facebook yrityssivun perustaminen mainonta ja markkinointi markkinoinnin trendit

Facebook yritystili – mikä se on ja mitä sillä voi tehdä?

Facebook yritystili on yrityksen oma sivu Facebookissa. Sen avulla yritys voi tehdä maksullista markkinointia ja mainontaa Facebookissa. Jokaisen yrityksen tulee olla mukana Facebookissa ainakin perustamalla yrityssivu.

Facebook yritystili lyhyesti

Mikä on Facebook-yritystili? Facebook-yritystilillä tarkoitetaan Facebookin yhteisöpalvelussa olevaa yrityksen Facebook-sivua eli yrityssivua. Facebook-yritystili mahdollistaa esimerkiksi julkaisujen tekemisen ja jakamisen Facebookissa sekä keskusteluun osallistumisen yrityksen nimellä.

Yrityssivu on yrityksen sosiaalisen median käyntikortti!

Facebook on yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista. Sillä on maailmanlaajuisesti 2,9 miljardia käyttäjää. Emoyhtiö Metaan kuuluvat Facebookin lisäksi myös Facebook Messenger, Instagram ja WhatsApp.

Sivun perustaminen yritykselle Facebookiin on täysin ilmaista.

Facebook-yrityssivun ylläpitäjät

Yritystiliä voi ylläpitää ja sen nimissä julkaista tai kommentoida useampikin henkilö. Sivun roolit mahdollistavat tämän. Eri rooleilla on erilaiset käyttöoikeudet. Vain sivun ylläpitäjä voi määrittää ja muuttaa rooleja.

Facebook-yritystilin hyödyt yritykselle

  • Lisänäkyvyys ja tunnettuuden kasvattaminen.
  • Kaikki tarkastavat yrityksen Facebook-sivun
  • Suora vuorovaikutus seuraajien kanssa.
  • Maksullisen mainonnan avulla voidaan kohdentaa markkinointi tarkasti halutulle kohderyhmälle
  • Mainonnan klikkikohtaiset kustannukset saattavat olla erittäin edulliset
  • Yritystili tarjoaa henkilökohtaista tiliä paremmat markkinointityökalut.
  • Yritystili ei ole henkilökohtainen, joten yrityssivulla voi olla useampi ylläpitäjä.
Mikä on Facebook yritystili eli yrityssivu?

Facebook-sivun hyödyntäminen markkinoinnissa

Kun Facebook-sivu on valmis, on mahdollista toimia Facebookissa yrityksen nimellä ja profiilikuvalla. Julkaisemalla sisältöjä ja osallistumalla keskusteluihin yrityksenä saa yritys lisää näkyvyyttä, ja profiilinimeä klikkaamalla kiinnostuneet pääsevät helposti yrityssivulle.

Vaikka saisi sivuille paljon tykkääjiä, harva tykkääjä kuitenkaan näkee julkaisuja. Facebook on vähentänyt sivujulkaisujen näkyvyyttä. Mikäli julkaisua kuitenkin tykätään, kommentoidaan ja jaetaan paljon, Facebookin algoritmi nostaa sen näkymään paremmin.

Mitä kiinnostavampia julkaisut ovat, sitä enemmän ne aiheuttavat reaktioita ja sitoutumista. Parhaassa tapauksessa lukija klikkaa postauksessa mahdollisesti olevaa linkkiä ja ohjautuu yrityksen kotisivulle. Tällöin yrityksen myyntisuppilon alkupäähän on saatu uusi potentiaalinen asiakas. Lue lisää siitä mikä on myyntisuppilo.

Julkaista kannattaa usein ja erilaisissa yhteyksissä. Kannattaa esimerkiksi näkyä sellaisissa Facebook-ryhmissä, jotka osuvat kohderyhmään. Kaikissa ryhmissä ei kuitenkaan toivota yritysmainosten julkaisua. Tämä kannattaa varmistaa ennen julkaisemista!

Sisällön tuotanto

Facebookin sisällöntuotanto on tehokas vuorovaikutustapa seuraajien ja mahdollisten asiakkaiden kanssa. Yritys voi julkaista Facebookiin erilaisia sisältöjä ja ajankohtaisia päivityksiä, Seuraajat voivat tykätä, kommentoida ja jakaa niitä eteenpäin sekä kirjoittaa julkisia arvosteluja yrityksestä.

Jotta Facebookissa saa maksimaalisen näkyvyyden, on oltava aktiivinen ja säännöllinen sisällöntuottaja ja käytettävä myös maksullista markkinointia. Yrityksen kannattaa hyödyntää somekalenteria somepostausten tekemisessä ja julkaisemisessa, jotta “sometus” ei jää sattuman varaan.

Julkaisuissa kannattaa suosia erilaisia julkaisutyyppejä yksipuolisen sisällön sijaan. Sisällön tulee olla laadukasta, yrityksen näköistä ja kohderyhmää tavalla tai toisella hyödyttävää. Hauskoilla ja kekseliäillä sisällöillä erottuu massasta.

Tee julkaisuja Facebookiin seuraavien työkalujen avulla

  • Luodaksesi puhuttelevaa sisältöä sinun tutustua ilmaisiin kuvapankkeihin. Niistä voit löytää yrityksesi brändiin sopivia kuvia.
  • Jos etsit helppoa ohjelmaa postausten ja mainosten tekoon, niin ilmaiset kuvakäsittelyohjelmat sisältävät automaattisesti eri somekanavien julkaisujen kuvakoot
  • Facebook suosii videoita julkaisuissa. Jos mietit millä tekisit videoita, niin tästä artikkelista löydät kaikki ilmaiset editointiohjelmat.

Joitakin sisältöideoita:

  1. Behind the Scenes: Asiakkaita kiinnostaa nähdä kulissien taakse, minne yleensä ei pääse näkemään. Heille voi näyttää esimerkiksi tuotteiden kuvaussession tai otteita työntekijöiden arjesta.
  2. Persoonat esiin: Nostamalla valokeilaan yrityksen työntekijöitä, yrityksestä tulee tutumpi ja henkilökohtaisempi. Seuraajat haluavat nähdä, millaisten ihmisten kanssa ovat tekemisissä.
  3. Mahdollisuus vaikuttaa: Ihmiset tykkäävät vaikuttaa! Osallista, kysy ja pyri saamaan aikaan vuorovaikutusta. Vuorovaikutukseen aktivoiminen lisää myös kommentointia, mikä taas saa algoritmin nostamaan julkaisua paremmin näkyville.
  4. Kilpailut, arvonnat ja erilaiset kampanjat ovat hyviä aktivoimaan seuraajia: Tällaiset toimintamallit kannattaa suunnitella kuitenkin hyvin. Etukäteen kannattaa miettiä, mikä on tavoitteena. Onko se kommenttien ja sivutykkäyksien kalastaminen vai voisiko esimerkiksi kilpailun valjastaa palvelemaan yrityksesi tavoitteita vielä paremmin?

Yrityssivujen sovellukset

Nykyään yrityssivulle voi lisätä paljon erilaisuuksia ominaisuuksia, kuten kauppa, ryhmiä jne…

Visuaalisuus kiinnittää huomion

Profiili- ja kansikuva ovat sivun kuvista ne tärkeimmät, jotka luovat ensivaikutelman ja antavat informaatiota. Laadukkaat ja sisällöltään yrityksen tavoitteita tukevat kuvat toimivat parhaiten.

Lisää profiilikuva, joka on tunnistettava, esimerkiksi yrityksen logo. Kuvan suosituskoko on 180 x 180 pikseliä. Suosituskokoa suuremman kuvan Facebook pienentää oikean kokoiseksi. Suosituskokoa pienempää kuvaa ei kannata käyttää, sillä se näkyy epäselvänä.

Kansikuva on kuvista suurin ja näkyvin. Kansikuvalla voit myös ohjata huomiota toimintakutsuun (engl. Call to Action, CTA).

Visuaalisesti kiinnostava ja laadukas kuva on tärkeä myös julkaisuissa. Ne herättävät Facebook-käyttäjien huomion. Pelkkää tekstiä ei kannatakaan koskaan julkaista, vaan liittää jokaiseen julkaisuun kuva tai video. Tällä hetkellä videot ovat Facebookin itsensä suosima. Joten jos haluat mahdollisimman paljon ilmaista ns. orgaanista näkyvyyttä niin julkaise autenttisia videoita, jotka voivat saada paljon kommentteja, tykkäyksiä ja jakoja.

Visuaalinen elementti on se, mikä erottaa julkaisun valtavasta julkaisujen virrasta. Canva on erinomainen työkalu kuvituksen teossa!

Call to Action – kutsu toimintaan

Liitä julkaisuihin aina CTA, kutsu toimintaan. Houkuta julkaisun näkijöitä käymään paikan päällä tai houkuta heidät tykkäämään, kommentoimaan ja jakamaan julkaisua eteenpäin. Mitä useampi julkaisun näkee, sitä parempi.

Maksullinen mainonta

Maksullinen mainonta on Facebookissa edullisempaa kuin perinteisissä mainonnan kanavissa. Parin kympin sijoituksella voi saada isonkin näkyvyyden ja uusia asiakkaita eli lisää myyntiä.

Maksullisessa markkinoinnissa voi etukäteen määritellä, kuinka paljon siihen haluaa maksimissaan sijoittaa.

Kokeilemalla erilaisia sisältötyyppejä selviää, minkä tyyppinen mainonta tehoaa parhaiten tavoiteltuun kohderyhmään.

Maksullisen mainonnan voi siis aloittaa pienistä summista. Tuloksia seuraamalla voi nähdä mainonnan hyödyn ja päättää jatkosta.

Pienellä rahallisella panostuksella julkaisu tavoittaa osan sivun tykkääjistä. Isommilla summilla ja mainoskampanjoiden avulla tavoitetaan uusia kohdeyleisöjä.

Facebook tarjoaa mainontaan erinomaiset työkalut. Mainonta on tehokasta, kun sekä mainos että kohdennus ovat oikein tehtyjä.

Facebookilla on etunaan myös saman emoyhtiön, Metan, omistama Instagram. Facebook-markkinointia tekevä yritys voi nimittäin tavoittaa myös Instagramin-käyttäjät.

Facebook-sivun perustaminen yritykselle

Yrityssivun välilehdet, toimintakehotukset ja muut yksityiskohdat kannattaa käydä läpi huolellisesti ja asettaa palvelemaan yritystä ja sen tavoitteita.

Yrityksen tiedot tulee pitää aina ajantasaisina.

Facebook-yritystili Suomessa

Facebookin käyttäjiä on Suomessa noin 2,7 milj. Facebookilla on selvästi vanhempi ikäjakauma verrattuna muihin sosiaalisen median palveluihin kuten TikTokiin, Instagramiin tai Pinterestiin. Suurimmissa kasvussa on on varsinkin yli 45 vuotiaiden Facebookin käyttö. Nuoremmat ikäluokat siirtyvät hiljalleen muihin sosiaalisen median kanaviin.

Facebook on edelleen loistava sosiaalisen myynnin alusta. Sitä kautta tavoittaa suuren osan suomalaisista.

Facebook yritystili ilman henkilökohtaista tiliä

Jotta voit luoda Facebook-yritystilin, tarvitset henkilökohtaisen profiilin. Henkilökohtainen profiili ei kuitenkaan tule oletuksena näkyviin yrityssivulle.

Facebook yritys luokka

Voit valita yritykselle 1-3 luokkaa. Mikäli jokin luokka ei ole lisättävissä, kyseessä saattaa olla sellainen yleinen luokka, joka on jo sisällytetty aiempaan, spesifimpään valintaan. Valitse luo kaksi olennaisimmat ja täsmällisimmät vaihtoehdot.

Luokkien tuoma hyöty:

  1. Pääluokka näkyy sivulla yrityksen nimen yhteydessä.
  2. Yrityksesi näkyy Facebook-haussa, kun käyttäjät etsivät siihen liitettyjä luokkia.
  3. Luokat kokoavat yhteen samankaltaisia sivuja, jolloin käyttäjät löytävät ne helpommin.

Yhteenveto – Facebook-yritystilin hyödyt

Facebook on yrityksille erittäin hyödyllinen markkinointi ja maksullisen mainonnan kanava. Sen avulla pystyt kohdentamaan mainontaa tarkastikin kapeisiin intressipohjaisiin, demografisiin ja maantieteellisiin kohderyhmiin, jolloin pienemmälläkin mainosbudjetilla voi saada osaavissa käsissä vaikuttavia tuloksia. Usein yritykset hyödyntävät Facebookia joko myyntisuppilon alkupäässä tai sitten uudelleenmarkkinoinnissa sen jälkeen kun potentiaalinen asiakas on ensin käynyt yrityksen kotisivulla. Facebook on jatkossakin edelläkävijäyritys ja pysyvä sosiaalisen markkinoinnin trendi.

Lue lisää Wikipediasta, mikä on Facebook.

Usein kysyttyä

Miten tehdä Facebook-sivut yritykselle?

Kirjaudu henkilökohtaisella Facebook-profiilillasi sisään osoitteessa www.facebook.com, napauta kolmea vaakaviivaa. Tämän jälkeen valitse “Sivut” ja “Luo”. Tietokonetta käytettäessä klikkaa sisäänkirjautumisen jälkeen “Valikko”-kuvaketta oikeasta yläkulmasta, valitse “Luo” ja “Sivu”.

Miten muuttaa Facebook-sivun nimeä?

Yrityksen Facebook-sivun nimen muuttamiseksi mene sivun asetuksiin, klikkaa “Sivun tiedot” ja kirjoita “Yleiset”-otsikon alle “Nimi”-kohtaan uusi nimi.

Miksi Facebook-yrityssivu ei näy?

Mikäli yrityssivu ei näy Facebook-hakutuloksissa, varmista, ettei sivulla ole ikää tai maata koskevia rajoituksia, Facebook-sivu on julkaistu ja että sivulla on profiilikuva, kansikuva ja toimintopainike.

Miten lisätä paikka Facebookiin?

Yrityssivulle paikka lisätään Facebookiin klikkaamalla asetuksissa “Sivun tiedot”. Julkaisuun voit lisätä paikan klikkaamalla kolmea pistettä julkaisun oikeassa yläkulmassa, valitsemalla “Muokkaa julkaisua”, “Lisää julkaisuun” ja “Kerro sijaintisi”.

Mikä on Facebook for Business?

Facebook for Business on nykyään Meta for Business. Meta Business Manager on yrityksille tarkoitettu ilmainen työkalu, jonka kautta voidaan hallita useita Facebook-sivuja ja -mainostilejä yhden käyttöliittymän kautta. Meta Business Managerin avulla voidaan hallinnoida markkinointikampanjoita yksityiskohtaisemmin.

Lähteitä

Markkinoinnin trendit / SEO Kari Nieminen | 0400125160 | kari@seokarinieminen.com | Website | + posts

Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.

Similar Posts