Verkkokaupan trendit [12 vinkkiä vuodelle 2023]
Kun siirrytään vähitellen kohti vuotta 2023, on tärkeää pysyä ajan tasalla uusimmista verkkokaupan trendeistä. Alan teknologiat ja asiakkaiden ostotottumukset kehittyvät jatkuvasti, ja on hyvä tietää miten ala kehittyy. Tässä blogikirjoituksessa käsittelään 12 tärkeintä verkkokaupan trendiä vuodelle 2023.
01.Pysy ajan tasalla uusimmasta teknologiasta
Sähköisen kaupankäynnin alalla on tärkeää pysyä ajan tasalla uusimpien teknologioiden kanssa. Tämä tarkoittaa, että on investoitava uusiin alustoihin ja ohjelmistoihin sekä pidettävä verkkosivustosi ajan tasalla.
02.Lisää tekoälyn ja koneoppimisen käyttöä
Tekoäly ja koneoppiminen ovat yhä tärkeämpiä myös verkkokauppiaalle, joten varmista, että käytät näitä teknologioita hyödyksesi. Niiden avulla voit parantaa asiakaskokemusta, lisätä konversioita ja tehdä parempia päätöksiä liiketoiminnastasi.
03.Keskity verkkokaupan mobiilikäytettävyyteen
Mobiiliostaminen on yhä tärkeämpää, joten varmista, että verkkosivustosi on optimoitu mobiililaitteille. Tämä tarkoittaa responsiivista suunnittelua, helppoa kassaprosessia ja optimoituja tuotesivuja.
04.Personoi asiakaskokemuksesi
Asiakaskokemuksen personointi on avain menestykseen verkkokaupassa. Käytä data-analytiikkaa asiakkaiden käyttäytymisen ja mieltymysten seuraamiseen ja käytä näitä tietoja kohdennettujen tarjousten ja suositusten luomiseen. Personointia voit hyödyntää sähköpostimarkkinoinnissa ja sisäänkirjautuneen asiakkaan tuotesuosituksissa.
05.Käytä videoita sisältömarkkinoinnissa
Videoiden käyttäminen tuotteiden esittelyyn on loistava tapa sitouttaa asiakkaita ja mainostaa tuotteitasi. Se on erittäin tehokas markkinointimuoto, joten varmista, että käytät sitä täysimääräisesti.
06.Integroi uusia sosiaalinen media kanavia markkinointistrategiaasi
Sosiaalinen media on tehokas väline verkkokaupan mainostamiseen ja asiakkaiden sitouttamiseen. Varmista, että käytät uusia sosiaalisen median kanavia vanhojen rinnalla tavoittaaksesi uusia ostajapersoonia sekä asiakassegmenttejä.
07.Panosta SEO-optimointiin entistä enemmän [ikivihreä strategia]
Hakukoneoptimointi on edelleen tärkeä osa verkkokaupan menestystä. Varmista, että hyödynnät kaikkia verkkokaupan hyviksi SEO-käytännöiksi todennettuja menetelmiä, kuten yksilölliset ja hyötyihin keskittyvät tuotekuvaukset, hyvä valokuvat, arvostelujen hankkiminen sekä videosisältö varmistaaksesi, että verkkosivustosi näkyy korkealla hakukoneiden tulossivuilla.
08.Tarjoa kaikki mahdolliset maksuvaihtoehdot
Maksuvaihtoehtojen nopeus ja vaivattomuus on tärkeä konversio-tekijä. Varmista, että tarjoat erilaisia maksuvaihtoehtoja, kuten luottokortteja, pankkikortteja, verkkomaksupainikkeet, laskuvaihtoehdon, osamaksun, PayPalia ja Apple Payta jne., jotta asiakkaat voivat valita heille sopivimman vaihtoehdon.
09.Käytä markkinoinnin automaatiotyökaluja
Markkinoinnin automaatiotyökalut voivat auttaa sinua säästämään aikaa ja rahaa markkinointitehtävissä, kuten sähköpostimarkkinoinnissa, sosiaalisen median kampanjoissa ja kohdennetuissa mainoksissa jne. Varmista, että käytät näitä työkaluja markkinointitoimintojesi automatisointiin. Jos havaitset tekeväsi manuaalisesti samoja juttuja, niin mieti miten sen saisi automatisoitua ja samalla moninkertaistaa siitä saatava hyöty.
10.Kansainvälisty naapurimaihin
Tarjoamalle myös ruotsalaisille ja virolaisille mahdollisuuden ostaa omalla kielellään kasvattaa mahdollisuuksia myydä enemmän. Monet modernit verkkokaupa-alustat pystyy muuttamaan melko vaivattomasti monikieliseksi. Osassa verkkokaupoista on jopa mahdollista ottaa käyttöön automaattiset käännökset.
11.Liveshopping
Liveshopping on tervetullut lisä verkkokaupan aktiivisiin myyntitekniikoihin. Liveshoppingilla tarkoitetaan somekanavassa livestriimauksena tehtävää myyntitilannetta, jossa esittelet tuotteita ja kerrot mitä ne maksaa. Tavallaan unboksaat tuotteita tai palveluita livefeedissä ja myyt niitä kuin olisit henkilön kanssa kasvotusten. Livetapahtuman osallistuja voi ostaa tuotteen suoraan tarjotusta linkistä tai tehdä kysymyksiä sovelluksessa löytyvässä chatissä ja saada heti vastauksia kysymyksiinsä. Usein samoja kysymyksiä voi olla monella katsojalla yhtä aikaa, jolloin moni saa saman vastauksen. Liveshopping tapahtumia on ollut esimerkiksi Musti & Mirrillä ja Kappahl -vaatekaupalla.
12.Lisätty todellisuus verkkokaupassa
Lisätty todellisuus eli AR on tärkeä teknologia sähköisen kaupankäynnin yrityksille. Se avulla voit tarjota asiakkaille entistä elämyksellisemmän kokemuksen verkko-ostosten tekemisestä. AR:n avulla voit esimerkiksi tarjota asiakkaille realistisen näkymän siitä, miltä tuote näyttää heidän kotonaan tai toimistossaan. Tai miltä silmälasit tai vaate näyttäisi heidän pukemanaan. Tämä tekniikka on vielä alkuvaiheessa, mutta sillä on suuria mahdollisuuksia verkkokaupan yrityksille. Esimerkiksi 360 asteen kuvia voit ottaa erilaisilla automatisoiduilla valokuvauslaitteistoilla kuten esimerkiksi Photorobot.com
Yhteenveto verkkokaupan trendeistä vuodelle 2023
Edellä mainitut verkkokaupan trendit auttavat sinua pysymään kilpailijoiden edellä vuonna 2023 ja sen jälkeen. Pidä verkkosivustosi ajan tasalla uusimman teknologian avulla, keskity mobiilikäytettävyyteen, personoi asiakaskokemus, käytä videoita sisältömarkkinoinnissa, yhdistä markkinointistrategiaasi uudet sosiaalisen median kanavat, investoi enemmän SEO-optimointiin, tarjoa kaikki mahdolliset maksuvaihtoehdot ja käytä markkinoinnin automaatioita säästääksesi aikaa ja rahaa. Sen lisäksi Liveshopping ja lisätyn todellisuuden mahdollisuudet tuovat verkkokaupan asiakaskokemusta lähemmäs perinteitä ostokokemusta. Nämä kaikki edistävät myyntiä ja helpottavat verkkokaupan pyörittämisen arkea👋
« Alkuun