Sähköpostimarkkinointi – 12 vinkkiä kampanjan tehon nostoon
Sähköpostimarkkinointi ja uutiskirjeet voivat olla erittäin tehokas tapa tavoittaa asiakkaasi ja sitouttaa heitä henkilökohtaisemmalla tasolla. Viestien kirjoittaminen ja kampanjoiden toteuttaminen on kuitenkin työlästä. Tästä artikkelista löydät 12 vinkkiä, joilla saat enemmän tuloksia samoista uutiskirjeistä ja kampanjoista.
1. Lähetä kohderyhmää viihdyttävää ja mukaansatempaavaa sisältöä
Jos tilaajasi kyllästyvät tai eivät ole kiinnostuneita lähettämästäsi sisällöstä, he peruvat tilauksen. Varmista, että lähetät sisältöä, joka on sekä jännittävää että mukaansatempaavaa ja joka liittyy kohderyhmän elämään. Sähköpostimarkkinointi on ennen kaikkea viihdyttämistä🎉
2. Personoi viestisi
Lisää sähköpostiviestiin tilaajan nimi tai käytä henkilökohtaista tervehdystä. Näin saat heidät tuntemaan, että puhut suoraan heille ja että välität heidän tarpeistaan. Viestit tulee aina kirjoittaa yhdelle ihmisille eikä massamarkkinointina isolle naamattomalle joukolle.
3. Käytä uteliaisuutta herättävää otsikkoa
Otsikko on yksi sähköpostisi tärkeimmistä osista, sillä ihmiset näkevät sen ensimmäisenä. Varmista, että se herättää heidän huomionsa ja selittää selkeästi, mistä sähköpostiviestissä on kyse.
4. Tee sähköpostin rakenne silmäiltäväksi
Käytä lyhyitä kappaleita, selkeitä otsikoita ja selkeää fonttia, jotta sähköpostisi on helppo lukea kaikilla laitteilla.
5. Muotoile teksti kännykällä lukemista helpottamaan
Käytä yhden tai kahden lauseen kappaleita. Lisää bullet-pointteja tekstin jäsentämiseksi ja sen lukemisen helpottamiseksi.
6. Lisää kuvia ja videoita
Kuvat ja videot voivat auttaa rikkomaan tekstin rytmiä ja lisäämään kiinnostavuutta sähköpostikampanjaasi. Niitä voidaan myös hyödyntää monimutkaisten käsitteiden selittämiseen visuaalisesti ja tunteiden välittämiseen. Hyödynnä kiinnostavien kuvien tekemiseen ilmaisia kuvapankkeja ja ilmaisia kuvankäsittelyohjelmia.
7. Pidä viestisi lyhyenä ja ytimekkäänä
Mitä lyhyempi viesti on, sitä todennäköisemmin ihmiset lukevat aloittavat lukemaan sitä. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi yritä pitää sähköpostiviestit alle 500 sanan pituisina.
8. Käytä vahvoja toimintakutsuja – CTA
Toimintakehoitteet ovat tärkeitä, ne saat ihmiset ryhtymään toimiin sähköpostiviestiesi perusteella – olipa kyse sitten ilmaisen kokeilujakson tilaamisesta, tuotteen ostamisesta tai yksinkertaisesti verkkosivuillesi siirtymisestä. Varmista, että ne ovat selkeitä ja helposti havaittavissa ja että ne erottuvat muusta tekstistä sähköpostikampanjassa.
9. Testaa erityyppistä sisältöä
Kaikki sisältö ei toimi hyvin kaikissa yhteyksissä – testaa erityyppisiä sisältöjä, kuten artikkeleita, infografiikkaa, videoita jne., ja katso, mitkä niistä saavat parhaan vastakaikua tilaajiltasi. Videoita on helppo tehdä ilmaisilla videoeditoreilla.
10 . Segmentoi listasi parempien tulosten saavuttamiseksi
Älä lähetä samaa viestiä kaikille. Vaan segmentoimalla listasi eri kohderyhmiin voit kohdistaa kullekin ryhmälle erityistä sisältöä, joka vetoaa juuri heihin – tämä johtaa yleensä parempaan sitoutumisasteeseen ja väheneviin uutiskirjeen peruttamisiin.
11. Seuraa analytiikkaa
Käytä analytiikkaa nähdäksesi, mitkä sähköpostit avataan ja luetaan ja mitkä poistetaan avaamatta. Tämä auttaa sinua ymmärtämään, millainen sisältö on tehokkainta, ja tekemään tarvittavat muutokset tuleviin kampanjoihin.
12. Pysy ajan tasalla uusimmista trendeistä
Pysy ajan tasalla uusimmista sähköpostimarkkinoinnin trendeistä, jotta kampanjasi eivät väljähdy ja kasvattavat tehokkuuttaan. Kokeile koko ajan keskustella uusia aiheista, sillä koskaan ei voi tietää, mikä voisi toimia yrityksesi kannalta hyvin.
Yhteenveto sähköpostimarkkinoinnista
Sähköposti on jo vanha keksintö ja sille on povattu kuolemaa jo pitkään uusien vaihtoehtojen ilmaantuessa. Totuus on toisenlainen. Sähköposti ei katoa mihinkään. Se on säilynyt kestävänä viestinnän ja markkinoinnin trendinä jo vuosikymmeniä. Syy voi olla sen henkilökohtaisuus, sillä sähköpostimarkkinointi on monella tavalla loistava tapa väline tavoittaa kohdeyleisösi ja lisätä myyntiä. Vaikka sen käynnistäminen vaatii paljon panotuksia, niin se on tutkitusti kustannustehokkain markkinoinnin keino. Siitä saadaan jopa 36x – kertaisia tuottoja sijoitetulle pääomalle (ROI). Parantaaksesi tehokkuutta ota yksi askel kerrallaan ja seuraa tuloksia. Kirjoita viesteissä mahdollimman henkilökohtaisesti. Sähköpostiviestin lukee aina yksi henkilö. Se ei ole massamarkkinointia. Tässä artikkelissa olevia vinkkejä noudattamalla voit luoda onnistuneita sähköpostikampanjoita, jotka innostavat lukijoitasi ja saavutat niin myynnillisiä kuin suhdetoiminnallisia tavoitteitasi. Hauskoja kirjoittamistuokioita. Muista viihdyyttää🙂
Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.