Mitä on AR eli lisätty todellisuus markkinoinnin trendit

Mikä on lisätty todellisuus?

Elämme tätä elämää ja toivomme monesti että olisi jotain enemmän. Nykypäivän teknologia antaa tähän jo monia mahdollisuuksia, tiedämmekö enää kohta mikä on totta vai tarua? Lue lisää lisätyn todellisuuden (AR) mahdollisuuksista…

Lisätty todellisuus määritelmä [AR]

Mikä on lisätty todellisuus? Lisätty todellisuus (Augmented Reality, AR) on teknologiaa, jossa virtuaalinen, tuotettu sisältö tuodaan osaksi oikeaa maailmaa sovelluksen tai selaimen avulla. Sisältö voi olla missä tahansa digitaalisessa formaatissa: 3D-mallinnus, video, ääni tai teksti.

Augmented reality suomeksi

Augmented on suomen kielelle käännettynä seuraavia sanoja: kasvattaa, suurentaa, lisätä, kasvaa, laajeta, laajentaa. Näistä termeistä on saatu sanapari lisätty todellisuus.

Lisätty todellisuus on hyödynnettävissä jo nykyään

  • Yrityksen tuotteiden ja palveluiden esittely virtuaalisessa muodossa.
  • Apua kentälle huoltotehtäviin: ohjeet, manuaalit, työvaiheet, molemmat kädet käytössä. Erilaisten laitteiden käyttö virtuaalisesti.
  • Työntekijöille mahdollisuus saada neuvoa ja apua etäyhteydellä
  • Koulutus ympäristöön tuodaan elementtejä laitteista, kohteista ja kaavioista.
Mitä on lisätty todellisuus?

Lisätty todellisuus ja markkinointi

Yritykset voivat käyttää lisättyä todellisuutta monella eri tavalla. Lisätyn todellisuuden avulla pystytään nostamaan tuottavuutta, alennetaan erilaisia kustannuksia ja saadaan virtaviivaistettua yrityksen prosesseja.

Ar- teknologiaa voidaan käyttää oikeastaan missä vaan, mielikuvitus on rajana. Tässä muutamia huikeita esimerkkejä maailmalta ja Suomesta:

  • Ikea Place – jossa voit siirtää minkä tahansa huonekalun omaan kotiisi ja katsoa miltä se näyttää. 
  • Nike shoes – sovellus mittaa jalkasi koon ja voit katsoa heidän kaikkia malleja sovitettuna omiin jalkoihisi.
  • Warby Parker classes – ottaa kasvoistasi tarkan kuvan ja suosittelee lasityyppejä mallistosta, pukee ne kasvoillesi  ja näet miltä ne näyttävät päälläsi.
  • Rolex – näet miltä firman eri kellomallit näyttävät juuri sinun ranteessasi.
  • Google Lens – puhelimella osoitat minne tahansa, tarkennat ja infoa pamahtaa tuotteesta, tekstistä, kasvista ruudulle
  • Google Maps – Löydät karttasovelluksen avulla minne tahansa, saat ympärillä olevista yrityksistä infoa, voit matkata virtuaalisesti mihin tahansa maailmassa jne.
  • Suomesta muutama esimerkki: Valio ja Tuntematon sotilas elokuvan mainonta maitopurkin kyljessä, Suomessa huonekaluliike Vepsäläinen ja Sanoma yhteistyö AR-mainos.

Näissä esimerkeissä lisätään online myynnin mahdollisuuksia rajattomasti. Ihmiset/asiakkaat voivat tehdä kaikki toiminnot kotona, liikkeessä tai ihan missä haluavat.

Potentiaalisen asiakkaan ei tarvitse vaivautua menemään itse paikalliseen liikkeeseen jossa ei mahdollisesti kuitenkaan löydy kaikkia kokoja, värejä, malleja etc. Kaikki toiminnot voidaan tehdä tämän lisätyn todellisuuden kautta.

Lisätyn todellisuuden hyödyt

Lisätty todellisuus mahdollistaa tuottavuuden parantumisen kun erilaisia kustannuksia saadaan alenemaan ja virtaviivaistetaan yrityksen prosesseja.

Erilaisilla yrityksillä on kentällä olevia työntekijöitä esimerkiksi asentajia. He joutuvat lukemaan puhelimesta, manuaalista asioita ja tehdessään työtään eivät voi käyttää molempia käsiään tehokkaasti. 

Näihin on tullut Ar-lasien kautta erilaisia sovelluksia jotka tunnistavat laitteita tai kohteita, tuovat näytölle ohjekirjat, ohjeet ja työvaiheet. He pystyvät neuvottelemaan työnjohtajien, asiantuntijoiden kanssa näyttöjen kautta samalla kun tekevät kahdella kädellä huoltotyötä.

Asiantuntija näkee saman kuin sinäkin ongelmatilanteessa. Ongelmat voidaan ratkaista suoraan paikan päällä jolloin vältää ylimääräinen matkustus ja mahdolliset tuotannon seisokit.

Lisätty todellisuus hyödyt käytännössä:

  • Yrityksen tuotteiden ja palveluiden esittely virtuaalisessa muodossa.
  • Erilaisiin huoltotoimiin kentälle apua: ohjeet, manuaalit, työvaiheet, molemmat kädet käytössä. Erilaisten laitteiden käyttö virtuaalisesti.
  • Työntekijöille mahdollisuus saada neuvoa ja apua etäyhteydellä
  • Koulutus ympäristöön tuodaan elementtejä laitteista, kohteista ja kaavioista.

Lisättyä todellisuutta pelaamisessa

Lisätty todellisuus AR ja virtuaalinen todellisuus VR kasvavat vahvasti pelimaailmassa.

Lyhyesti sanottuna VR- ja AR-pelit eroavat toisistaan

  • VR pyrkii korvaamaan ympärillä olevan todellisuuden täysin ja vie käyttäjän toiseen mukaansatempaavaan virtuaalimaailmaan.
  • AR taas lisää todellisuutta tuomalla lisäelementtejä jo näkyvän maailmaan jonka käyttäjä näkee.

Vaikka VR-pelit ovat yleensä mukaansatempaavia, AR-pelit tarjoavat enemmän vapautta pelaajalle. VR-pelit tarvitsevat ylimääräistä tekniikkaa kuten VR-lasit kun taas AR-pelaajat tarvitsevat yleensä aina mukana olevan puhelimen tai padin

Pokemon Go “räjäytti” 2016 AR pelaamisen täydellisesti. Ensimmäisen kerran ihmismassat lähtivät liikkeelle metsästämään Pokemoneja ympäri maailmaa. Vuoden aikana peliin rekisteröityi yli 500 miljoonaa pelaajaa.

Pokemon Go käyttää GPS:llä varustettua mobiililaitetta jolla Pokemon-olennot paikannetaan, vangitaan, koulutetaan ja käydään taisteluja. Pokemonit näyttävät olevan pelaajan todellisessa sijainnissa. Pelaajat tekevät kymmenien kilometrien lenkkejä metsästäessään Pokemoneja “luonnosta” ja saavat samalla erinomaista liikkumista.

Lisätty todellisuus, augmented reality, tarvittava teknologia

Lisätyn todellisuuden ohjelmisto on tietokoneohjelmisto, joka yhdistää digitaalisen sisällön käyttäjän todelliseen ympäristöön.

Tällä AR-ohjelmistolla luodaan siis lisätyn todellisuuden kokemuksia eri tarkoituksiin joita on menty läpi edellisissä osioissa.

Näitä luotuja kokemuksia voidaan kokea erilaisten laitteiden avulla kuten matkapuhelimen, tabletin tai erilaisten päähän kiinnitettävien näyttöjen avulla.

Maailmalta löytyy monta alan AR teknologiaa ja tässä lista parhaista ja käytetyimmistä ohjelmistoista:

  • SketchFab: Loistava kaikilla alueilla, erityismaininta 3D alueilla.
  • ARKit: Erinomainen maantieteellisen sijainnin käyttämiseen AR:ssä.
  • Kudan: Paras Unity-integraatiolle.
  • Wikitude: Hyvä käyttöliittymä, drag and drop.
  • ARCore: Loistavaa parhaimmillaan valaistusratkaisujen parantamisessa.
  • Vuforia Engine: Skaalautuu hyvin eri alustoilla

Lue lisää, mikä on lisätty todellisuus, Wikipediasta.

Usein kysytyt kysymykset

Mikä on XR?

XR (Extended Reality) Termi viittaa kaikkeen ihmisen ja koneen vuorovaikutukseen todellisen ja virtuaalisen ympäristöjen välillä tietokoneteknologian tai puettavien laitteiden avulla. Näistä todellisuuksista käytetään nimityksiä: VR (Virtual Reality), MR (Mixed Reality) ja AR (Augmented Reality).

Mikä on VR?

Virtuaalitodellisuus (keinotodellisuus, lumetodellisuus engl. virtual reality VR) on kokonaan digitaalisesti luotu keinotekoinen ympäristö/maailma johon käyttäjä uppoutuu päätelaiteen avulla liikkuen, toimien ja jopa täysin unohtaen ympärillä olevan todellisuuden.

Mitä tarkoittaa Augmented Reality?

Augmented Reality, AR on lisätty todellisuus. Augmented Reality on siis teknologiaa, jossa virtuaalinen tuotettu sisältö tuodaan osaksi oikeaa maailmaa sovelluksen tai selaimen avulla. Sisältö voi olla missä tahansa digitaalisessa formaatissa: 3D-mallinnus, video, ääni tai teksti.

Markkinoinnin trendit / SEO Kari Nieminen | 0400125160 | kari@seokarinieminen.com | Website | + posts

Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.

Similar Posts