Facebook messenger markkinoinnin trendit

Mikä on Facebook messenger ja miten se toimii?

Jos yrityksellä on Facebook-sivu, on Messengerin käyttöönottaminen viestintäkanavaksi erityisen luontevaa. Messenger-pikaviestipalvelun voi ottaa myös käyttöön, vaikkei Facebookia käyttäisikään. Lue lisää!

Facebook Messenger – määritelmä 

Mikä on Facebook Messenger? Facebook Messenger, tuttavallisemmin pelkkä Messenger (suom. lähetti), on suosittu pikaviestin eli chat-sovellus. Messenger on Facebook-yhteisöpalvelun alipalvelu integroituna Facebookin verkkosivulle. Sitä voi käyttää sekä puhelimella että tietokoneella.

Messenger sopii esimerkiksi lyhyiden viestien, linkkien ja kuvien lähettämiseen. Viestit ovat salattuja, joten vain keskusteluun kuuluvat henkilöt pääsevät lukemaan niitä. 

Facebook Messenger on yksi maailman suosituimmista mobiililaitteiden viestintäalustoista kaikkien aikojen toiseksi suosituin iOS-sovellus. Palvelulla on maailmanlaajuisesti noin 990 milj. aktiivista käyttäjää.

Emoyhtiö Metaan kuuluvat Facebook Messengerin lisäksi myös Facebook, Instagram ja WhatsApp.

Messengerillä voit myös tehdä muita toimintoja

  • Pikaviestit
  • Ääni- ja videopuhelut
  • Rahan lähettäminen
  • Pelien pelaaminen
  • Sijainnin jakaminen (toimii vain mobiilisovelluksessa)

Facebook Messenger Lite

Facebook Messengeristä on saatavilla ominaisuuksiltaan rajoitettu ja kevyempi Facebook Messenger Lite. Se vie noin 90 % vähemmän tallennustilaa ja puolet vähemmän muistia. Sovellus säästää älylaitteen dataa ja akun käyttöikää.

Messenger Lite sisältää ainoastaan Messengerin ydinominaisuudet. Se pitää kaiken keskittyneenä pikaviestintään. Sen kautta voi helposti lähettää tekstiä, linkkejä, tarroja ja kuvia. Myös videopuhelu on mahdollinen.

Messenger Liten käyttäminen on mahdollista, vaikka olisi kirjautunut sisään tavalliseen Messengeriin samalla laitteella. Messenger Litessä ei voida kirjautua ulos, vaan uloskirjautuminen täytyy tehdä Facebookin kautta.

Kuten Facebook Lite, Messenger Lite on optimaalinen näissä tilanteissa:

  • Vanhemmat tai halvemmat mobiililaitteet, joissa rajoitettu prosessointiteho
  • Laitteet, joissa rajoitettu tallennustila
  • Laitteet, joissa rajoitettu datasopimus
  • 2G-verkossa
  • Hitaaseen tai epävakaaseen verkkoon yhdistetyt laitteet, esimerkiksi maaseudulla

Messenger Liten voit ladata Android-käyttöjärjestelmään Googlen Play-sovelluskaupasta ja Applen käyttöjärjestelmään App Storesta.

Facebook Messengerin hyödyt yritykselle

  1. Mahdollisuus tavoittaa asiakkaat siellä, missä he ovat: Messenger on helppo tapa ottaa yhteyttä yritykseen sekä käydä keskusteluita ja hoitaa tilauksia yksityisesti.
  2. Viestiminen missä ja milloin tahansa, sekä puhelimella että tietokoneella.
  3. Viestintätyökalujen avulla voit pitää asioita järjestyksessä ja parantaa tuottavuutta.
  4. Messenger-mainonnalla voit lisätä tunnettuutta, tavoittaa uusia kohderyhmiä ja kasvattaa liiketoimintaa
Mikä on Facebook messenger ja miten sitä käytetään?

Facebook Messengerin hyödyntäminen markkinoinnissa

Messenger-mainonta on sähköpostimarkkinointia tehokkaampaa.

4 vaihetta Messengerin tehokkaaseen hyödyntämiseen

1. Suunnittelu

Ennen Messengerin lisäämistä yrityksen markkinointistrategiaan kannattaa selkeästi määrittää siihen liittyvät liiketoimintatavoitteet ja kohderyhmä.

Erilaiset tavoitteet edellyttävät erilaisia ratkaisuja. Kohderyhmän määrittämisen avulla varmistetaan, että oikeat henkilöt löytävät yrityksen ja aloittavat vuorovaikutuksen sen kanssa.

2. Luominen

Sivun työkalujen avulla on helppo tehdä automatisoituja vastauksia, kuten tervehdyksiä, pikavastauksia ja poissaoloviestejä.

3. Tavoittaminen – Keskustelun aloituspisteet

Facebook-sivulle ja -julkaisuihin voi lisätä Lähetä viesti -painikkeen. Keskustelun aloituspisteitä voi lisätä myös esimerkiksi kotisivuille ja sähköpostiviesteihin.

4. Optimoi – testaa, opi ja toista

Testaa jokaista Messenger-kokemuksen osaa ja selvitä kampanjoiden teho Facebook Analyticsissa. Kun olet lö ytänyt toimivia ratkaisuja, selvitä, mitä uusia haasteita voisi ratkaista keskustelemalla.

Messenger-botti

Messenger-botti on mainonta- ja markkinointibotti. Botti voidaan ohjelmoida esimerkiksi hoitamaan asiakaspalvelua, vastaamaan kysymyksiin, ottamaan vastaan tarjouspyyntöjä tai esittelemään tuotteita.

Ennalta ohjatulla keskustelukaavalla asiakkaita voidaan ohjata tekemään haluttuja toimenpiteitä, kuten:

  • Menemään yrityksen kotisivuille.
  • Soittamaan yritykseen.
  • Jättämään soittopyynnön.
  • Tekemään ajanvarauksen.
  • Antamaan yhteystiedot.

Botin voi myös liittää esimerkiksi Facebook mainokseen, jossa mainokseen reagoineet ohjataan Messengeriin jatkamaan keskustelua botin kanssa. Osallistumalla keskusteluun botin kanssa he sallivat, että heille lähetetään viestejä.

Facebook-mainokseen liitetty botti on yksi parhaista liidien hankintatavoista!

Facebook Messenger Suomessa

Suomalaisista yli 18-vuotiaista noin 37 % (noin 2 milj.) käyttää Facebook Messengeriä. Aktiivisimpia viestipalvelun käyttäjiä ovat 25-54-vuotiaat naiset. Kuukausittain aktiivisia Facebookin käyttäjiä on Suomessa 2,9 milj. Kaikilla Facebook-käyttäjillä on pääsy Messenger-alustalle.

Facebook Messenger viestit ja niiden symbolit viestin alakulmassa

  • Sininen rengas: Viestiäsi lähetetään.
  • Sininen rengas, jossa valintamerkki: Viestisi on lähetetty.
  • Kokonaan sininen ympyrä, jossa valintamerkki: Viestisi on toimitettu, lukematon viesti.
  • Vastaanottajan profiilikuva: Viestisi on luettu.

Messenger ilman Facebookia

Messengerin käyttöönotto edellyttää Facebook-tiliä, mutta Facebook-tilin voidaan poistaa Messengerin käyttöönoton jälkeen. Tällöin viestipalvelua käytetään sen omalla mobiilisovelluksella tai osoitteessa Messenger.com. Sisään kirjaudutaan Facebookin käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

Yhteenveto – Messengerin hyödyt yritykselle

  1. Mahdollisuus tavoittaa asiakkaat siellä, missä he ovat: Messenger on helppo tapa ottaa yhteyttä yritykseen sekä käydä keskusteluita ja hoitaa tilauksia yksityisesti.
  2. Viestiminen missä ja milloin tahansa, sekä puhelimella että tietokoneella.
  3. Viestintätyökaluja käyttäen voit pitää asioita järjestyksessä ja parantaa tuottavuutta.
  4. Mainonnalla Messengerissä voit lisätä tunnettuutta, tavoittaa uusia kohderyhmiä ja kasvattaa liiketoimintaa.

Lue lisää Wikipediasta, mikä on Facebook Messenger.

Usein kysyttyä

Kuka käyttää Messengeriä?

Suomessa yli 18-vuotiaista noin 37 % käyttää Facebook Messengeriä. Aktiivisin viestipalvelun käyttäjäryhmä on 25-54-vuotiaat naiset. Maailmanlaajuisesti palvelulla on noin 990 milj. aktiivista käyttäjää.

Mistä tietää että Messenger-viesti luettu?

Kun Messenger-viestisi on luettu, viestin oikeaan alakulmaan ilmestyy vastaanottajan profiilikuva. Jos viestisi on toimitettu, muttei vielä luettu, alakulmassa näkyy kokonaan sininen ympyrä, jossa valintamerkki.

Mikä on katoava tila Messenger?

Katoavalla tilalla (engl. Vanish Mode) tarkoitetaan viestitilaa, jossa viestit voi asettaa tuhoutumaan lukemisen ja keskustelun sulkemisen jälkeen. Ominaisuus on saman kaltainen Snapchatin viestien kanssa.

Markkinoinnin trendit / SEO Kari Nieminen | 0400125160 | kari@seokarinieminen.com | Website | + posts

Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.

Similar Posts