Tekoäly markkinoinnissa
Tekoäly optimoi Google mainonnan kampanjoita, se keskustelee asiakkaittemme kanssa ja luo vielä kuvia tyhjästä käyttöömme. Mikä on markkinoinnin tulevaisuus ja millä tavalla markkinoinnin ammattilaiset voivat ottaa nämä uudet tekoäly kolleegat mukaan voittavaan markkinointitiimiin.
Mikä on tekoäly?
Olemme kirjoittaneet sivustollamme Markkinoinnin trendit artikkelin Mikä on tekoäly? Käy katsomassa ja lukemassa jos tekoäly käsitteenä on vieras.
Tekoälyn hyödyntäminen
Tässä artikkelissa emme käsittele tekoälyjen eroja. Sukellamme niin sanotun heikon tekoälyn matkaan, jota käytetään paljon ohjelmissa eri aloilla. Markkinointi ja myynti ei ole tästä poikkeus.
Ohjelmiston tekoäly, algoritmien avulla, kerää suuren määrän dataa esimerkiksi asiakkaiden ostokäyttäytymisistä. Tekoäly tunnistaa syyt ja niistä johtuvat ihmisten käyttäytymisen. Tämän pohjalta tekee kehitysehdotuksia, miten toimintaa voidaan parantaa ja muokata.
Tekoäly markkinoinnin suuri työkalu
Markkinointi, myynti ja palvelut ovat suurten muutosten edessä. Tässä on kerätty asioita erilaisista tutkimuksista vuodelta 2022 ympäri maailmaa miten tekoäly muuttaa alaa.
Tekoälyn hyödyntäminen on ottanut suuria loikkia viimeisen parin vuoden aikana. Tekoäly oppii itse kirjoittamaan – GPT-3, keskustelemaan- LaMDA ja luomaan valokuvarealistisia kuvia tyhjästä- DALL-E 2 sekä ChatGPT oppi keskustelemaan ihmisen kanssa chatissa.
Innovaatiot ja läpimurrot seuraavat näissä asioissa jatkuvasti. Jokainen urapolku ja liiketoiminta markkinoinnissa ja myynnissä tulee muuttumaan.
Tässä koottuna asioita, joita kannattaa miettiä ja kehittää pysyäkseen aallon mukana:
- Datan määrä asiakkaista kasvaa jatkuvasti eksponentaalisesti ja samalla meidän tarpeemme ymmärtää sitä ja toimia sekä muuttua sen mukaan.
- Kuluttajat eivät tyydy keskinkertaiseen vaan vaativat persoonallista otetta ja mukavuutta B2B- että B2C-markkinoinnissa, myynnissä ja palveluissa.
- Hallitukset, sijoittajat ja yritysten johtajat odottavat parempaa suorituskykyä jatkuvasti johtajiltaan. Nämä suosivat työntekijöiden tehokkuutta ja taloudellisten resurssien oikeaa kohdentamista. Liiketoiminnan tulosten ja ihmisten käyttäytyminen on vaikea ennustaa ja tämä tuo ikävääkin epävarmuutta asioihin.
- Tekoälysovellusten rakentamisen kustannukset laskevat edelleen koska pilvipalveluiden teho ja nopeus kasvavat jatkuvasti. Tämä edesauttaa kaikkien alan yrittäjien tasa-arvoisen pääsyn ja mahdollisuudet palveluiden pariin.
- Mediajättiläiset Google, Facebook, Microsoft ja Amazon satsaavat tekoälyn kehitykseen biljoonia dollareita vuodessa. Nämä tuovat innovaatioita ja teknologioita kaiken kokoisten yritysten käyttöön.
- Vuonna 2021 maailman eniten investointeja tekoälyn kehittämiseen teki investointiyritys Tiger Global Management. Yritys satsasi melkein 67 miljardia dollaria erilaisiin hankkeisiin.
- Kaikki toimialat saavat investointien kautta älykkäämpiä, tekoälypohjaisia ratkaisuja.
- Tekoälypohjaiset innovaatiot avaavat loputtomalta vaikuttavia mahdollisuuksia yrittäjille, joilla riittää tahtoa ja näkemystä.
- Muutama luku: Yli puolet markkinoinnin ammattilaisista tiedostaa tekoälyn merkityksen. 80 % miettii käyttävänsä tekoälyä seuraavan viiden vuoden aikana automatisoidakseen ainakin neljäsosan tehtävistään.
- Monet markkinoiden ammattilaisista vielä ihmettelee ja opettelee tekoälyn käyttöä. Vasta vajaa viidennes käyttää sitä suuremmassa mittakaavassa.
- Tekoälyratkaisujen poisjättämisen kolme suurinta syytä ovat: Tiedon, koulutuksen itse tietoisuuden sekä resurssien puute.
Kaikkea yllä olevaa ei kannata pelästyä vaan ottaa asioista selvää ja tehdä töitä asioiden eteen. Kiireisiä, mielenkiintoisia vuosia on edessä niille, jotka ymmärtävät tekniikan ja liiketoiminnan päälle.
Tekoäly käytännössä markkinoinnin apuvälineenä
Edellä kerroimme tekoälyn voimakkaasta tulosta elämämme kaikille osa-alueillemarkkinointi mukaan lukien. Kehityksen mukana kannattaa pysyä, kouluttaa itseään ja ottaa käyttöön uusia työkaluja.
Olemme taitekohdassa ja lähitulevaisuudessa tekoälyllä toimivat markkinoinnin sekä myynnin työkalut ovat arkipäivää ja tuovat käyttäjilleen suuren edun kaikkeen toimintaan.
Erilaisia ohjelmia ja järjestelmiä löytyy jo paljon käyttöön. Tässä tekoälyn tuomia mahdollisuuksia markkinoinnin apuvälineeksi:
Asiakkaiden segmentoinnin automatisointi
Kohdennetulle markkinoinnille on elintärkeää asiakkaiden tehokas segmentointi. Segmentointityökaluissa on monia kriteerejä, joiden avulla voit lajitella asiakkaita. Näitä ovat esimerkiksi yrityksen koko, kannattavuus ja käyttäytyminen. Anna tekoälyn tehdä se paljon nopeammin ja tarkemmin kuin kukaan henkilökunnasta tekisi.
Tekoälyn avulla optimoit ja automatisoit prosesseja yrityksen toiminnassa, kustannukset laskevat ja resursseja vapautuu.
Oikea tuote tai palvelu juuri kun sitä tarvitaan
Kun segmentointi – pohjatyö on tehty hyvin, pystyt tarjoamaan asiakkaillesi persoonallista sisältöä sekä pystyt palvelemaan juuri erityisiä ryhmiä mielenkiintoisilla ratkaisuilla.
Tekoäly pystyy myös sisäisen ja ulkoisen datan kautta parhaimmillaan ennakoimaan tulevia asiakkaiden tarpeita ja antamaan ehdotuksia markkinoinnin strategioihin.
Se laskee reaaliajassa yhteyksiä eri kanavien ja ostopolkujen välillä ja pystyy tarjoamaan juuri oikeaa mainontaa asiakkaan ostovaiheessa.
Tekoäly havaitsee poikkeavuuksia asiakkaiden käyttäytymisessä. Se pystyy ymmärtämään asiakkaan tilanteen ja tarjoaa oikeita tuotteita eri elämäntilanteissa.
Potentiaalisen asiakkaan käyttämistä kuvista, katsotuista videoista ja lukemista teksteistä tekoäly pystyy kohdentamaan tuotteita.
Oppivat, älykkäät AI chatbotit
Chattibottien toiminta oli aluksi hyvin vajavaista ja suorastaan ärsyttävää. Alkuajoista on tultu pitkä matka näihin päiviin ja tekoälyä käytetään niissä laajasti. Enää ei tarvita suunniteltuja käsikirjoituksia miten botit toimivat.
Chatbotit oppivat keskusteluista ja niiden vastaukset paranevat tekoälyn avulla. Koneoppiminen ja luonnollisen kielen prosessointi tekevät tekoälystä loistavan työkalun palvelemaan asiakkaitasi 24/7. Lue lisää uudesta tekoälypohjaisesta ChatGPT – chatbotista
Sisällöntuotannon automatisointi
Tekoäly analysoi asiakas datasi sekä heidän käytöksensä ja auttaa luomaan juuri heille personoitua ja kohdennettua sisältöä nopeasti. Nyt se on tekoälyn puolelta vielä suurimmalta osin kirjallista mutta jatkossa puhetta, kuvaa ja videota. Näistä on jo hienoja esimerkkejä. Tämä räjäyttää tavan, miten voit lähestyä asiakkaitasi.
Tällä hetkellä työkaluilla voidaan tehdä jo seuraavaa:
- Tekoäly pystyy kirjoittamaan jo itse esimerkiksi uutiskirjeet tai tekee postauksen yrityksen sosiaalisen median sivustolle tai blogipostauksen.
- Pystyy matkimaan ihmisen tapaa kirjoittaa ja luoda täysin omaperäistä tekstiä auttaen sisällön luonnissa.
Suomessa tekoälyn maihinnousua hidastaa oma kielemme. Suomea puhuu viisi miljoona ihmistä maailmassa. Tekoälyn kirjoittaman tekstiä suomeksi saa vielä hieman enemmän muokata kuin englanniksi kirjoitetun.
Tekoälyn avulla voidaan parantaa Google näkyvyyttä
Googlen haussa orgaaninen eli luonnollinen löytyminen vaikeutuu koko ajan ja tarvitset siihen apua. Kun haet jotain Googlesta, ensimmäisenä ilmestyy maksettu haku ja sen edessä lukee mainos. Näiden jälkeen tulee orgaaninen eli luonnollinen sijoittuminen Googlen haussa.
Sinun yrityksesi pitäisi sijoittua top 3- 5 näistä orgaanisissa hauissa jotta yrityksesi löytyy.
Netistä löytyy paljon työkaluja joilla voit optimoida yrityksesi kaikkea toimintaa netissä. Tekoäly auttaa näiden ohjelmien kanssa optimoimaan sivustojasi vertailemalla saman alan yrityksiin ja auttamalla parantamaan näkyvyyttäsi.
Tekoäly raportoinnin suurena apurina
Tietoa kerätään suuria määriä markkinointikampanjoista, myynneistä, asiakkaista jne. Tarvitset mistä tahansa raportin tai yksityiskohtaisempaa tietoa tekoäly rakentaa sen hetkessä. Tähän ei kannata haaskata enää ihmisresursseja.
Tekoäly antaa sinulle tarkkaa tietoa esimerkiksi kampanjoista mikä meni hyvin ja sen mitä pitää parantaa. Anna tekoälyn murskata datan ja ota siitä kaikki hyöty irti.
Kun sinulla on koko ajan käytössä kaikki mahdollinen data reaaliajassa, niin erilaisten markkinointikampanjoitten muokkaus on helppoa tekoälytyökalujen avulla.
Kokeile näitä tekoälyllä toimivia työkaluja digitaalisissa markkinointikampanjoissasi
Nyt kun tiedämme tekoälyn trendeistä ja digitaalisesta markkinoinnista, katsotaan mitä työkaluja voisit ottaa käyttöön saadaksesi yllä mainittuja hyötyjä.
Hyviä ohjelmia löytyy runsaasti. Tässä esimerkkejä erilaisista segmentoinnin ohjelmista:
- Google Analytics 4 Googlen omia maksuttomia työkaluja yritysdataasi keskitettyyn analysointiin.
- Ortto ohjelma asiakkaiden segmentointiin, sisältösi kohdentaminen ja asiakaskokemuksen ymmärtäminen.
- Kissmetrics Nopeuta kasvua katsomalla, mitä verkkosivustollasi ja sovelluksissasi tapahtuu.
- Baremetrics Segmentointi, kasvun seuranta.
- Piwik PRO Analysoi asiakkaan matkaa verkkosivustojen ja sovellusten välillä.
- Copymatic Tekoäly kirjoittaa blogeja, sosiaalisen median tekstejä.
- Personalize Ymmärrä mitä asiakkaasi ostavat, haluavat ja personoi viestisi heille.
- Smartly.io Sosiaalisen median hallintaa ja mainonnan testaus kaikki samassa paikassa.
- Brand24 Yrityksen brändin rakentaminen, seuranta
Tekoälyn kanssa oppii työskentelemään
Muistetaan kuitenkin lopuksi, että vaikka paljon hyvää saadaan käyttöön tekoälyn oikealla valjastamisella, empatiakykyä ja intuitiota ei tekoäly pysty vielä hoitamaan pitkään aikaan. Nämä ovatkin erikoisosaamista, joihin kannattaa ihmisresursseja uhrata ja kouluttautua.
Vaikka tekoäly jo nyt pystyy tekemään mainontaa, suuri osa sisällöntuotannosta pysyy vielä pitkään ihmisen harteilla.
Kaikki muuttuu kuitenkin kovaa vauhtia ja entisistä passiivisista kuluttajista on tullut sosiaalisen median kautta aktiivisia kuluttajia, jotka antavat äänensä kuulua. Heidän odotuksiinsa vastataan ja siihen kehittyvä tekoäly antaen uusia välineitä.
Yhteenveto
Tekoälyä voi ja kannattaa hyödyntää markkinoinnissa ja myynnissä kaikkialla. Se on pysyvä markkinoinnin trendi. Tekoälyn tuomat muutokset tulevat vaikuttamaan markkinointiin suuresti. Tässä tiivistetysti tekoälystä saamat edut:
- Yrityksesi säästää yksinkertaisesti rahaa ja resursseja. Ohjelmat hoitavat monta asiaa tehokkaasti, nopeasti ja vaikuttavasti ilman virheitä.
- Myynti- ja markkinointitiimin aika riittää oikeaan tekemiseen.
- Personoidut kokemukset asiakkaillesi – asiakastyytyväisyys paranee.
- Asiakkaan osallistuttaminen helppoa eri vaiheissa asiakkuutta.
- Yrityksesi löydetään verkosta ja kanavista oikeaan aikaan, hakukonenäkyvyys.
- Erinomaiset raportit ja analyysit hetkessä reaaliaikaisina.
- Tuottamasi sisältö eri kanavissa paranee.
- Brändin seurantyökalut helpot ja kattavat, tiedät varmasti missä mennään.
Usein kysytyt kysymykset
Miten brändit hyödyntävät tekoälyä markkinoinnissa?
Brändit pystyvät tekoälyn avulla tekemään, seuraamaan ja parantamaan markkinointikampanjoita. Tehokkuutta nostetaan käyttämällä ohjelmia, joilla pystytään käsittelemään kaikkia sosiaalisen median alustoja samanaikaisesti.
Miksi tekoälymarkkinointi on tärkeä trendi vuonna 2023
Tekoäly on kehittynyt huikeasti markkinoinnin käyttämissä erilaisissa sovelluksissa. Pystyt tekoälyn valjastamien ohjelmien avulla hoitamaan markkinoinnin monia osa-alueita tehokkaasti, nopeasti ja erittäin kustannustehokkaasti.
Mikä on generatiivinen tekoäly?
Generatiivinen tekoäly on koneoppimisen haara, joka keskittyy uuden, aikaisemmin näkemättömän sisällön luomiseen. Sen sijaan, että pelkästään analysoisi ja prosessoisi olemassa olevaa dataa, generatiivinen tekoäly pyrkii luomaan uusia tietoja, jotka ovat samankaltaisia alkuperäisen datan kanssa.
Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.