Mikä on Twitter?
Haluatko pysyä ajan hermolla uusien ilmiöiden suhteen, tavoittaa toimittajia tai päättäjiä, tai lähettää “tekstiviestin” yhdellä kertaa “koko” maailmalle? Lue lisää…
Twitter lyhyesti
Mikä on Twitter? Twitter yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jossa voidaan lähettää ja lukea toisten twiittejä (eli tviittejä). Twiitit voivat sisältää korkeintaan 280 merkkiä tekstiä sekä lisäksi kuvia ja videoita.
Twitterissä voi seurata erilaisia ilmiöitä, hakea tietoa ja verkostoitua, seurata kiinnostavia henkilöitä ja yrityksiä sekä tavoittaa toimittajia ja päättäjiä. Twitterin välityksellä uutiset ja kriisitiedotukset saa välittömästi ja globaalisti.
Twitterissä voi myös seurata omaa alaa, tehdä omaa osaamistaan näkyväksi ja rakentaa brändiä. Alusta sopii niin viihdekäyttöön, fanittamiseen kuin vaikuttamiseenkin. Käyttääksesi palvelua rekisteröidy ja kirjaudu palveluun. Twiittejä voi lukea myös rekisteröitymättä.
Twitter julkistettiin vuonna 2006 San Franciscossa, Yhdysvalloissa. Palvelulla on yksi sitoutuneimmista käyttäjäkunnista. Yli puolet Twitterin käyttäjistä käy alustalla päivittäin, yli 80 % viikoittain ja yli 90 % kuukausittain.
Twitterin käyttäjistä suurin osa on 25-49 -vuotiaita. 56 % käyttäjistä on miehiä. Aiemmin miesten osuus oli vielä suurempi, mutta se on pikkuhiljaa tasoittunut.
Twitterin hyödyt yritykselle:
Lisänäkyvyyttä yritykselle.
Oman kohderyhmän tavoittaminen.
Tuotteista tai palveluista tiedottaminen ja markkinointi.
Sopii asiakaspalvelukanavaksi.
Ajantasaista tietoa ilmiöistä.
Twitterin hyödyntäminen markkinoinnissa
Twitterissä yritykset pyrkivät luomaan kuvaa, että heidän kanssaan on helppo ratkaista ongelmat. On tärkeää luoda tunnelma, jossa asiakas voi helposti ottaa vaikutteita yritykseltä ja yhteyttä yritykseen.
Maksettu mainonta toteutetaan Twitterissä Twitter Ads -mainostyökalun avulla. Palvelun analytiikkatyökalun avulla voi seurata oman tilin ja sisältöjen kehittymistä.
Mikäli yrityksesi tuottaa Twitteriin jo sisältöä, voi jo julkaistuja twiittejä nostaa maksulliseen mainontaan. Tähän kannattaa valita hyvin menestyneistä twiiteistä ne parhaat. Näin mainonnan voi aloittaa helposti.
Twitter sosiaalisen median markkinoinnissa
Twitter ei ole kyllästyttänyt käyttäjiään mainoksilla. Käyttäjät jaksavatkin kuluttaa 26 % enemmän aikaa mainosten katsomiseen Twitterissä kuin muualla somessa. Yhä useammat yritykset kokeilevat Twitteriä, koska muut alustat ovat liian täynnä tai kalliita. Twitterissä voit mainostaa kolmella eri tavalla
Twitterin käyttäjistä noin 80 % on vuorovaikutuksessa tuotemerkkien kanssa.
Twitter on ollut alkuperäisenä alustana monelle merkittävällä ilmiölle. Esim. hashtagit ja meemit (engl. Meme, somessa leviävä hokema, kuva tai video) ovat lähtöisin Twitteristä.
Huumori ja GIFit
Huumorin ja viihdyttävyyden avulla yritykset voivat saada lisää näkyvyyttä ja tililleen lisää tykkäyksiä. Hauskan twiitin uudelleentwiittaukset saattavat johtaa jopa twiitin maailmanlaajuiseen trendaukseen.
Twiitit, jotka sisältävät GIFejä, saavat 55 % enemmän sitoutumista käyttäjissä. Silti vain noin 2 % twiiteistä sisältää GIFin. GIF-animaatio on lyhyt, animoitu video, joka toistaa itseään yhä uudelleen ja uudelleen.
GIFejä on helppo tehdä jollakin tarkoitukseen suunnitellulla nettisivulla tai -sovelluksella. Näiden animaatioiden suosio erilaisilla sosiaalisen median kanavilla on kasvanut viime vuosina.
Twitter Suomessa
Suomessa Twitterin käyttö on yleistä erityisesti poliitikoille, toimittajille ja johtavassa asemassa oleville, minkä on nähty antavan Twitterille myös yhteiskunnallista merkitystä. B2B-yritysten käyttämissä some-kanavissa Twitter on neljänneksi käytetyin.
Twitter onkin kahdeksanneksi suosituin sosiaalisen median kanava Suomessa. Suomessa on arvioitu olevan yli 800 000 Twitterin käyttäjää. Suomalaisista käyttäjistä noin 60 000 twiittaa vähintään kerran viikossa.
Twitter käyttäjämäärä 2022
Viimeisimpien tilastojen mukaan Twitterissä on maailmanlaajuisesti yli 220 milj. kuukausittaista käyttäjää. Twitterin käyttäjämäärissä on kuitenkin ollut viimeisen parin vuoden aikana paljon vaihtelua.
Muutoksia käyttäjämääriin ovat aiheuttaneet myös jotkin megavaikuttajiin liittyvät yksittäistapaukset, kuten Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpin Twitter-tilin bannaaminen eli pysyvä jäädyttäminen sekä Elon Muskin tekemä ostotarjous Twitteristä.
Ketä seurata Twitterissä
Twitterissä kuka tahansa voi seurata ketä tahansa. Yrityksen kannalta tärkeintä on rakentaa verkosto. Ensin kannattaa miettiä, ketkä Twitteristä halutaan löytää, kuka voisi olla yrityksen menestymisen kannalta sosiaalisesti merkittävä vaikuttaja.
Kun olet löytänyt vastauksen edellä mainittuun, tiedät, ketä kannattaa seurata. Olemalla aktiivinen keskustelija, voit seurattavien kautta löytää seuraajia myös yrityksellesi.
Twiitti vai tviitti
Sekä “twiitti” että “tviitti” ovat Kielitoimiston (Kotimaisten kielten keskuksen kielenhuolto-osasto) mukaan suomen kielessä oikeita kirjoitusasuja Twitter-viesteistä puhuttaessa. Sanat kirjoitetaan i:llä suomen ääntämyksen mukaisesti. Englannin kielessä “twitter” tarkoittaa laulua ja viserrystä.
Yhteenveto
Twitterin hyödyt yritykselle:
Lisänäkyvyyttä yritykselle.
Oman kohderyhmän tavoittaminen.
Tuotteista tai palveluista tiedottaminen ja markkinointi.
Sopii asiakaspalvelukanavaksi.
Ajantasaista tietoa ilmiöistä.
Lue lisää Wikipediasta, mikä on Twitter.
Usein kysyttyä
Miksi käyttää Twitteriä?
Twitterin kautta voi seurata erilaisia ilmiöitä, hakea tietoa ja verkostoitua. Sen kautta voi tavoittaa toimittajia ja päättäjiä, seurata omaa alaa ja rakentaa brändiä.
Onko Twitter maksullinen?
Twitterin käyttö internetissä on maksutonta. Vuonna 2021 kanava lanseerasi uuden, maksullisen Twitter Blue -ominaisuuden, jonka voi ottaa käyttöön Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa.
Miten lainata twiittiä?
Lainaa twiittiä klikkaamalla lainattavan twiitin alaosassa olevista symboleista kahta toisiaan seuraavaa nuolta “Retweet”. Tämän jälkeen valitse “Quote Tweet”. Kirjoita avautuvaan ikkunaan saatetekstisi ja twiittaa viesti.
Voiko Twitterissä lähettää yksityisviestejä?
Käyttäjät voivat lähettää yksityisviestejä Twitterissä toisilleen riippumatta siitä, seuraavatko he toisiaan. Yksityisviesti lähetetään valitsemalla vasemmalta pystyvalikosta “Messages” tai vastaanottajan profiilissa klikkaamalla profiilikuvan oikealla puolella olevaa kirjekuorta.
Lähteitä:
- Opinnäytetyö, Metropolia ammattikorkeakoulu
Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.