Mikä on virtuaalitodellisuus?
Virtuaalitodellisuus liitetään tulevaisuuteen ja sisältää jännittäviä asioita. Virtuaalitodellisuus näkyy kuitenkin jo tässä päivässä monilla eri tavoilla. Tässä artikkelissa kerrotaan mikä virtuaalitodellisuus on ja miten sitä voisi hyödyntää.
Virtuaalitodellisuus määritelmä
Mikä on virtuaalitodellisuus? Virtuaalitodellisuus (keinotodellisuus, lumetodellisuus engl. virtual reality VR) on kokonaan digitaalisesti luotu keinotekoinen ympäristö/maailma johon käyttäjä uppoutuu päätelaiteen avulla liikkuen, toimien ja jopa täysin uhohtaen ympärillä olevan todellisuuden.
Mitä on virtual reality?
Virtuaalimaailma eli virtuaali todellisuus voi simuloida todellista ympäristöä tai täysin kuvitteellista maailmaa kuten fantasiamaailmat.
Peliteollisuus on luonut erilaisia maailmoja jo vuosikymmeniä jossa pelaajat ovat saaneet seikkailla esimerkiksi sankareina, kilpa-autojen ajajina tai sotien/historian uudelleen kirjoittajana. Pelaaja on kuitenkin ollut yleensä katsoja tai hahmon ohjaaja joka on ratkaissut pelintekijän etukäteen kirjoittamia haasteita ja tarinoita.
Pelimaailmojen kokeminen on ennen perustunut lähes yksinomaan näköaistin käyttöön sekä erilaisiin ääniärsykkeisiin ja musiikkiin.
Mikä on virtuaalinen ympäristö?
Virtuaalitodellisuus on yhdistelmä tekniikkaa ja ihmisen aistien käyttöä. Virtuaalitodellisuutta rakennetaan ihmisen aivoja “huijaamalla” että saataisiin oikeasti kokemus mukaansatempaavasta rinnakkaismaailmasta johon ihminen “uppoutuisi” täysin ja saisi tuntea kokevansa olevansa siellä oikeasti.
Kuvan ja äänen virtaa voidaan tuoda erilaisin tavoin, näistä suosituimpia ovat erilaiset VR lasit jotka luovat kolmiulotteisin maailman ympärillesi. VR lasit peittävät samalla muut silmä-ärsykkeet sekä kuuloaistimukset ja sukeltaminen virtuaalitodellisuuteen on helpompaa.
Virtuaalitodellisuudessa VR lasit päässäsi pystyt päätäsi kääntämällä katsomaan kaikkialle ympärillesi 360 astetta . Erilaiset anturit ja ohjaimet käsissä, jaloissa ja vartalossasi tuovat liikkeesi maailmaan: voit kävellä, juosta sekä käyttää esineitä, saada jopa aistituntemuksia. Mikrofonin kautta voit kommunikoida vastaan tulevien ihmisten ja asioiden kanssa.
Mitä VR laseilla voi tehdä?
Virtuaalitodellisuus ja sen tulevaisuus on marsssimassa vahvasti eteenpäin. Sotilateknologia, pilotit (lentokone ja avaruus), lääkärit (leikkaus) ovat käyttäneet näitä jo pidemmän aikaa. Peliteollisuus on tuonut halventuneiden komponenttien ja teknologian kehityksen myötä virtuaalisen pelaamisen mahdollisuuden jokaiseen kotiin tietokoneen, pelikonsolien ja virtuaalilasien kanssa.
Virtuaaliteknologiaa ja sen luomia ympäristöjä käytetään myös monella muulla alalla: muun muassa kiinteistöesittelyissä, virtuaalimatkailussa, rakennushankkeissa tai niiden suunnitteluissa ja jopa ihmisten erilaisten fobioiden eli pelkojen hoidossa. Seksiteollisuus on internetin suurimpia markkinoita ja virtuaaltodellisuus avaa heille aivan uusia alueita.
Mitä tarvitaan VR pelaamiseen?
1990- luvun alusta peliteollisuus toi ensimmäiset VR tuotteet suurten massojen käsiin ja siitä asti yrittäjiä on riittänyt. Kaikki portit aukenivat vuosina 2016-17 kun tuotteet The Rift ja Htv Vive johtivat tietä uuden sukupolven VR laseille.
VR tuotteiden teknologia kehittyy jatkuvasti muun muassa laitteen näytön laatu ja resoluutio, muisti, tavat hallinnoida käyttäjän liikkeitä, laitteelle tehdyt pelit ja ohjelmat. Uusia versioita laitteista saapuu jatkuvasti ja vanhojen tuki loppuu nopeasti. Lasien lisäksi yleensä tarvitaan tehokas PC tietokone, pelikonsoli tai puhelin.
Erilaiset yrittäjät tuovat tuotteitaan markkinoille jatkuvalla syötöllä: Oculus Rift/ META, Htc vive, Valve index, HP reverb, Varjo, PSVR2, Quest2. Jokainen näistä laitteista tarjoaa erilaisia kokemuksia virtuaalimaailmassa ja sen ympäristöistä. Jokaisen lasien ostajan kannattaa perehtyä tarkkaan asiaan kun hakee itselleen oikeaa tuotetta.
Puhelimetkin ottavat ensimmäisiä askeleitaan virtuaalitodellisuudessa Android- tuotteet etunenässä. Applen tuotteita ollaan odotettu pitkään ja ne ovat lupausten mukaan tulossa.
Mikä on virtuaalinen oppimisympäristö?
Virtuaaliset oppimisympäristöt kuvataan täysin 3D, 360°-kameralla. Yleensä ne kuvataan täysin autenttisissa ympäristössä. Näin saadaan virtuaaliselle oppimiympäristölle raamit ja tähän lisätään tietoa, kuvia, tekstejä ja videoita. Lopputulos työstetään kohdeyleisön tarpeet huomioon ottaen ja tämä upotetaan VR laseihin ja mahdollisiin apuohjaimiin. Oppimiympäristö on näin valmis ja sitä on helppo jalkauttaa opiskelijoiden pariin.
Virtuaaliset oppimisympäristöt ovat erinomaisia havainnollistamisen ja käsitteellistämisen tukena. Virtuaalinen oppimisympäristö on tutkitusti jopa neljä kertaa tehokkaampaa kuin perinteinen luokkkaopiskelu malli. Tämä perustuu täysin siihen että VR lasien ja teknologian kautta pääset itse tekemään asioita ja ns. elämään tilanteita ja olemaan paikalla. Tästä jää tehokas muistijälki uuden oppijalle.
Yritykset palkkaavat uusia työntekijöitä ja ohjeistukset uuteen työtehtävään ovat tavallisesti kirjallisia tai nettiselain pohjaisia videon avulla. Uusien työntekijöiden/työkuvan vaihtaminen yrityksessä sitoo vielä tavallisesti työvoimaa ja kanssakulkijan uuden ihmisen rinnalle.
VR teknologian avulla suuret yritykset etunenässä ovat rakentaneet VR koulutuksia jossa yrityksen kaikki työtehtävät löytyvät autenttisissa VR ympäristöissä. Näin uudet ja vanhat työntekijät pääsevät aivan uuden ulottuvuuden kautta kiinni työtehtäviin. Uuden oppiminen on näin paljon tehokkaampaa ja kustannustehokasta alkusatsausten jälkeen.
Virtuaalinen oppimisympäristö sulkee pois myös kouluttajan suoriutumisen koulutustilanteessa. Virtuaalikoulutus voidaan rakentaa niin että kaikki mahdolliset asiat saadaan varmasti mukaan ja mahdolliset virheet saadaan karsittua pois teknologian kanssa.
Virtuaalitodellisuus ja markkinointi
Mikä on virtuaalitodellisuus ja miten voisit hyödyntää sitä yrityksesi markkinoinnissa?
Kilpailu asiakkaista millä tahansa alalla on kovaa. Markkinoijat pyrkivät jatkuvasti kehittämään markkinointiaan saadakseen etulyöntiasemaa kilpailijoihin nähden.
Virtuaalitodellisuus tarjoaa seuraavan askeleen yrityksille kertoa tuotteistaan ja palveluistaan aivan uudella tasolla. Ensiksi oli painettu sana jota seurasi ääni, kuvat ja videot markkinoinnin työkaluina. Nyt tuotetta voidaan päästä kokeilemaan syvemmin ja tarinalle luoda runsaasti syvyyttä virtuaalitodellisuuden ja teknologian avulla.
Yrityksen tuote tuodaan virtuaalimaailman kautta VR laseilla koettavaksi esimerkiksi messuilla, tuote-esittelyissä tai henkilökohtaisessa myyntitilanteessa. Tämä mahdollistaa asiakkaalle uusia aivan ennennäkemättömiä kokemuksia. Tämä nostaa yrityksen imagoa varmasti asiakkaan näkökulmasta.
Markkinointi on avannut VR todellsiuutta tehokkaasti jo erilaisissa peleissä, myymälöiden näyttöruuduilla, TV:n ja internetin maailmassa.
Virtuaalitodellisuudesta pahoinvointia?
Kokemus virtuaalitodellisuudessa voi olla todella voimakas koska elät sitä ja kehosi on siellä mukana. Virtuaalitodellisuus aiheuttaa monille pahoinvointia erilaisissa tilanteissa. Syitä pahoinvointiin on läydetty monia.
Suurin syy näyttää tutkimuksissa olevan virtuaalitodellisuuden luomiseksi käytettävän sovelluksen suunnitelluliset ratkaisut. Tästä voidaan antaa esimerkkinä sovelluksen liikkumiskeinot virtuaalitodellisuusympäristössä. Ennen ajateltiin näiden johtuvan enemmän käytettävän teknologian syistä kuten latenssi tai asennon tunnistaminen.
Katso lisää mikä on virtuaalitodellisuus Wikipedista
Usein kysyttyä
Mitä on Augmented Reality?
Augmented Reality, AR on suomeksi lisätty todellisuus eli tarkoitetaan teknologiaa jolla virtuaalinen sisältö liitetään osaksi meidän maailmaamme. Tämä voidaan tehdä muun muassa AR-tuotetun sovelluksen tai internet selaimen kanssa.
Virtuaalitodellisuus pelit
Peliteollisuus nousi vuonna 2021 maailman suurimmaksi viihdealaksi n. 175 biljoonan dollarin liikevoitolla selättäen lopultakin television . Virtuaalipelaaminen eteenee hitaasti mutta varmasti mutta on vielä kaukana niinsanotusta “mainstreamista” josssa isot alan rahat jaetaan. Pelejä löytyy jo runsaasti kaikilta mahdollisilta alustoilta mutta suuret pelihitit vielä uupuvat.
Sanastoa
- VR: Virtual reality, virtuaalitodellisuus.
- AR: Augmented reality, lisätty todellisuus.
- Avatar: Hahmo, joka edustaa käyttäjää virtuaalimaailmassa.
- 3D mallinnus: kolme ulottuvuutta: pituus, leveys ja korkeus.
- Google Assistant: Googlen puheentunnistuksella toimiva virtuaaliavustaja.
- AWS: Amazon Web Services, pilvipalvelu, josta voi vuokrata esimerkiksi palvelimia.
- Amazon S3 Bucket: Amazon Web Services, pilvitallennin
- JavaScript: Verkkoympäristö, komentokieli.
- Node.js: Avoimen lähdekoodin ajoympäristö JavaScript-koodin suorittamiseen.
- Proxy: Välityspalvelin, joka toimii tiedon välittäjänä käyttäjän laitteiston ja verkkosivuston palvelimen välillä.
- HTML: Hypertext markup language, standardoitu merkintäkieli.
- GUI: Graphical user interface, graafinen käyttöliittymä.
Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.