Mikä on Pinterest?
Pinterestistä löytyy uusia ideoita. Kuvia katsellessa innostuu ja unelmoi. Sisältöä voi pinnata omaan kansioon talteen myöhempää tutkimista varten. Mutta millä toimialoilla ja miten Pinterestiä voisi käyttää uusien asiakkaiden hankkimisessa? Tästä artikkelista löydät lisää uusia ideoita!
Mutta sitä ennen hauskaan yksityiskohtaan. Pinterest kirjoitetaan Googleen varmaan eniten väärin kaikista Some-kanavista. Kirjoititko sinä ehkä jonkin näistä?: ointerest, opinterest, pibterest, pibteresy, pi terest, paintrest, pi.terest, binterest, apinterest, peinterest, penterest ja pentrest. Ei haittaa 🙌 Pääasia että pääsit perille.
Pinterest lyhyesti
Mikä on Pinterest? Pinterest on sosiaalinen kuvien jakopalvelu, jossa voit ilmoitustaulutyyppisesti luoda visuaalisia kokoelmia esimerkiksi teeman mukaan. Pinterestin vahvuuksia ovatkin infograafit, how-to oppaat ja kuvakokoelmat.
Pinterestin käyttäjät voivat omien kokoelmiensa lisäksi katsella myös muiden kokoelmia, ja halutessaan poimia eli pinnata niistä uusia kuvia omiin kokoelmiinsa. Myös muiden kokoelmista voi tykätä ja muita käyttäjiä voi seurata.
Kuvan mukana useimmiten välittyvät myös linkit alkuperäisiin kuvalähteisiin, mitä monet hyödyntävät esimerkiksi etsiessään uusia ideoita ja ohjeita. Pinterestiä pidetäänkin usein “visuaalisena hakukoneena” ja suosittu etenkin naisten ja tyttöjen keskuudessa.
Online-palveluna Pinterestistä on tullut yksi nopeimmin kasvavista. Kuukausittain käyttäjiä on reippaasti yli 400 miljoonaa.
Ideoita, ideoita, ideoita
Siinä lyhyesti Pinterestin vahvuus. Käyttäjät löytävät itseään kiinnostavia ideoita, sisältöä ja kuvia, sekä saavat tärkeitä tietoja ja vinkkejä how-to oppaista siitä miten ratkaisevat arkipäiväisiä ongelmiaan. Pinterestiin mennäänkin ideaostoksille ja joka johtaakin monta kertaa oikeisiin ostoksiin Pinterestin kaupankäynti mahdollisuuksien avulla tai linkitettynä yrityksen verkkokauppaan.
Pinterestin käyttö ja sen hyödyt yritykselle
- Pinterestin käyttö yrityksen visuaalisen ilmeen rakentamiseen.
- Yrityksen tuotteiden ja palveluiden tunnetuksi tekeminen laajemmalle yleisölle Pinterest-seuraajamäärää kasvattamalla.
- Pinterestin käyttö mainontaan kohdennetusti hakusanojen avulla.
- Pinterest tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden löytää ideoita ja tutustua yrityksen nettisivuihin kuviin liitettävän linkin avulla
- Yrityksen tuotteiden tekeminen houkuttelevaksi jakamalla niihin liittyviä sisältöä, inspiraatioita, ideoita ja ohjeita.
- Ostamisen helpottaminen esimerkiksi mahdollistamalla käyttäjän siirtyminen kuvan yhteydessä olevan linkin kautta suoraan kyseisen tuotteen myyntisivulle.
- Henkilökohtaisuuden kokemisen ja asiakassuhteen syvenemisen mahdollisuus asiakkaan osallistamisen kautta.
Pinterestin käyttö ja hyödyntäminen markkinoinnissa
Pinterestin hyödyntämistä yrityksen markkinoinnin välineenä ei kannata poissulkea. Pinterest kannustaa käyttäjiään jakamaan sisältöä, ja jokainen pin uudelleen pinnataankin keskimäärin 10 kertaa.
Yli 80 % kaikista Pinterest -pinneistä on käyttäjien uudelleenpinnaamia eli omaan Pinterest-kansioonsa tallettamia. Suurin osa Pinterestin käyttäjistä vain tallentaa kuvia, eikä luo itse lainkaan sisältöä.
Vinkkejä Pinterest -markkinointiin:
- Yrityksen kohderyhmä: Tee ja julkaise kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä.
- Tee houkuttelevat otsikot: Sisällytä otsikoihin myös avainsanoja.
- Analytiikka: Sekä Pinterestin omaa että Googlen analytiikkaa hyödyntämällä löydät yrityksen kohderyhmää parhaiten kiinnostavat pinnit. Tästä voit ottaa vinkkiä, minkälainen sisältö kiinnostaa omaa kohdeyleisöä.
- Avainsanat: Kunnollinen avainsanatutkimus ja oikeiden avainsanayhdistelmien käyttö varmistaa, että Pinterestin hakukoneominaisuus tuo aktiivisesti yrityksen Pinterest-sisältöä näkyviin Pinterestiin käyttäjille.
- Visuaalinen ilme: Pinterestissä on kyse visuaalisuudesta, joten myös yrityksen tulee kiinnittää huomiota visuaaliseen ilmeeseensä. Yrityksen pinnit on hyvä suunnitella keskenään yhteneväisiksi sekä käyttää yrityksen brändille tyypillisiä piirteitä, kuten brändivärejä ja -fontteja. Sama kannattaa huomioida myös pinnikansioita luodessa.
- Idea Pin: Idea Pinniin voit lisätä maksimissaan 20 eri sivua, jotka voivat koostua kuvista tai videoista. Idea Pinniin ei voi liittää linkkiä nettisivuille, mutta Idea Pinnit saavat todella paljon näkyvyyttä Pinterestissä, joten niiden avulla voit kasvattaa yrityksen Pinterest-tiliä.
- Rich Pin: Sisältävät normaaleja pinnejä enemmän tietoa. Yrityksen nettisivujen tiedot synkronoituvat automaattisesti Rich Pinniin.
- Aktiivisuus: Tekemällä uusia pinnejä joka päivä, vähintään 3 kertaa viikossa, voit ylläpitää tai lisätä tilin ja sisällön näkyvyyttä Pinterestissä.
Pinterest yritysten käytössä Suomessa
Suomessa jotkut isommat yritykset ja luovat toimivat ovat ottaneet käyttöönsä Pinterest-mainokset markkinointikanavanaan, mutta orgaanisen Pinterest-markkinoinnin hyödyntäminen on ollut vielä melko pienimuotoista.
Muutamia innostavia suomalaisyritysten Pinterest -sivuja:
Maksaako Pinterest
Pinterest alustana ei maksa mitään. Orgaaninen Pinterest -markkinointi eli markkinointi tavallisten julkaisujen avulla maksamatta erikseen mainostamisesta, on ilmaista, kun sitä tekee itse. Mainokset Pinterestissä maksavat kuten muissakin sosiaalisen median alustoilla tai hakukoneissa.
Orgaaninen Pinterest-markkinointi, vaikka onkin ilmaista, vie aikaa. Lisäksi Pinterestin algoritmeista tulee olla tietoa, jotta orgaaninen Pinterest-markkinointi tuottaa myös tulosta. Kysymys kuuluukin, mikä hintalapun yritys käytetylle ajalle laittaa?
Pinterest-markkinoinnin ulkoistaminen
Mitä enemmän Pinterest-markkinointia ulkoistetaan, sitä enemmän se maksaa. Pinterest-markkinoinnin hyödyntäminen on tällä hetkellä Suomessa vielä aika aluillaan ja yleistä hintatasoa on vaikea määritellä. Hintaan vaikuttaa myös se, kuinka kokenut Pinterest-markkinoija on kyseessä ja kuinka paljon erilaisia osa-alueita ja töitä palveluun sisältyy.
Pinterest-yritystili
Yritystilin voit luoda monella eri tavalla. Sen voi luoda irralleen henkilökohtaisesta tilistä tai henkilökohtaisen tilin voi muuttaa yritystiliksi. Kolmantena mahdollisuutena on liittää yritystili henkilökohtaisen tilin yhteyteen, jolloin voi sisään kirjautua helposti samalla sähköpostiosoitteella.
Yritystilin etuja
Erotuksena henkilökohtaiseen tiliin yritystileillä yrityksille hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten Pinterest Business Hub ja Pinterestin analyysitiedot, jotka kertovat pin-lisäysten tehokkuudesta. Yritystilli mahdollistaa myös myymisen ja luetteloiden lataamisen.
Kaikentyyppisiä pin lisäyksiä yritystilillä
Henkilökohtaisilla Pinterest-tileillä voit tehdä tavallisia pin- ja Idea Pin -lisäyksiä. Yritystileillä voit tehdä kaikentyyppisiä pinnejä. Molemmilla tilityypeillä voit myös tehdä tauluja ja olla vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa.
Sähköpostilistan kasvattaminen Pinterestin avulla
Sähköpostilistasi kasvattaminen onnistuu Pinterestin avulla melko helposti.
- Luo ensin kotisivullesi kiinnostava liidimagneetti (lead magnet)
- Sen jälkeen luo houkuttelevia pinnejä (pin = kuva, jonka tallennat Pinterestiin)
- Kerää sähköpostiosoitteet ja markkinointilupa liidimagneetin lataamisen yhteydessä
Sähköpostimarkkinointi kasvattaa vaan suosiotaan ja sen ROI on edelleen markkinointikanavien ykkönen. Sähköpostilistan kasvattaminen saattaa aluksi tuntua hankalalta mutta Pinterest auttaa kyllä sinua siinä.
Yhteenveto
Pinterest on erityisesti naisten suosiossa. Jos mietit Pinterest kanvan luomista ja julkaisujen tekemistä, niin sinun tulee panostaa visuaalisesti näyttäviin postauksiin. Jos et jostain syystä ole kiinnostunut visuaalisuudesta, niin siinä tapauksessa voi olla että Pinterest ei ole yrityksellesi oikea sosiaalisen median alusta. Jos etsit vaikuttajaa yrityksellesi niin, Pinterestissä löytyy paljon ruokaan, kauneuteen ja vaatteisiin keskittyneitä mikrovaikuttajia. Ota heihin yhteyttä ja ehdota vaikuttajayhteistyötä. Pinterest voi tarjota yllättävän paljon uusia asiakkaita yrityksellesi.
Miten yritys voi hyötyä Pinterestin käyttämisestä:
- Yrityksen visuaalisen ilmeen rakentaminen.
- Yrityksen tuotteiden ja palveluiden tunnetuksi tekeminen laajemmalle yleisölle yrityksen Pinterest-seuraajamäärää kasvattamalla.
- Pinterestin antama mahdollisuus kohdentaa mainontaa myös hakusanojen avulla tuo näkyvyyteen lisävolyymia.
- Käyttäjien mahdollisuus löytää ja tutustua yrityksen nettisivuihin kuvien välittämän linkin kautta.
- Yrityksen tuotteiden tekeminen houkuttelevaksi jakamalla niihin liittyviä inspiraatioita, ideoita ja ohjeita.
- Ostamisen helpottaminen esimerkiksi mahdollistamalla käyttäjän siirtyminen kuvan yhteydessä olevan linkin kautta suoraan kyseisen tuotteen myyntisivulle.
- Henkilökohtaisuuden kokemisen ja asiakassuhteen syvenemisen mahdollisuus asiakkaan osallistamisen kautta.
- Sähköpostilistan kerääminen
Lue lisää Wikipediasta, mikä on Pinterest.
Usein kysyttyä
Onko Pinterest ilmainen?
Pinterest on täysin ilmainen. Halutessaan Pinterestistä voi kuitenkin hankkia maksettua mainostilaa. Pinterestissä voi julkaista postauksia omalla kanavallaan.
Mikä on Pinterestin ikäraja?
Pinterestin alaikäraja on 13 vuotta. Joissakin maissa ikäraja on korkeampi.
Voiko Pinterestin kuvia käyttää?
Tekijänoikeus suojaa valokuvia. Mikäli käyttäjä jakaa palvelussa kuvia, on hänellä oltava niiden tekijänoikeudet. Pinterestissä jaetuista kuvista kuitenkin suurin osa on jaettu niiden alkuperästä välittämättä.
Onko Pinterest sosiaalinen media?
Pinterest on sosiaalinen media. Sosiaalinen media eli some tarkoittaa verkkoviestintäympäristöä, jossa käyttäjät voivat tiedon vastaanottamisen lisäksi toimia aktiivisena viestijänä ja sisällöntuottajana.
Milloin Pinterest on perustettu?
Pinterest perustettiin Yhdysvalloissa vuonna 2010.
Lähteitä:
Amk-opinnäytetyö “Pinterest yrityksen viestintäkanavana” https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/139512/Pinterest%20yrityksen%20viestintakanavana_Case%20Weecos%20Oy.pdf?sequence=1
Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.