Myyntisuppilo
Myyntisuppilon vaiheet
Myyntisuppilo on tapa kuvata polkua, jonka potentiaaliset asiakkaat kulkevat tehdessään ostopäätöstä. Myyntisuppilossa on useita vaiheita, ja ne voivat vaihdella sen mukaan, millaista tuotetta joku myy. Yksi tapa jakaa myyntisuppilon eri osaset on tarkastella seitsemää eri vaihetta:
Tietoisuusvaihe
Tietoisuusvaihe syntyy silloin kun potentiaaliset asiakkaat tulevat tietoisiksi ongelmasta tai tarpeesta, joka heillä on.
Kiinnostumisvaihe
Kiinnostuksen vaiheessa potentiaaliset asiakkaat alkavat etsiä keinoja ongelmansa ratkaisemiseksi tai tarpeensa tyydyttämiseksi
Arviointivaihe
Arviointivaiheessa potentiaaliset asiakkaat vertailevat erilaisia ratkaisuja ongelmaansa tai tarpeeseensa.
Päätösvaihe
Päätösvaiheessa potentiaaliset asiakkaat päättävät, minkä ratkaisun he haluavat ostaa.
Ostovaihe
Ostovaiheessa potentiaaliset asiakkaat todella ostavat tuotteen tai palvelun.
Uudelleenarviointi ja uusintaosto
Tuotteen tai palvelun käytön jälkeen asiakkaat siirtyvät uudelleenarviointivaiheeseen, jossa he päättävät, jatkavatko he tuotteen tai palvelun käyttöä.
Promoottorivaihe
Optimaalisessa ostopolussa asiakas motivoidaan hyvä tuotteen ja asiakaspalvelun avulla promotoimaan yritystä tai tuotetta ystäväpiirilleen erilaisten kannustimien ja vuorovaikutuksen kanssa.
Myyntisuppilo on siis vain tapa kuvata kaikki vaiheet, jotka potentiaaliset asiakkaat ostoprosessissaan.