Mikä on mobiilisovellus
Jokaisesta älypuhelimesta löytyy kymmeniä mobiilisovelluksia. Suurin osa käyttäjistä hyppii päivän aikana niistä yhdestä toiseen ajattelematta asiaa sen enempää. Olisiko omasta mobiilisovelluksesta mitään hyötyä yrityksellesi?
Mobiilisovellus määritelmä
Mikä on mobiilisovellus? Mobiilisovellus (eng. mobile application) on ohjelmisto, joka on täysin suunniteltu toimimaan mobiililaitteilla kuten matkapuhelimilla tai tableteilla.
Mobiililaite on aina mukana ja siinä olevat sovellukset sitouttavat ja tavoittavat käyttäjän tehokkaasti. Mobiilisovellus käyttää myös lisäksi älypuhelimien monia ominaisuuksia hyväksi: kamera, paikannus, kosketus ja niin edelleen.
App store
Mobiilisovelluksia löytyy nykyään aivan jokaiseen lähtöön ja käyttötarkoitukseen: uutisista peleihin tai pörssikursseista viineihin. Monissa puhelinmalleissa on jo valmiiksi monia mobiilisovelluksia asennettuna ja miljoonia muita sovelluksia pystyy lataamaan erilaisten sovellukauppojen kautta.
Mobiilisovelluksia eri aihealueista löytyi vuonna 2020 jo 6.4 miljoonaa kappaletta. Kaksi suurinta dominoi totaalisesti markkinoita: Google play ja Applen app store.
Mobiilisovellus hyödyt yritykselle
Yrityksesi tuotteesta tai palvelusta voidaan luoda erinomainen mobiilisovellus. Tässä hyötyjä yritykselle mobiilsovelluksesta:
- Asiakkaan ladattua sovelluksesi, pääset hänen “iholleen” ja erilaiset kommunikaation tasot voivat alkaa.
- Tuot enemmän arvoa asiakkaille ja rakennat yrityksesi brändiä.
- Saat kilpailuetua omalla toimia-alallasi.
- Helppo muistuttaa käyttäjää mobiilisovelluksesta Push up notification avulla, vaikka tämä ei itse juuri edes käyttäisi mobiililaitetta.
- Kännykkä aina asiakkaalla ja B2B-kumppanilla mukana ja helppo tehdä ostoksia muutaman painalluksen avulla.
- Täydentää yrityksesi mobiili nettisivustoasi ja muita sosiaalisen median alustojasi.
- Pystyt kommunikoimaan asiakkaan kanssa sovelluksen avulla nopeasti ja helposti. Voit antaa hänelle esimerkiksi helpon reitin asiakaspalveluusi erilaisissa tilanteissa ja parannat varmasti asiakastyytyväisyyttä ja uskollisuutta.
Mobiilisovellus ja markkinointi
Yritykselläsi on uusi täydellinen mobiilisovellus. Yrityksen markkinoinnin kannattaa miettiä jo sovelluksen kehittämisen alussa, miten se saadaan tehokkaasti asiakkaiden tietoisuuteen.
Muista että sovelluksen sisältö- Juicy Content ratkaisee lopulta kaiken!
Vaikuttajat, blogaajat ja exclusive
Yrityksesi on tehnyt rajauksen mille kohderyhmälle mobiilisovellus on kohdennettu. Ota yhteyttä alan influenssereihin ja ota heidät mukaan kehitystyöhön. Voit saada heitä kertomaan ja jopa kehittämään sovellusta kanssasi.
Voit tehdä jopa “eksklusiivinen ensimmäinen tarina toimittajalle” – tempauksen, jossa annetaan oikeus ensimmäisenä tehdä juttu sovelluksesta. Tähän hyvään “hype-tarinaan” linkataan jatkossa monet netin sovellusta koskevat artikkelit.
Ota aiheesta kiinnostuneita blogaajia mukaan kertomaan uudesta sovelluksestasi.
Sovelluskaupat
Sovelluskaupat: Android-Google play ja Apple Store ovat suosituimmat alustat ja jakavat mobiilisovelluksia asiakkaittesi suuntaan. Tee töitä luodaksesi kohderyhmääsi koskettava aloitussivu, jossa ovat erinomaiset kuvat, videot ja tekstit.
Sosiaaliset mediat ja muut kanavat
Uudesta sovelluksesta kannattaa rummuttaa yrityksen sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja uutiskirjeissä. Yrityksesi sosiaalisen median kanavien kautta saat laadittua juuri oikeanlaista, kohdennettua mainontaa omalle kohderyhmällesi.
Vie laadukasta sisältöä sovelluksestasi oikeanlaisiin kohderyhmäsi kanaviin. Tämä lisää mobiilisovelluksen näkyvyyttä ja tietoisuutta oikeissa kohderyhmissä.
Mobiilisovelluksen kehittäminen
Tuntuu että kaikilla ihmisillä on ajatuksia omasta mobiilisovelluksesta-Appista. Tässä kysymyksiä ja ajatuksia ennekuin ryntäät tekemään omaasi. Vastaa totuudenmukaisesti seuraaviin kysymyksiin:
- Onko jokin haaste tai tarve, jonka haluat oikeasti sovelluksella ratkaista?
- Onko tämä haaste tai tarve tarpeeksi suuri ja onko maailmassa tarpeeksi ihmisiä, joilla on samanlainen ongelma ratkaistavaksi?
- Pystyykö sovellus, joka luodaan ratkaisemaan tämän ongelman?
Sovellusten tutkiminen
Onko maailmassa jo sovellus, joka tekee kaiken edellisen? Kaikki sovelluskaupat ovat täynnä appeja – ota aikaa, tee tutkimus, hae tietoa ja etsi mahdolliset jo tehdyt samantyyliset mobiilisovellukset. Kokeile käyttäjän näkökulmasta miksi ne ovat hyviä tai huonoja ja lue kaikki arvostelut. Valitse parhaat ominaisuudet, ota ne omaasi ja hylkää huonot.
Toiminnallisuus käyttäjälle
Yleensä monet yrittävät ahnehtia liikaa ominaisuuksia ja asioita sovellukseen. Kirjaa kaikki hyvät asiat ylös, joita olet tutkinut. Aloita pienestä ja lisää näitä ominaisuuksia myöhemmin.
Mieti toiminnallinen runko sekä kokonaisuus ja miten sovellusta käytetään päivittäisessä elämässä.
Älylaitteiden monet ominaisuudet
Mobiilisovelluksen kehittäminen saa olla luovaa toimintaa. Mobiililaitteiden ominaisuudet ovat kehittyneet huomattavasti viimeisinä vuosina. Niistä löytyy paljon ominaisuuksia, joita kannattaa käyttää ja ottaa huomioon tehdäksesi erinomaisen mobiilisovelluksen.
Mobiilisovellusten käyttäjä on riippumaton sijainnista tai virtalähteestä. Kamera, gps-paikannus, kosketusnäyttö, ravistus, ilmoitukset, laitteen tiedot tuovat sovelluksen suunnittelijalle jo paljon erilaisia mahdollisuuksia suunnitella hyvää sisältöä.
Monet muut asiat
Ideaa mobiilisovelluksesta lähdetään viemään eteenpäin. Mobiilisovelluksen teknisen puolen voi ostaa ammattilaiselta tai tehdä jopa itse nykyisillä työkaluilla. Sovellusta testataan, otetaan käyttöön julkaisun kera ja sitten alkaa parantelu ja ylläpito.
Mobiilisovelluksen tekemisen ohjelmistoja
Mobiilisovelluksen tekemiseen löytyy nykyään monia työkaluja. Ensiksi valitaan alusta, jolle sovellus tehdään: Applen ios, Google play tai esimerkiksi Windows storeen. Markkinoilta löytyy ohjelmia/puitteet, joilla voi tehdä monelle alustalle tai pelkästään yhdelle näistä. Tässä muutamia suosituimpia:
- Xamarin – Microsoft – Android, ios ja Windows – open source – vahva yhteisö
- React Natives FB – Android ja ios, paras javascript kirjasto, vähän koodin tekemistä
- Flutter – Google – Android ja ios, rakennettu osista, joita liitetään toisiinsa, nopea ja helppo käyttää.
Yhteenveto
Yrityksesi tuotteesta tai palvelusta voidaan luoda erinomainen mobiilisovellus. Tässä hyötyjä yritykselle mobiilsovelluksesta:
- Asiakkaan ladattua sovelluksesi, pääset hänen “iholleen” ja erilaiset kommunikaation tasot voivat alkaa.
- Tuot enemmän arvoa asiakkaille ja rakennat yrityksesi brändiä.
- Saat kilpailuetua omalla toimia-alallasi.
- Helppo muistuttaa käyttäjää mobiilisovelluksesta Push up notification avulla, vaikka tämä ei itse juuri edes käyttäisi mobiililaitetta.
- Kännykkä aina asiakkaalla ja B2B-kumppanilla mukana ja helppo tehdä ostoksia muutaman painalluksen avulla.
- Täydentää yrityksesi mobiili nettisivustoasi ja muita sosiaalisen median alustojasi.
- Pystyt kommunikoimaan asiakkaan kanssa sovelluksen avulla nopeasti ja helposti. Voit antaa hänelle esimerkiksi helpon reitin asiakaspalveluusi erilaisissa tilanteissa ja parannat varmasti asiakastyytyväisyyttä ja uskollisuutta.
Lue lisää Wikipediasta. mikä on mobiilisovellus?
Usein kysytyt kysymykset
Mitä mobiilisovellus maksaa?
Mobiilisovelluksen hinta vaihtelee yleensä 8000-55 000 välillä. Kaikki sovellukset ovat erilaisia ja hinnastoja ei löydy yleensä nettisivustoilta koska niin moni asia vaikuttaa siihen mitä ollaan luomassa. Hintaan vaikuttavia tekijöitä: tarvittavat ominaisuudet, teknologia, kieli ja ylläpito.
Miten tehdä oma App?
Oman mobiilisovelluksen Appin teko onnistuu nykyään paremmin kuin koskaan ennen. Omaat loistavan idean, hae netistä ohjelma, joka hyödyntää leikkaa/liimaa ominaisuuksia kuten Appypie tai Adalo. Et tarvitse näiden kanssa koodauskielien hallintaa. Tutoriaaleja löytyy runsaasti ja pääset nopeasti vauhtiin.
Mikä sovellus on?
Sovellus on ohjelmisto, joka on tehty määrätylle alustalle. Alustoja ovat mobiilipuolella muun muassa Android Google play, Ios Apple, Windows Microsoft. Ohjelmisto voi olla jonkinlainen toiminta tai esimerkiksi peli, joka voidaan ladata maksutta tai maksullisesti älypuhelimeesi tai tablettiin.
Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.