Myyntisuppilo

Myyntisuppilon vaiheet

Myyntisuppilo on tapa kuvata polkua, jonka potentiaaliset asiakkaat kulkevat tehdessään ostopäätöstä. Myyntisuppilossa on useita vaiheita, ja ne voivat vaihdella sen mukaan, millaista tuotetta joku myy. Yksi tapa jakaa myyntisuppilon eri osaset on tarkastella seitsemää eri vaihetta:

Tietoisuusvaihe

Tietoisuusvaihe syntyy silloin kun potentiaaliset asiakkaat tulevat tietoisiksi ongelmasta tai tarpeesta, joka heillä on.

Kiinnostumisvaihe

Kiinnostuksen vaiheessa potentiaaliset asiakkaat alkavat etsiä keinoja ongelmansa ratkaisemiseksi tai tarpeensa tyydyttämiseksi

Arviointivaihe

Arviointivaiheessa potentiaaliset asiakkaat vertailevat erilaisia ratkaisuja ongelmaansa tai tarpeeseensa.

Päätösvaihe

Päätösvaiheessa potentiaaliset asiakkaat päättävät, minkä ratkaisun he haluavat ostaa.

Ostovaihe

Ostovaiheessa potentiaaliset asiakkaat todella ostavat tuotteen tai palvelun.

Uudelleenarviointi ja uusintaosto

Tuotteen tai palvelun käytön jälkeen asiakkaat siirtyvät uudelleenarviointivaiheeseen, jossa he päättävät, jatkavatko he tuotteen tai palvelun käyttöä.

Promoottorivaihe

Optimaalisessa ostopolussa asiakas motivoidaan hyvä tuotteen ja asiakaspalvelun avulla promotoimaan yritystä tai tuotetta ystäväpiirilleen erilaisten kannustimien ja vuorovaikutuksen kanssa.

Myyntisuppilo on siis vain tapa kuvata kaikki vaiheet, jotka potentiaaliset asiakkaat ostoprosessissaan.

Website | + posts