Tarvepainatuksen verkkokauppa passiivisen tulon lähteenä
Print-on-demand (POD, tarvepainatus) on personoitujen tuotteiden myyntiä verkkokaupassa. Verkkokaupan idea on, että tuote viimeistellään vasta tilauksen jälkeen. Näin tarve varastoinnille jää pois, samoin tiedonkulku on automatisoitu painotalon hoitaen myös tilatun tuotteen lähetyksen loppuasiakkaalle. Näiden tietojen pohjalta print on demand eli tarvepainatus kuulostaa houkuttelevalta passiivisen tulon lähteeltä. Tässä artikkelissa tutustumme aiheeseen tarkemmin, sekä kartoitetaan mitä tulee huomioida onnistuneen printtituotebisneksen käynnistämisessä.
Tarvepainatuksen idea lyhyesti
Tarvepainatuksen verkkokauppa pyörii automaattisesti ilman kauppiaan operointia tilausten suhteen, joten kauppias on käytännössä kädet vapaana. Kauppiaan tarvitsee vain valvoa kaupan toimivuutta, tietenkin markkinointi ja kaupan kehittäminen ovat aina työlistalla, tyylikkäistä ja laadukkaita tuotteita unohtamatta.
Prosessi toimii lyhyesti niin, että verkkokauppa kytketään print-on-demand -palvelun alustaan, jolloin tiedonsiirto automatisoituu näiden kahden välillä. Suunniteltu printtituote lisätään palveluntarjoajan alustalla, josta se siirtyy suoraan verkkokauppaan tietoineen uudeksi tuotteeksi. Tunnetuimpia tarvepainatuksen alustoja ovat esimerkiksi Printful ja Printify.
Kun verkkokaupasta tulee tilaus, järjestelmä lähettää tilauksen suoraan ja automaattisesti palveluntarjoajalle. He ensin viimeistelevät tilatun tuotteen, sekä lähettäävät sen asiakkaalle suoraan heti valmistuttuaan. Myös vahvistus tilauksen valmistumisesta kulkeutuu automaattisesti tilaajalle, eikä kauppiaalta tarvita toimenpiteitä itse tilauksen osalta.
Tuotevalikoima ja kannattavuus
Tavanomaisimmat print-on-demandin tuotteet ovat t-paidat, kangaskassit, mukit, hupparit, lippikset, julisteet, puhelinten kuoret, ja lista jatkuu vain. Nykyään printattavia tuotteita on tämän lisäksi paljon muitakin, ja kysymys on vain tuotekategorian ja omaan kauppaan sopivien tuotteiden valinnasta.
Mitä myynti- ja ostohinnoista on hyvä tietää, niin printtituotteiden kate on helposti 50 %. Käytännössä myyntihinnasta toinen puolikas menee POD-palveluntarjoajalle, toinen puoli jää kauppiaalle. Tietysti hinnoittelussa on eroja, mutta tätä voidaan pitää hyvänä nyrkkisääntönä.
Suunnittelu ja toteutus – sitten markkinoille
Jokainen verkkokauppa vaatii jonkin verran ponnisteluja sen toteuttamiseksi. Uuden kaupan kohdalla homma lähtee sivuston ilmeen suunnittelusta sekä kaupan teknisestä toteutuksesta.
Kun kauppa on saatu käyttövalmiiksi ja julkaistu, on aika alkaa lisäämään tuotteita verkkokauppaan. Tämä tehdään suoraan POD-alustan hallinnasta, josta tuotteet voi julkaista omassa kaupassa automaattisesti. Yksi suurimpia tehtäviä on tuotteiden ideointi ja itse toteutus, riippuen siitä kuinka laaja tuotevalikoima on suunnitelmissa.
Printtiaiheiden suunnittelussa kannattaa huomioida tekijänoikeudet ja lisenssiasiat, jotta toiminta ei käy yllättäen kalliiksi. Printtituotteiden kohdalla on syytä olla varovainen, että ei mene painattamaan jonkun muut tekijänoikeuksien piiriin liittyvää sisältöä omiin tuotteisiinsa. Parempi katsoa kuin katua, asia kannattaa ottaa opiskeltavaksi heti projektin alkaessa.
Markkinointi ja myynti jatkuvana tehtävänä
Markkinoinnin ja myynnin eteen ei koskaan voi tehdä liikaa töitä. Parannettavaa ja kehitettävää löytyy yleensä melko pitkälle. Kun verkkokauppias on vapautettu tilausten käsittelystä, löytyy paremmin aikaa ja keskittymistä itse verkkokaupan markkinoinnille ja tämän kautta myynnin kasvattamiselle.
Ensimmäinen huomioitava markkinointisijoitus on hyvä hakukonenäkyvyys eli SEO. Kun verkkokauppa löytyy hyvin hakukoneista, syntyy luontaisesta näkyvyydestä aiheesta kiinnostuneiden vierailijoiden jatkuva virtaus kauppaan. Ehdottomasti huomionarvoinen asia, kukapa ei olisi kiinnostunut “ilmaisista asiakkaista”.
Luontaisten vierailijoiden lisäksi on mahdollista kasvattaa myyntiä sosiaalisen median sekä maksullisten mainosten avulla. Onnistunut Google-optimointi on kuitenkin merkittävää markkinoinnin perustusta.
Haasteet ja sudenkuopat verkkokauppiaalle
Print-on-demand -kauppa vaatii pitkäjänteisyyttä ja hermoja, kuten moni muukin asia. Homma ei käy käden käänteessä ja välillä saattaa tulla turhautumisia matkalle. Tärkeintä on kuitenkin pitää pää kylmänä ja jatkaa tekemistä harkitusti eteen päin, mielummin vaikka hitaasti kun ei ollenkaan. Myös tarvepainatustuotteiden markkinoilla kilpailu kasvaa jatkuvasti, joten tuotteiden laadun ja aiheiden kiinnostavuus ovat oltava kunnossa. Keskinkertainen myy korkeintaan keskinkertaisesti. Ideaan kannattaa siis panostaa.
Verkkokauppiaalle ja markkinoinnin lisäksi kirjanpidolliset asiat hoidettavaksi. Toisin sanoen y-tunnus tarvitaan print-on-demand -bisneksen pyörittämiseen ja kirjanpito on hoidettava sen mukaisesti. Tähän avuksi löytyy tietysti tilitoimistot, jotka hoitavat taloushallintoon liittyvät asiat maksua vastaan. Kansainvälisessä kaupassa on syytä huomioida myös verotukselliset asiat, esimerkiksi alv täytyy käsitellä eri tavalla myyntimaasta riippuen. Näissäkin asioissa avuksi on osaava kirjanpitäjä.
Käytännön vinkit aloittamiseen
Kuinka ideasta sitten pääsee eteen päin? Miten homma tulisi käynnistää? Liian suurta palaa ei kannata haukata kerralla, koska se saattaa laskea motivaatiota. Ensin verkkokauppa pystyyn, senkään ei tarvitse olla täydellinen aluksi, kunhan on toimiva. Sitten tuotteita sen verran, että kaupassa on jotain katsottavaa ja ostettavaa.
Tämän jälkeen alkaa loputon tuotevalikoiman laajennus ja kaupan kehitys, sekä lisäksi suorat markkinoinnilliset toimenpiteet. Tärkeintä on, että ei luovuta alkuvaiheessa, vaikka omat odotukset eivät heti täyttyisikään suunnitelman toteutumisesta. Jatkuvuus on avain onnistumiseen, kunhan vain idea pysyy kirkkaana mielessä ja jatkaa tekemistä. Tärkeintä on se että tapahtuu ja passiivinen tulo lähestyy päivä päivältä.