Hakusanamainonta

Synonyymit:
Hakukonemainonta

Hakusanamainonta on mainonnan ostamista hakukoneista. Hakusanamainonnassa maksetaan mainoksen klikkaamisten mukaan. Google AdWords on esimerkki hakusanamainnonnan työkalusta Googlen hakukoneissa.

Hakusanamainonta (Wikipedia)

Hakusanamainonta, myös hakukonemainonta, on Internet-hakukoneiden kuten Googlen, Yahoo!:n ja Bingin tarjoama teksti- ja kuvamainontapalvelu. Siinä käyttäjälle esitettävä mainos valitaan käyttäjän hakusanan ja sijainnin sekä mainostajan päivittäisen ja kuukausittaisen budjetin perusteella. Mainokset voivat esiintyä priorisoituina linkkeinä tai erillisinä "bannereina" sivun laidassa ja niitä kutsutaan nimellä hakusanamainos tai maksu per klikkaus -mainos (engl. PPC eli Pay-Per-Click).

Googlen hakupalvelua käytettäessä hakusanamainokset ilmestyvät tavallisesti hakutuloslistan ylä- ja alapuolelle. Mainoksen etuliitteenä mainitaan "Mainos". Hakusanamainoksia on enintään neljä kappaletta hakutulosten yläreunassa ja neljä kappaletta hakutulosten jälkeen alareunassa.

Googlen hakusanamainospalvelu Google Ads eroaa muista palveluista (Bing, Yahoo! Overture) siten, että hakusanamainos voi olla hyvin yleinen eikä suoraan hakusanaan liittyvä. Yahoo!:n Overturessa hakusanamainonta on hyvin tarkkaa tuotekohtaista mainontaa, ja MSN:n (beta-versiona Ranskassa, Singaporessa ja Yhdysvalloissa) mainonnasta n. 60 % tarjoaa Overture ja loput MSN:n oma beta-vaiheessa oleva hakusanamainontapalvelu.

Hakusanamainonta mahdollistaa verrattain kustannustehokkaan tavan mainostaa Internetissä. Sen avulla saadaan aikaan tiedonhakijalle relevantteja mainoksia, sillä jokainen mainosta klikkaava käyttäjä on ainakin silmäillyt kyseistä mainosta, koska on hakenut mainokseen viittaavalla hakutermillä. Näin ollen käyttäjästä, jolle mainos näytetään, tulee prospekti. Hakusanamainonta toimii huutokauppa-periaatteella, jolloin mainostajat kilpailevat toisiaan vastaan. Hakusanamainonnan huutokaupassa mainoksen näkyvyyteen vaikuttaa paitsi mainoksen klikkihinta (engl. CPC eli Cost-Per-Click), myös muut mainostajan laatuun liittyvät tekijät, kuten mainostekstin merkityksellisyys käytettyä hakusanaa vastaan.

Useat mainos- ja markkinointitoimistot sekä Internet-markkinointiin erikoistuneet konsulttiyritykset tarjoavat palveluna hakusanamainontaa.

« Alkuun