Mitä on suomeksi podcast - markkinoinnin trendit

Mikä on podcast?

Podcast on tuttu termi, mutta mitä se oikeastaan tarkoittaakaan? Sana viittaa jonkinlaiseen teknologian trendiin. Voisiko sitä hyödyntää myös yrityksen markkinoinnissa?

Podcast määritelmä   

Mikä on podcast? Podcast on ääni- tai videotallenne, joka jaetaan tilauksesta verkkosyötteenä tietokoneeseen. Podcast on radio-ohjelmankaltainen puheohjelma, joka radion sijaan julkaistaan netissä.

Kuuntelijat voivat ladata haluamansa podcastin omalle laitteelleen tai kuunnella sen suoraan verkkosivulta. Mieleisen podcast-kanavan voi myös tilata itselleen.

Podcastien valikoima on hyvin laaja. Podcasteja tehdään aiheesta kuin aiheesta ja eri käyttötarkoituksiin. Usein podcast rakentuu haastattelun tai useamman keskustelijan välisen dialogin ympärille. Podcastina voi julkaista myös audiomuotoisia tarinoita.

Podcastit ovat hyödynnettävissä monin tavoin:

  • Monia radio-ohjelmia tuodaan lähetyksen jälkeen podcasteina verkkoon kuunneltavaksi ja ladattavaksi.
  • Podcastin avulla on mahdollista edistää brändimielikuvan muodostumista ja tuoda yrityksen henkilöstö esiin persoonallisemmin.
  • Podcastien tuottaminen on edullista, joten myös marginaaliryhmien tavoittaminen on mahdollista.
Mikä on podcast ?

Podcast ja markkinointi

Podcast ja markkinointi – onko podcast realistisesti hyödynnettävissä yrityksen markkinoinnissa?

Podcasteja voi kuunnella silloin kun haluaa

Podcastin avulla asiakkaita voi tavoittaa myös sellaisina hetkinä, jolloin heitä ei voi tavoittaa muiden some-kanavien kautta. Podcasteja voi kuunnella silloinkin, kun lukeminen tai videoiden katsominen ei ole mahdollista – esimerkiksi siivotessa, pyöräillessä tai automatkalla.

Podcast yrityksen työkaluna

Podcastin avulla yrityksestä voi rakentaa paljon henkilökohtaisempaa ja helposti lähestyttävämpää kuvaa. Podcastiin voi kutsua vieraaksi esimerkiksi yrityksen omia työntekijöitä tai asiantuntijoita.

Yritys voi ohjata kuuntelijoita podcastin pariin yrityksen muista kanavista, esimerkiksi nettisivuilta. Yrityksen markkinointisisällöt kannattaakin linkittää mahdollisimman kattavasti keskenään ristiin.

Podcasteja tehdessä kannattaa panostaa kiinnostavan sisällön tuottamiseen.

4 tapaa mainostaa podcastissa:

  1. Podcastin yhteyteen ostettu mainonta, joka soi ennen podcastin alkamista.
  2. Host read / baked in -mainonta, mikä on usein podcastin hostin lukema.
  3. Sisältöyhteistyö, jossa yrityksen edustaja pääsee jonkun toisen podcastiin keskustelemaan.
  4. Oma podcast, jonka sisällön voi itse täysin määritellä.

Parhaiten podcast soveltuu brändimarkkinointiin, yritysvastuuviestintään ja työnantajamielikuvan viestintään. Lisäksi se voi toimia hyvin myös tuoteviestinnässä

Podcastin vahvuuksia:

  • Trendikkyys
  • Sopivuus nykypäivän hektiseen kulttuuriin
  • Persoonallisuus
  • Rentous ja vapaamuotoisuus
  • Sitouttavuus
  • Pidempiaikaisen yhteyden mahdollistuminen kuuntelijoihin
  • Formaatti ei kilpaile muiden formaattien kanssa ajasta
  • Mahdollisuus luoda yhteyksiä heikosti tavoitettavissa oleviin kohderyhmiin

Podcasteja tehdessä tavoitellaan usein suurta näkyvyyttä. Tavoittavuuden mittaamisen ei kuitenkaan pitäisi olla ainoa mittari. Podcastin vaikuttavuus perustuu sen sitouttavuuteen. Noin 60–70 % kuuntelijoista kuuntelee jakson loppuun asti. Tube-maailmassa vastaava luku on noin 20–30 %.

Podcast myyntisuppilossa

Podcastilla voidaan saada aikaan kohtuullinen tavoittavuus ja erinomainen vaikuttavuus. Näin ollen sen on aivan oiva työkalu yritykselle. Myyntisuppilossa podcast sijoittuu yleensä myyntisuppilon keskivaiheelle, kun halutaan syventää kohderyhmän kiinnostusta.

Podcastin hyötyjä mitatessa kannattaa mitata:

  • Tavoittavuutta
  • Pitoprosenttia eli miten moni kuuntelee jakson loppuun asti
  • Kanavan seuraajamääriä
  • Muita bisnesmittareita, kuten brändiä harkitsevien määrää

Miten tehdä podcast

Podcasteja kannattaa tehdä halutun kuuntelijakunnan ehdoilla. Kuuntelija ei päädy vahingossa podcastien ääreen, vaan valitsee itse, mitä haluaa kuunnella. Näin ollen sisällön pitää olla aidosti kiinnostavaa. Podcastia kannattaa myös mainostaa, jotta kuulijat voivat löytää sen.

Kiinnostavan aiheen lisäksi on hyvä valita podcastille osuva nimi. Mikäli podcastissa esiintyy muitakin henkilöitä, on hyvä suunnitella nauhoitus etukäteen ja valmistautua myös etukäteen hyvin.

Podcasteja matalalla kynnyksellä

Podcastien tekemisen voi aloittaa matalalla kynnyksellä. Niitä on melko kevyt tuottaa – tarvitaan vain tietokone ja mikrofoni, sekä rauhallinen paikka nauhoittaa ja podcast-alusta. Editointia varten tarvitaan oma työkalunsa.

Podcast on matalan kynnyksen tapa kokeilla esiintymistä. Puheen voi nauhoittaa niin moneen kertaan kuin tarpeen ja jälkieditoinnilla voi poistaa kömpelöt kohdat. Mitä enemmän podcasteja tekee, sitä sujuvammaksi niiden tekeminen käy ja editoinnin määräkin vähenee.

Podcast alustat

Podcastin julkaisualustan eli hosting-palvelun valinta on podcastin julkaisemisen ensimmäinen vaihe. Osa saatavilla olevista julkaisualustoista on ilmaisia, osa taas maksullisia. Julkaisualustaa valitessa kannattaa kiinnittää huomiota myös alustan ominaisuuksiin, kuten podcastin jakelun helppouteen.

Jotta kuulijat löytävät podcastin helposti, kannattaa harkita podcastien alustaksi tunnetumpia digitaalisia ääni- ja musiikkipalveluita, esimerkiksi:

Lue lisää, mikä on podcast, Wikipediasta.

Yhteenveto podcasteistä

Podcastit toimivat erittäin hyvin sekä viihdytykseen, tiedonjakoon että markkinointiin. Jos mietit miten hyödyntäisit Podcastia, niin olennaista on että aloitat vaan tekemään ja opit siinä matkalla. Podcastit ovat varmasti pysyvä viestinnän ja markkinoinnin trendi, joten siihen kannattaa investoida aikaa. Älä kuitenkaan lähde mukaan lyhyellä tähtäimellä, vaan sitoudu pidemmäksi aikaa, niin saat tuloksia.

Usein kysyttyä

Mitä on suomeksi podcast?

Podcast tarkoittaa suomeksi audiotallennetta, jonka voi kuunnella netissä tai ladata omalle laitteelle. Podcasting tulee sanoista “iPod” ja “broadcasting”. Termi määritellään myös lyhenteeksi sanoista ”portable on demand”.

Onko podcastit ilmaisia?

Miltei kaikki podcastit ovat kuuntelijalleen ilmaisia.

Mikä ero on podcastilla ja radio-ohjelmalla?

Podcastin ja radio-ohjelman erona on audiomuotoisen ohjelman julkaisutapa. Podcastit julkaistaan verkossa, radio-ohjelmat lähetetään radiokanavilla. Kuuntelijat voivat halutessaan ladata podcastin myös omalle laitteelleen.

Mistä löytää suomalaiset podcastit?

Suomalaiset podcastit löytää jakso.fi sivustolta. Sen lisäksi Yle Areenasta ja Suplasta löytyy iso määrä suomalaisia podcasteja.

Markkinoinnin trendit / SEO Kari Nieminen | 0400125160 | kari@seokarinieminen.com | Website | + posts

Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.