Markkinoinnin automaatio työkalut ja koulutus

Mikä on markkinoinnin automaatio?

Tiesitkö että markkinoinnin automaatio tekee markkinoinnin ja myynnin yhteistyöstä tehokkaampaa ja lopulta asiakastyöstä hedelmällisempää ja tuottoisempaa?

Markkinoinnin automaatio määritelmä

Mikä on markkinoinnin automaatio? Markkinoinnin automaatio tarkoittaa ohjelmiston/teknologian tehokasta käyttöä myynnin ja markkinoinnin apuvälineenä. Ne voivat yhteistyössä automatisoida jatkuvasti toistuvia säännöllisiä tehtäviä sekä yhteydenottoja uusiin ja vanhoihin asiakkaisiin säästäen runsaasti kuluja ja työvoimaa.

Markkinoinnin automaatiota voit esimerkiksi hyödyntää

  • sähköpostimarkkinoinnissa
  • myyntisuppiloiden automatisoinnissa
  • inbound-markkinoinnin personoinnissa
  • arvostelujen kysymisessä
  • ja paljon muussa

Katso video jossa selitetään markkinoinnin automaation perusteet 👋

Mikä on markkinoinnin automaatio ?

Mikä on markkinoinnin tehtävä?

Yrityksissä markkinoinnin tarkoitus on tukea kaikella mahdollisella tavalla myynti kenttää. Markkinointi tuo yrityksen tuotteet esille houkuttelevasti oikeaan aikaan. Asiakas kiinnostuu, myynti saa eri kanavia pitkin tarjouspyyntöjä (liidi) ja pystyy tekemään kauppoihin johtavia toimenpiteitä.

Onnistuneiden kauppojen jälkeen asiakkaan hoito jatkuu tyytyväisyyden varmistamisella. Asiakkaisiin otetaan yhteyttä automaation avulla säännöllisesti ja tämä pitää yllä potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa. Asiakkaat pyritään sitouttamaan yrityksen palveluihin ja tuotteisiin. Näin saadaan luotua pitkäaikaisia asiakassuhteita.

Prosessissa on monta vaihetta ja erilaisten tehtävien ja yhteydenottojen automatisoimalla säästetään paljon aikaa ja kuluja. Yhteydenotot asiakkaisiin eri alustojen kautta voidaan tehdä täysin automaattisiksi eri ohjelmistojen kautta.

Miksi markkinoinnin automaatio?

Asiakkaita pommitetaan jatkuvasti valtavalla viestitulvalla eri kanavista. Markkinoinnin automaation avulla luodaan helposti persoonallisempaa ja oikea-aikaisempaa markkinointia. Tämä johtaa parempaan lopputulokseen ja miellyttävämpään asiakaskokemukseen. Asiakas kiinnostuu ja aktivoituu tehokkaasti.

Markkinoinnin automaatio tarjoaa käytännössä:

  • Löydät uusia asiakkaita nopeammin: esimerkiksi sisältöjen ja viestien personointia asiakkaan yhteydenoton alkuvaiheessa
  • Mahdollistaa viestinnän tarkan ajoituksen asiakkaille ja sisällön räätälöinti jopa henkilötasolla.
  • Asiakkaiden profilointi verkkosivuilla tehtyjen toimintojen perusteella, jolloin automaatio tunnistaa kaikista kuumimmat liidit sekä heidän kiinnostuksen kohteet.
  • Pystyt helposti ylläpitämään nykyisiä asiakkaita
  • Lisää asiakkaiden lojaalisuutta
  • Luoda erilaisia asiakasryhmiä ja tarjota heille eritasoisia palveluja.
  • Pystyt löytämään asiakkaista hyvin tuottavat sekä kasvavat yritykset ja kommunikoimaan heidän kanssaan vielä tehokkaammin
  • Erilaisten toimenpiteiden suunnittelu, toteutus ja seuranta.
  • Sähköpostimarkkinoinnin, kampanjat eri asiakasryhmille, tekstiviestit ja muut muistutukset kaikissa kanavissa, asiakasrekisterien hallinta ja ylläpito, verkkolomakkeiden ylläpidon, nettisivujen analysointi, nettikaupan toiminta
  • Some Viestinnän automatisointi

Miten automaation avulla on mahdollista tehostaa myyntityötä?

Markkinoinnin automaation avulla voidaan valita potentiaalisten asiakkaiden joukosta ne, jotka ovat antaneet signaalia osto tarpeesta.

Myyjä saa automaattisesti valmiita liidejä jotka on helppo kontaktoida. Markkinointiautomaatio antaa myyntityön tueksi myös hyvää taustatietoa siitä, mikä asiakasta kiinnostaa.

Liidien helppo seuraaminen alusta klo saamiseen. Liidien pisteytys- ja luokittelu työkalun avulla pystyt selvittämään ostajan ostoaikeet ja käyttämään aikasi oikein.

Markkinoinnin automaatio työkalut

Markkinoinnin automaatio on mainio apu yrityksille. Koko organisaation pitää sitoutua uusiin työkaluihin. Ohjelmiston sisäänajoon yrityksen päivittäiseen käyttöön tarvitaan alussa runsaasti työtä ja perehtymistä. Älä anna tämän kuitenkaan pelästyttää sillä edut organisaation kasvun ja sitoutuneiden asiakkaiden suhteen ovat todelliset.

Markkinoinnin automaatio työkalujen hinnoissa on valtavia eroja. Kuukausikustannus työkalulle lähtee liikkeelle kympistä ja voi nousta yli tuhanteen euroon kuussa. 

Markkinoinnin automaation suosituin työkalu kotisuomessa on HubSpot. Muita suosittuja ovat Active Campaign, Salesforce Pardot ja Marketo.

Mieti seuraavia asioita kun teet päätöstä markkinoinnin automaation uudesta työkalusta:

  • Mitä tahansa järjestelmää yrityksesi käyttää jo nyt asiakkaiden tietojen ylläpitoon, varmista että se saadaan integroitua tulevaan automaatio ohjelmistoon.
  • Tuleva ohjelmiston tarve mietitään tarkkaan koko organisaation sisällä mitä se tulee palvelemaan ja kaikkien sitä käyttävien tarpeet ja toiveet kuunnellaan.
  • Kuinka paljon jokaisen osaston lisäpanostus pystytään integroimaan uuden ohjelmiston käyttöön
  • Pidetään aina selkeänä mielessä mitä ja mihin uudella automatisoinnilla tähdätään ja mitä ominaisuuksia halutaan. Ohjelmiston on tarkoitus auttaa, ei vaikeuttaa päivittäistä elämää.

Markkinoinnin automaatiota käytännössä esimerkki

Markkinoinnin automaatio käytännössä – Miten se toimii sitten? Tässä esimerkki asiakkaan näkökulmasta:

Olet uusi kahvilan yrittäjä ja selaat suomalaisten kahvialan yrittäjien sivustoja. Klikkailet kahvilaitteiden kuvia ja viereen ponnahtaa ikkuna jossa kysytään tarvitsetko apua laitteen ostoon. No sepä kävi mukavasti ajattelet, täyttää tietosi ja parin tunnin päästä puhelin soi. Iloinen myyjä K esittelee itsensä ja haastattelee tarpeitasi. Sovitte käynnin yrityksen paahtimon yhteydessä olevassa laitteiden showroomissa seuraavaksi päiväksi.

Sähköpostiisi tulee mukava personoitu viesti jossa kiitetään mielenkiinnosta ja muistutetaan huomisesta tapaamisajankohdasta.

Tapaat huomenna mukavan asiallisen nuoren miehen K joka kyselee uudesta yrityksestä, sen koosta, kaikki tarpeesi mennään läpi yrityksen suhteen. Mies täyttää kaikki vastauksesi “läppärille”. Hän tarjoaa juuri tarvitsemiaan laitteita ja kertoo niiden kustannuksista.

Menette läpi myös tarjottavat tuotteet: kahvit, kaakaot, teet, myynninedistämismateriaalit. Olet uusi alalla ja myyjä tuo sinulle aivan uusia ajatuksia kaikesta alaan liittyvästä. Lähtiessäni olit täysin myyty. Mietit että minulle ei varsinaisesti tyrkytetty mitään vaan kaikki oli paketoitu hienosti.

Myöhemmin sait vielä uuden Kiitos viestin käynnistäsi ja ajankäytöstä meidän kanssa. Viestissä kerrottiin vielä että myyjä K ottaa Sinuun yhteyttä parin päivän päästä.

Saitte laitteet tilattua, peruskahvilaitteen ja espresso manuaalisen laitteen. “Jotenkin” sait myös kaikki tarjoamasi kahvituotteet tilattua heidän kauttaan sekä ilmaisen koulutuksen henkilökunnallesi juomien valmistamisesta.

Teitte samalla huoltosopimuksen laitteelle. Kaikki meni eteenpäin kuin junan vessa, jossa sinua ohjataan askel askeleelta. Uusi kahvilatila remontoitiin, laitteet asennettiin ajallaan ja koulutus tehtiin ennen avaamista. Myyjä K tarjosi vielä asiakkailleni ilmaiset kahvit parin ekan päivän aikana toivottaakseen onnea!

Vuotta myöhemmin kahvilasi toimii hienosti. Sinua muistutetaan yrityksestä uusista tuotteista joilla voisin ilahduttaa asiakkaita, messupäivistä joissa he toivovat näkevänsä minut omalla ständillään, myyjä K käy varmistamassa 3 kk välein että kaikki on hyvin ja tarvitsenko mitään tai voimmeko auttaa jotenkin?

Kaikki sattumaa vai loistavasti hoidettu markkinoinnin automaatiolla?

Lue lisää mikä on markkinoinnin automaatio Wikipediasta

Usein kysytyt kysymykset

Markkinoinnin automaatio koulutus

Monet markkinoinnin automaatioon liittyviä ohjelmistoja myyvät yritykset tarjoavat myös koulutuksia ohjelmison käyttöön. Moniin sopimuksiin henkilökunnan koulutus myös kuuluu automaattisesti. Koulutuksia löytyy myös automaatiota harkitseville ja sitä jo käyttäneille jotka haluavat syventyä aiheeseen alustasta tai ohjelmistosta riippumatta.

Mitä on Inbound-markkinointi?

Inbound-markkinoinnissa pyritään auttamaan asiakasta kiinnostavan ja houkuttelevan sisällön kanssa. Erilaisia tapoja on monia: esimerkiksi blogit, sähköpostimarkkinointi, sosiaalisen median viestintä, podcastit, webinaarit ja erilaiset videot. Kohderyhmä pitää tuntea ja valita oikea lähestymistapa eri tilanteissa.

Markkinoinnin trendit / SEO Kari Nieminen | 0400125160 | kari@seokarinieminen.com | Website | + posts

Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.

Similar Posts