ilmaiseksi älypuhelimien ja tablettien sovelluskaupasta.
TikTok käyttäjämäärä
Tiktokin kuukausittainen käyttäjämäärä ylitti miljardin käyttäjän rajan syksyllä 2021, vain kolme vuotta ensijulkaisun jälkeen.
Vuoden 2020 alussa sovellus nousi sen hetken ladatuimmaksi sovellukseksi maailmassa.
Lue lisää, mikä on TikTok, Wikipediasta.
Usein kysyttyä
Mitä TikTokissa voi tehdä?
TikTok antaa käyttäjilleen mahdollisuuden luoda lyhyitä ja julkaista lyhyitä videoita. Sovelluksessa voit myös katsella toisten käyttäjien videoita.
Onko TikTok vaarallinen?
TikTokissa saattaa levitä myös vaarallisia haasteita. Erityisesti vanhempien kannattaa keskustella sovellusta käyttävän lasten kanssa siitä, millaiseen sisältöön somessa voi törmätä.
Onko TikTokissa ikärajaa?
TikTokin ikäraja on 13 vuotta.
Miksi TikTok on suosittu?
TikTokin luonteeseen kuuluu, että toisten videoista tehdään omia versioita. Videot ovat usein tanssikuvioita tai muita haasteita. Sovellusta on luonnehdittu myös koukuttavaksi.
Mikä on TikTok Now?
TikTok Now on uusi tapa viihdyttää ja tehdä päivittäisiä postauksia TikTokissa, vähän samalla tavalla kuin suositussa BeRealin sovelluksessa. Ero BeRealiin on että voi jakaa myös aidoimmat hetkesi videoiden avulla tärkeiden hmisten kassa. TikTok Now tuo TikTokiin mukaan aitouden ja mahdollistaa uusia luovia tapoja sosiaaliseen kanssakäymiseen.
Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.