Mikä on LinkedIn?
LinkedIn on työelämän some. LinkedInin kautta yritys voi löytää rekrytoitavia jopa kansainvälisellä tasolla. Monille yrityksille se on osoittautunut kannattavaksi BtoB-markkinoinnin työkaluksi. Lue lisää…
LinkedIn määritelmä
Mikä on LinkedIn? LinkedIn on Microsoftin omistama verkostoitumisväline ja verkkoyhteisöpalvelu. LinkedIn on siis ammattilaisen käyntikortti ja CV (eli ansioluettelo, lat. Curriculum Vitae), ammatillinen verkostoitumispaikka, työnhaun some-kanava, tiedonhakukanava ja hakukone.
LinkedIn sosiaalisen median kanavana
LinkedIn ei ole varsinaisesti työnhakusivusto, mutta sen avulla voidaan laajentaa omaa verkostoa, sitä voidaan käyttää työnhaussa, sitä kautta voidaan saada työtarjouksia ja löytää ammattilaisia.
LinkedInistä voidaan nähdä käyttäjän asuinkaupungin, toimialan ja työpaikan sekä aseman ja tittelin. Usein tietoa löytyy myös koulutuksesta, sukupuoli ja ikä, sekä esimerkiksi, onko henkilö harkitsemassa työpaikan vaihtoa tai vaihtanut sitä hiljattain.
Palvelu on yhteisö, mihin käyttäjät voivat ladata LinkedIniin ansioluettelonsa, saada suosituksia entisiltä esimiehiltä ja työkavereilta sekä suositella muita, ja kertoa harrastuksistaan ja kiinnostuksen kohteistaan.
LinkedInin hyödyt yritykselle
LinkedIniä käytetään erityisesti oman osaamisen ja yrityksen markkinointiin, myyntiin ja rekrytointiin sekä tiedonhankintaan ja verkostoitumiseen.
LinkedIn on johtava ja maailman suurin some-kanava B2B-markkinoijille (suom. markkinointia yritykseltä toiselle, engl. Business to Business). Maailmanlaajuisesti LinkedInillä on yli 610 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Heistä 303 miljoonaa käyttää palvelua kuukausittain.
7 syytä tehdä yritykselle LinkedIn-profiili:
- Oiva alusta rakentaa brändiä.
- Hyvä paikka luoda työnantajamielikuvaa.
- Keino tuoda näkyviin yrityksen työntekijöiden asiantuntijuutta.
- Keino markkinoida tuotteita ja palveluita palveluita B2B.
- Mahdollisuus luoda LinkedIn-mainoksia.
- Mahdollisuus tavoittaa yritysyleisöä.
- Erinomainen tapa saavuttaa laadukkaita liidejä eli potentiaalisia asiakkaita.
- Keino rekrytoida työntekijöitä
LinkedInin hyödyntäminen markkinoinnissa
Samalla kun alustan suosio on noussut, on siellä tehtävä markkinointi yleistynyt, jonka myötä se onkin noussut entistä merkittävämmäksi markkinointikanavaksi monille yrityksille.
LinkedIn-mainonta soveltuu erityisen hyvin yritysten väliseen B2B-markkinointiin. Kuten kaikkea markkinointia, myös LinkedIn-markkinointia kannattaa mitata ja analysoida, jotta toimintaa voidaan kehittää tuottavampaan suuntaan.
Luo huoliteltu ja puhutteleva LinkedIn yritysprofiili (engl. Company Page). Tee siisti ja helppolukuinen esittelyteksti itsestäsi ja liitä ammattimainen valokuva itsestäsi. Mahdollisimman monen tietokentän täyttäminen parantaa sivusi löydettävyyttä.
Määritä tavoitteet. Näkyvyyteen liittyviä tavoitteita ovat asiantuntijuuden ja uskottavuuden lisääminen. Suoriin tuloksiin liittyviä tavoitteita ovat verkkosivujen kävijämäärät ja konversiot kuten sähköpostiosoitteiden kerääminen, yhteydenottopyynnöt tai verkko-ostokset.
Vakuuttavan LinkedIn-profiilin tekeminen
- Profiilikuva
- Lähikuva (ei tilannekuva)
- Katse kameraan
- Hymyile
- Asiallinen pukeutuminen ilman koruja, päähineitä tai aurinkolaseja
- Neutraali tausta
- Hyvä valaistus
- Ammattimainen yleisilme
- Päivitä taustakuva
- Otsikko (nimen alla)
- Kiinnostava
- Kuin mainos itsestäsi
- Lisää ammattinimikkeen perään yrityksen nimi, avainsanat (käytetään hakusanoina) ja jotakin säväyttävää, yllättävää tai ammatillisesti huomion kiinnittävää.
- Tiivistelmäosioon (“About”) listaa taitosi ja vahvuutesi sekä lisää vielä linkit esimerkiksi kotisivuillesi, blogiisi tai YouTube-kanavallesi.
Verkostoituminen
Mitä laajempi verkosto, sitä paremmin pystyy hyödyntämään LinkedInin tarjoamia markkinointimahdollisuuksia. Verkostoidu siis rohkeasti ja hyväksy kaikki relevantit kontaktipyynnöt.
“Connect”- eli verkostoitumispyyntöjä laittaessasi kirjoita mukaan viesti ja kerro, kuka olet ja miksi haluaisit verkostoitua. Tämä yleensä kasvattaa myös hyväksyttyjen Connect-pyyntöjen määrää, ja vastaanottajalle selviää, minkä alan toimija olet ja tarvittaessa keskustelun avauskin on luontevampaa.
Sisällön tuottaminen
Sisällön tuottaminen kuuluu oleellisesti LinkedInin tarjoamiin markkinoinnin keinoihin. Mielenkiintoiseen, ajankohtaiseen ja laadukkaaseen sisältöön sitoudutaan, mikä tuo sisällölle näkyvyyttä, mikä taas tuo näkyvyyttä myös yritykselle.
Säännöllinen ja systemaattinen sisällön tuotanto tuo sisällöille hiljalleen enemmän näkyvyyttä. Näkyvyys kasvaa, koska LinkedInin algoritmi huomaa varteenotettavan sisällöntuottajan ja alkaa antamaan lisää tilaa kanavassa ja koska sisältöjen laatu paranee tekemisen myötä.
Tehokas tapa lisänäkyvyyden saavuttamiseksi on kannustaa yrityksen työntekijöitä kasvattamaan verkostoaan palvelussa ja jakamaan siellä yritykseen liittyvää sisältöä. Julkaisut saavat muiden työntekijöiden kautta heti tykkäyksiä ja kommentteja, mihin LinkedInin algoritmi reagoi positiivisesti.
Aktiivisuus LinkedInissä hyödyttää myös työntekijöitä heidän potentiaalin urakehityksensä kannalta. LinkedInissä henkilöt kiinnostavat yrityksiä enemmän, mistä syystä myös kannattaa hyödyntää työntekijöiden aktiivisuutta.
Sisältöä kannattaa postata vähintään kerran viikossa. Kanavalle tuotetut sisällöt voivat olla tekstiä, esimerkiksi artikkeleita tai blogeja, kuvia tai videoita. Tärkeintä on sisältöjen tuoma lisäarvo muille. Tyyliltään sisältö voi olla esimerkiksi tiedottava, opettavainen tai hauska.
Sisällön tuotantoa varten määritä ensin kohdeyleisö ja heidän kiinnostuksen kohteensa. Mainosta julkaisuja oikealle kohderyhmälle ja pyri houkuttelemaan aktiivisia seuraajia julkaisuillesi. Kannattaa erityisesti käyttää hyödyksi yrityksellä jo olevia sisältöjä aika- ja henkilöstöresurssien uuden sisällön tuottamiseen vain LinkedIniä varten sitomisen sijaan.
A&B-testaus
Selvitä A/B-testauksen avulla, millaisesta sisällöstä kohderyhmäsi pitää. A/B-testaus on vertailua, jossa etsitään jatkuvasti parhaiten toimivaa vaihtoehtoa. Digitaalisessa markkinoinnissa ihmisten toiminnoista jää digitaalisia jälkiä, joiden avulla voidaan todeta jonkin toisen markkinointitavan tai -tyylin olevan toista tehokkaampi.
Osallistuminen
LinkedInissä voi osallistua esimerkiksi reagoimalla muiden tuottamaan sisältöön. Tämä on myös hyvä tapa olla itse esillä. Reagoida voi käyttämällä eri tykkäysvaihtoehtoja ja kommentoimalla aktiivisesti. Kommentoidessa tavoitteena on asiallinen ja rakentava keskustelu.
Ryhmät
Ryhmät ovat erittäin hyvä paikka LinkedIn-markkinointiin, verkostoitumiseen sekä uusien ideoiden löytämiseen. Ryhmät jaotellaan kiinnostusten ja sisällön mukaan. Mikäli etsittyä ryhmää ei löydy, voit perustaa sellaisen.
Maksettu mainonta
LinkedInistä löytyy yrityksille useampia erilaisia maksetun mainonnan keinoja. Näitä ovat tekstimainokset, sponsoroitu sisältö ja sponsoroidut viestit.
Sponsoroidut viestit Account Based Marketing -tyyppisesti (ABM, suom. Markkinointi tietylle kohdeyritykselle) toimivat usein tehokkaimmin. ABM:n parhaita puolia on tarkka kohdennettavuus listasta valittuihin yrityksiin ja niissä päättävässä asemassa työskenteleviin.
Suomalaiset käyttäjät LinkedInissä
LinkedIniin on tehty yli 1,5 miljoonaa suomalaista profiilia. Suomalaisista käyttäjistä 25 % käyttää palvelua päivittäin, 64 % viikoittain ja 91 % kuukausittain. 52 % käyttäjistä suosittelee brändejä toisille.
Lähes puolet suomalaisista käyttäjistä on 25–34 -vuotiaita. Yli 55-vuotiaita käyttäjiä on kaikkein vähiten. Ikäjakauma painottuu siis nuoriin aikuisiin.
“Information Technology” on tyypillisin suomalaisen käyttäjän profiiliin kirjattu toimiala. Tämän jälkeen tulevat “Government Administration”, “Higher Education” ja “Hospital & Healthcare”. Toimenkuvan tai roolin perusteella suomalaisilla käyttäjillä painottuu vahvasti “Business Development”, “Operations” ja “Sales”.
LinkedIn-profiili suomeksi vai englanniksi
Moni suomenkielinen käyttäjä tekee profiilin englanniksi, vaikka saattaakin tehdä postauksia ja viestejä suomeksi. Englanninkielinen profiili voikin parantaa löydettävyyttä, sillä moni rekrytoija tekee LinkedIn-hakuja englanniksi, vaikka etsisi suomenkielistä osaajaa Suomessa.
Mikäli tavoitteena on löytää kansainvälisiä työmahdollisuuksia tai verkostoituminen ulkomailla asuvien kanssa, englanninkielisen profiilin tekeminen kannattaa. Avainsanat on hyödyllistä laittaa joka tapauksessa molemmilla kielillä.
LinkedIn työpaikan vaihto
LinkedIn lupaa tehdä parhaansa, jotta nykyinen yrityksesi ei saisi tietää halustasi vaihtaa työpaikkaa. Palvelu ei tämän osalta kuitenkaan takaa täyttä yksityisyyttä, sillä työpaikkahausta voi tulla julkista tietoa palvelussa olevien kontaktiesi kautta.
LinkedIn-profiilisi asetukset voit, mikäli näin haluat, säätää niin, ettei profiilin tehdyistä muutoksista lähde automaattisesti ilmoitusta omalle verkostolle esimerkiksi työpaikan vaihdosta.
LinkedIn asetukset
Palvelu toimii oletusasetuksilla, joita pääsee tarkastelemaan ja muokkaamaan klikkaamalla yläpalkista omaa profiilikuvaketta ja tämän jälkeen “Settings & Privacy. Asetuksia on paljon ja ne kannattaa käydä läpi säätää omien toiveiden mukaisiksi.
LinkedIn viestit
LinkedInin Inbox-viestien määrä on suhteellisen matala. Lue viestit kuitenkin säännöllisesti, sillä joku niistä saattaa olla mielenkiintoinen työtarjous.
Vastaanotettuihin, asiallisiin viesteihin on aina hyvä vastata. Jos kyseessä on työtarjous, mikä ei kuitenkaan kiinnosta, voit kohteliaasti kiittää tarjouksesta ja kertoa lyhyesti, minkälainen työpaikka sinua kiinnostaisi.
Yhteenveto
LinkedIniä käytetään erityisesti henkilökohtaisen osaamisen ja yrityksen markkinointiin, myyntiin ja rekrytointiin sekä tiedonhankintaan ja verkostoitumiseen.
LinkedIn on johtava ja maailman suurin some-kanava B2B-markkinoijille (suom. markkinointia yritykseltä toiselle, engl. Business to Business, B2B). Kuukausittainen LinkedInillä on 250 miljoonaa käyttäjää.
7 syytä luoda yritykselle profiili:
- Oiva alusta rakentaa brändiä.
- Hyvä paikka luoda työnantajamielikuvaa.
- Keino tuoda näkyviin yrityksen työntekijöiden asiantuntijuutta.
- Keino markkinoida tuotteita ja palveluita B2B.
- Mahdollisuus luoda LinkedIn-mainoksia.
- Mahdollisuus tavoittaa yritysyleisöä.
- Erinomainen tapa saavuttaa laadukkaita liidejä eli potentiaalisia asiakkaita.
Lue lisää Wikipediasta, mikä on LinkedIn.
Usein kysyttyä
Mitä hyötyä on LinkedInistä?
LinkedIn soveltuu moneen käyttöön: tiedonhankintaan, ammatilliseen henkilöbrändäykseen, verkostoitumiseen, työnhakuun ja rekrytointiin sekä myyntityöhön. Palvelun suosio kasvaa koko ajan. Käyttäjiä on kuukausittain 250 miljoonaa.
Onko LinkedIn maksullinen?
LinkedIn on ilmainen. Maksullinen LinkedIn Premium on henkilöprofiileille tarjolla oleva lisäominaisuus. Premium-tileistä Premium Career on tarkoitettu henkilökohtaisen näkyvyyden lisäämiseen ja työnhaun tueksi. Premium Business antaa käyttöön liiketoimintaa tukevia ominaisuuksia.
Kuka omistaa LinkedInin?
Yhdysvaltalainen ohjelmistoalan yritys Microsoft lanseerasi LinkedInin vuonna 2003. Muita Microsoftin tuotteita ovat esimerkiksi Microsoft Windows -käyttöjärjestelmä, Microsoft Office -ohjelmistopaketti, Xbox-pelikonsolit ja Skype.
Voiko LinkedInissä estää henkilöitä?
Halutessasi estää henkilön mene hänen profiiliinsa. Valitse “Lisää” (“More”). Klikkaa sieltä “Ilmoita / Estä” (“Report / Block”) ja valitse “Estä” (“Block”). Esto kumotaan oman profiilin asetuksista.
Miten käyttää LinkedIniä?
Kirjoita profiilisi englanniksi, koska se on LinkedInin pääasiallinen käyttökieli. Käytä osaamistasi kuvaavia avainsanoja, joita ihmiset käyttävät hakusanoina netissä. Vältä liian yleisesti käytettyjä termejä. Lisää mediaa antamaan visuaalisuutta sekä kontekstia osaamisellesi.
Mitä hyötyä on LinkedInistä?
LinkedIn soveltuu moneen käyttöön: tiedonhankintaan, ammatilliseen henkilöbrändäykseen, verkostoitumiseen, työnhakuun ja rekrytointiin sekä myyntityöhön. Palvelun suosio kasvaa koko ajan. Käyttäjiä on kuukausittain 250 miljoonaa.
Lähteitä:
- Opinnäytetyö, Metropolia ammattikorkeakoulu: LinkedIn henkilön urakehityksessä
Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.