Mitä on liveshopping?
Liveshopping eli liveshoppailu on uusi trendi, jolla yritykset yrittävät tavoittaa uutta yleisöä ja tehdä nettishoppailusta viihdyttävämpää. Sopisiko tämä sinun yrityksellesi?
Liveshopping määritelmä
Mitä on liveshopping? Liveshopping on ”verkkokaupan ostos-tv”. Liveshopping tunnetaan myös nimillä live shopping, liveshoppailu, livestream shopping, livestream e-commerce, video shopping ja shopstream.
Live shopping on yritysten kuluttajille tarjoama tapahtuma, tyypillisesti jonkin yrityksen tuotteen live-esittely striimin (engl. live stream) eli internetin kautta näytettävän suoratoiston kautta. Yritykselle tapahtuma tarjoaa tilaisuuden mainostaa ja myydä tuotteitaan.
Asiantunteva ja innostava juontaja, joka kuljettaa tapahtumaa eteenpäin, on onnistuneen live shoppingin kantava voima. Luonteva juonto syntyy parhaiten kahden ihmisen vuoropuheluna. Live shoppingissa yrityksillä usein onkin vieras, esimerkiksi joku tunnettu vaikuttaja.
Live shopping -tapahtumat ovat kestoltaan keskimäärin 45–60 minuuttia. Striimauksen voi toteuttaa digitaalisella, sähköisen kaupankäynnin (engl. e-commerce, electronic commerce) alustalla tai sosiaalisessa mediassa (esimerkiksi Facebook, Instagram tai Youtube).
Live shopping ja sen hyödyt yritykselle
Liveshoppingin hyötyjä ja tarjoamia mahdollisuuksia omalle yritykselle kannattaa tutkia. Yhden live-tunnin aikana ja sen jälkeen kauppa saatta tehdä lähes yhden arkipäivän myynnin.
Liveshopping-ilmiö alkoi Kiinassa vuonna 2017 ja levisi sieltä ympäri maailman. Kiinassa live shopping on jo miljardibisnes. Live shoppingille povataan voimakasta kasvua myös lännessä. Se voi kattaa jopa 10–20 % kaikesta verkkokaupasta vuoteen 2026 mennessä.
Live shopping on mahdollisuus:
- Tapahtuma ei rajoitu fyysiseen ympäristöönsä, vaan siihen voidaan osallistua ympäri maapalloa.
- Ostostapahtumana erottuva, viihdyttävä ja palveleva.
- Vuorovaikutteinen ja sitouttava shoppailuelämys asiakkaalle.
- Tekee verkko-ostamisesta yhteisöllistä.
- Loistava paikka rakentaa ostotarvetta.
- Mahdollisuus antaa vinkkejä tuotteiden käyttöön tai esitellä niiden toiminnallisuuksia lähetyksen aikana.
- Vuorovaikutusta asiakkaan kanssa chatin kautta.
- Mahdollisuus opastaa asiakasta valinnoissa ja helpottaa päätöksentekoa.
- Tapahtuman ajaksi käyttöön annettu erikoisetu vakuuttaa asiakkaan ostamaan juuri nyt.
- Kasvattaa ostoskorin kokoa ja parantaa myyntiä.
Liveshoppailun hyödyntäminen markkinoinnissa
Live shopping ei ole vain nopeasti ohimenevä ilmiö. Yhä useampi globaalisti toimiva some-alusta ja verkkokauppa (esimerkiksi Amazon) on ottanut liveshoppailu-ominaisuuden käyttöön. Suurien toimijoiden myötä liveshoppailu tulee muuttamaan myös kuluttajien ostokäyttäytymistä.
5 seikkaa, jotka on hyvä huomioida ennen liveshopping-lähetystä:
- Liveshoppailulle kannattaa tehdä kotisivuille oma laskeutumissivunsa.
- Hyvin tehty ennakkomarkkinointi houkuttelee yrityksen kohderyhmän katsomaan lähetystä. Yrityksen kotisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa ennakkoon mainostaminen on tärkeää.
- Ennakkomainoksiin on hyvä liittää linkki suoraan yrityksen nettisivuilla olevalle laskeutumissivulle.
- Live shopping -ostostapahtumat ovat kuin ostos-TV. Vakioviikonpäivänä ja -klo-aikana tehdyt liveshoppailu-tapahtumat helpottavat asiakkaita muistamaan ja osallistumaan tapahtumiin.
- Live shopping -lähetyksen ammattimaiseen tuottamiseen: Testaa ennen ensimmäistä lähetystä ainakin laitteistojen toimivuus, kuvauskulmat ja taustamelun kuuluvuus.
Lähetyksen aikana
Lähetyksessä katsojien kanssa keskustelemalla voit saada katsojat sitoutumaan paremmin. Katsojia tulee rohkaista kommentoimaan ja kertomaan liveshoppailutapahtumista muillekin.
Erityisen tärkeää on muistaa vastata kaikkiin katsojien laittamiin kysymyksiin ja reaktioihin. Tämän voi tehdä myös joku muu kuin ohjelman juontaja.
Tärkeimmät tiedot on hyvä toistaa useampaan kertaan live-striimin aikana, sillä osa katsojista saattaa tulla tapahtumaan kesken lähetyksen. Katsojilla saattaa ilmetä lähetyksen aikana myös teknisiä tai verkkoyhteyteen liittyviä ongelmia, niin että he eivät näe kokonaan lähetystä.
Kahden henkilön luotsaama live-lähetys on usein luontevampaa kuin yhden. Brändi voi ottaa vaikuttajia tai muita yhteensopivia tuotemerkkejä live shopping -lähetyksiinsä mukaan. Tämä auttaa myös ennakkomarkkinoinnin levityksessä paljon.
Lähetyksen jälkeen
Lähetyksen jälkeen voit vielä hyvin ottaa yhteyttä niihin katsojiin, jotka lähettivät viestejä tai kommentoivat. Heiltä voi varmistaa, saivatko he kysymyksiinsä vastaukset ja saivatko he ostettua haluamansa tuotteet.
Jälkimarkkinointi maksimoi yrityksen näkyvyyden ja myynnin: Julkaise liveshoppailun laskeutumissivulla kaikki live-lähetykset asiakkaiden katseltavaksi jälkeenpäin. Lisäksi videot voi julkaista sosiaalisen median kanavissa ja nostaa ne siellä kohokohtiin.
Liveshopping-analytiikasta saa tärkeää tietoa:
- Lähetyksen kattavuus (lähetyshetkellä ja tallenteena)
- Yhtäaikaisten katsojien huippulukema
- Live-videon vuorovaikutusten määrä
Liveshopping-verkkokaupasta saa myös dataa:
- Kuinka moni lisäsi tuotteita ostoskoriin
- Ostoskoriin lisättyjen tuotteiden arvo
- Liveshoppailun aikana ostettujen tuotteiden arvo
Liveshopping Suomessa 2022
Live shopping -ilmiö on rantautunut myös Suomeen. Suomessa live shopping -lähetyksiä tekevät esimerkiksi Dermosil ja Musti ja Mirri. Myös kauppakeskus Kampilla on oma Kamppi Helsinki Live Shopping, missä kauppakeskuksen liikkeet voivat toteuttaa omia lähetyksiään.
Vuorovaikutteinen ostoskanava ja verkkokauppa
Live shoppingissa yrityksen tavoitteena on tarjota kuluttajalle immersiivinen (mukaansatempaava) ja interaktiivinen (vuorovaikutteinen) kokemus, jonka aikana kuluttajalla on tilaisuus esittää kysymyksiä ja tehdä ostoksia.
Yhteenveto
Liveshoppingin hyötyjä ja tarjoamia mahdollisuuksia omalle yritykselle kannattaa tutkia.
Liveshopping-ilmiö alkoi Kiinassa vuonna 2017 ja levisi sieltä ympäri maailman. Kiinassa liveshopping on jo miljardibisnes. Liveshoppingille povataan voimakasta kasvua myös lännessä. Se voi kattaa jopa 10–20 % kaikesta verkkokaupasta vuoteen 2026 mennessä.
Liveshopping on mahdollisuus:
- Tapahtuma ei rajoitu fyysiseen ympäristöönsä, vaan siihen voidaan osallistua ympäri maapalloa.
- Ostostapahtumana erottuva, viihdyttävä ja palveleva.
- Vuorovaikutteinen ja sitouttava shoppailuelämys asiakkaalle.
- Tekee verkko-ostamisesta yhteisöllistä.
- Loistava paikka rakentaa ostotarvetta.
- Mahdollisuus antaa vinkkejä tuotteiden käyttöön tai esitellä niiden toiminnallisuuksia.
- Vuorovaikutusta asiakkaan kanssa chatin kautta.
- Mahdollisuus opastaa asiakasta valinnoissa ja helpottaa päätöksentekoa.
- Tapahtuman ajaksi käyttöön annettu erikoisetu vakuuttaa asiakkaan ostamaan juuri nyt.
- Kasvattaa ostoskorin kokoa ja parantaa kokonaisverkkomyyntiä.
Lue lisää Wikipediasta, mitä on live shopping.
Usein kysyttyä
Kuinka live shopping toimii?
Kuluttaja pääsee yrityksen nettisivuilla olevan live shopping -laskeutumissivun linkin kautta katselemaan live-lähetystä. Lähetyksen aikana katsojilla on mahdollisuus tehdä kysymyksiä ja ostaa esiteltyjä tuotteita.
Mikä on Amazon Live shopping?
Amazon Live on Amazon-verkkokaupassa oleva, yrityksen oma liveshopping-alustan, missä tuotteiden myyjät voivat toteuttaa omia liveshopping-tapahtumiaan.
Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.