Mitä on mobiilimainonta?
Meidän jokaisen huomiosta ja sekunneista taistellaan raivokkaasti ympäri maailmaa jatkuvasti kasvavilla mobiilimainonnan markkinoilla. Miten mobiilimainotaa pääsee mukaan ja mistä siinä on kyse? Lue lisää
Mobiilimainonta määritelmä
Mitä on mobiilimainonta? Mobiilimainonta on monikanavaista verkossa tapahtuvaa markkinointia ja mainontaa ihmisille, jotka käyttävät älypuhelimia sekä tabletteja.
Henkilökohtainen mobiilimainonta
Älypuhelimet ovat kaikkien aikojen henkilökohtaisin media- ja markkinointikanava mitä koskaan on ollut. Nämä laitteet ovat läsnä jatkuvasti kaikissa arjen hetkissä ja löytää asiakkaan jatkuvasti.
Mobiilimainonnan hyödyt yritykselle
Mitä hyötyä yrityksellesi on mobiilimainonnasta?
- Mobiilimainonta tavoittaa kuluttajansa reaaliajassa henkilökohtaisesti juuri siellä missä he ovat. (Katso alla olevia pysäyttäviä lukuja otsikon alta: Mobiili lukuina maailmalta)
- Monta eri kanavaa tavoittaa kohdeyleisö ja hyödyntää massoja. Kanavia ovat muun muassa: ADs, Email, App notification, SMS, MMS, In App Ads in games, Messenger, Social media.
- Toimii tutkitusti loistavasti myös yrityksen brändin rakentajana.
- Korkeampi ROI – return of investment- enemmän missään muussa mainonnassa.
- Korkeampi CTR – click through rate- parempi kuin missään muussa mainonnassa.
Mobiilimainonta ja markkinointi
Yrityksen markkinoinnin avulla erilaiset mainokset heräävät eloon mobiilimainonnassa. Kilpailu on kovaa ja tämän päivän ratkaisut ja mainokset eivät välttämättä toimi enää huomenna.
Tässä vinkkejä, kun luot mobiilimainontaa:
- Sinulla on 3–6 sekuntia aikaa tehdä vaikutus ja saada ihminen koukkuun. Jos tämä katsoo mainoksesi loppuun sitoutumisaste kasvaa runsaasti.
- Pidä mainosten tekninen puoli hallinnassa ja katso että sisältö latautuu nopeasti. Muista luoda sisältöä, joka sopii ruutuun ja sitä ei tarvitse skrollata ja erityisesti zoomata.
- Käytä puhelimien ominaisuuksia monipuolisesti esimerkiksi pyyhkäisyä, ravistelua ja kameraa. Digitaalisen mainonnan kautta voi luoda mukaansatempaavaa, kosketeltavaa ja osallistavaa sisältöä.
- Liikkuva ihminen ja mobiilipaikannusmahdollisuus mahdollistaa erittäin maantieteellisesti lokalisoidun mainonnan.
- Mainonta voidaan kohdentaa erinomaisesti kohdeyleisön taustojen tuntemisella. Voit miettiä myös kohdeyleisön sijaintia, ajankäyttöä, kiinnostuksen kohdetta, käyttäytymismalleja tai esimerkiksi mikä ajankohta vuodesta on menossa/tulossa.
- Mobiilissa pystyy ja kannatta aktivoida kuluttajia enemmän, jopa monesti päivässä. Puhelin on aina mukana ja jo melkein osa ihmistä. Kuluttajien osallistaminen voidaan tehdä erilaisilla klikkauksilla, tekstareilla, videoilla, paikannusmahdollisuus store locatorilla.
- Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR) teknologia kehittyvät jatkuvasti, ole mukana etulinjassa ja ota selvää, miten niiden käyttö olisi mahdollista yrityksesi mainonnassa ja markkinoinnissa.
Hyviä alustoja aloittaa mobiilimarkkinointi
Netin syövereissä on muutamia hyvä ja varmoja paikkoja aloittaa mobiilimainonta ja markkinointi.
Kohderyhmä
Sinä tunnet yrityksesi tuotteiden ja palveluiden kohderyhmä asiakkaat. Mieti tarkkaan missä alustalla kohderyhmäsi asiakkaat oleilevat. Näistä on myös loistavaa dataa monella sivustolla.
Oletetaan esimerkiksi, että kohderyhmäsi on yli 30-vuotiaat. Tik Tok ei ehkä silloin oikea paikka, sillä melkein 50 % käyttäjistä on alle 30-vuotiaita.
Jos haluat taas tuotteita Kiinan markkinoille, ainoastaan reilu 3 miljoonaa asukkaista käyttää Facebookia.
Tässä yleisimpiä alustoja/platforms – käytetyimpiä 03/2022:
Facebook, Youtube, WhatsApp, Instagram (näillä jokaisella yli 2 biljoonaa MOA = monthly active users).
Tik Tok, Snapchat, Pinterest, Reddit, Linkedln, Twitter (näillä 1 biljoona – 220 miljoonaa MOA= monthly active users).
Mobiilimainonta erilaisia tapoja ja muotoja
Mobiilimainonnan erilaisia muotoja löytyy runsaasti ja niitä kehitetään koko ajan lisää. Tässä esimerkkejä yleisimmistä:
- Sovellusten sisäiset mainokset eli Appien sisällä oleva mainossisältö.
- Videomainokset, selatessa nettiä näitä ponnahtaa jatkuvasti esille eri muodoissa.
- Videomainokset, joilla palkitaan käyttäjää. Monet pelit esimerkiksi palkitsevat pelaajaa, kun tämä katsoo pelin sisällä videoita ja antaa itse pelin resursseja palkintona pelaajalle.
- Bannerimainokset. Näitä et ole voinut välttää. Mainonta käyttänyt bannereita eri muodoissaan jo ennen kuin mobiililaitteita oli edes olemassa.
- Natiivimainokset. Isot toimijat kuten FB käyttävät mainoksia jotka ns. näyttävät kuuluvan ympäristöön.
- Pelattavat mainokset. Näitä käyttävät esimerkiksi peliteollisuus, jossa mainoksessa voit pelata itse peliä pienen ajan ja näin saadaan ihminen koukutettua kokeilemaan.
- Push notification. Erilaista mainontaa putkahtaa eri muodoissa, kun olet kiinnostunut jostain asiasta ja sinut halutaan ohjata jollekin sivustolle.
Mobiili lukuina maailmalta
Mikään markkinointialan tosissaan ottava yritys ei voi enää ohittaa mobiilimainontaa. Markkinat ovat räjähtäneet käsiin ja pari vuotta kestänyt Covid-19 nosti mobiili shoppauksen määrää entisestään. Tässä kerättyjä lukuja ja faktaa maailmalta:
- 2021 – Maailmassa on yhteensä 7.8 biljoonaa ihmistä ja 6.4 biljoonaa mobiilipuhelinkäyttäjää/ liittymää.
- 79 % mobiilipuhelimien käyttäjistä pitää puhelinta lähellään 22 tuntia päivässä.
- 2021–75 % Googlen mukaan käyttää mobiililaitetta internetin selaamisessa.
- 2021–56 % kaikista maailman hauista hakukoneilla tapahtui mobiililaitteella.
- 2021 – melkein 70 % mobiililaitteiden käyttäjistä tekee Online shoppailuja.
- 60 % B2B ostajista kertoo, että puhelin näytteli tärkeää roolia viimeisissä ostoksissa.
- Google optimoi kaiken toiminnan mobiililaitteelle.
- Gmail avataan mobiililaitteessa n. 62 % varmuudella, kun taas pöytäkoneissa ainoastaan 10 % varmuudella.
Mitä työkaluja kannattaa käyttää mobiilimarkkinoinnin ja mainonnan apuna?
Kanavia ja alustoja, joissa toimia on hyvin paljon. Jos haluat toimia monessa eri kanavassa samaan aikaan, tarvitset eri ohjelmistoja eri käyttötarkoituksiin. Tässä esimerkkejä käyttötarkoituksesta ja hyväksi havaituista ohjelmistoista:
Sosiaalisen median postaus- ja aikataulutustyökaluja ovat muun muassa: Hootsuite ja Buffer.
Analysoimisen työkaluja kuten: Google Analytics, Appsflyer tai App Annie.
SMS markkinoinnin työkaluja ovat muun muassa: EZ Texting, Airship
Monikanavaisen markkinoinnin työkaluja: Iterable, SendPulse
App storen optimaaliseen toimintaan työkaluja: AppTweak, Mobile Action.
SEO tools jolla optimoidaan hakukoneita: SEMRush
Yhteenveto
Miksi ja mitä hyötyä Sinun yrityksellesi on mobiilimainonnasta?
- Mobiilimainonta tavoittaa kuluttajansa reaaliajassa henkilökohtaisesti juuri siellä missä he ovat. (Katso alla olevia pysäyttäviä lukuja otsikon alta: Mobiili lukuina maailmalta)
- Monta eri kanavaa tavoittaa kohdeyleisö ja hyödyntää massoja. Kanavia ovat muun muassa: ADs, Email, App notification, SMS, MMS, In App Ads in games, Messenger, Social media.
- Toimii tutkitusti loistavasti myös yrityksen brändin rakentajana.
- Korkeampi ROI – return of investment- enemmän missään muussa mainonnassa.
- Korkeampi CTR – click through rate- parempi kuin missään muussa mainonnassa.
Usein kysytyt kysymykset
Paljonko mobiilipelejä pelataan maailmassa?
Vuonna 2020 maailmalla oli yli biljoona mobiili pelaajaa, ja nämä tekivät voittoa yrityksille melkein 50 biljoonaa dollaria. Mobiilipelaaminen on suuri megatrendi.
Paljonko suomessa myydään älypuhelimia?
Vuonna Suomessa myytiin 2021 yli 2.7 miljoonaa matkapuhelinta ja keskihinta oli 357 euroa. Tähän lisätään kaikki mahdolliset padit ja muut mobiililaitteet niin saadaan ymmärrystä, kuinka paljon pelkästään Suomessa on alan potentiaalia.
Mitä on natiivimainonta?
Natiivimainonta on tekstejä, joita julkaistaan digitaalisessa mediassa. Tekstit näyttävät journalismin tekstiltä ulkoisesti mutta ovat maksettua mainontaa, jonka mainostaja on itse kirjoittanut. Tekstissä pitää olla maininta, josta se tunnistetaan mainokseksi.
Suhtaudun markkinointiin ja markkinoinnin tuloksiin intohimoisesti, ja haluan auttaa yrittäjiä, yrityksiä ja yhteisöjä ratkaisemaan asiakashankinnan haasteita eri muodoissa. Sydäntäni lähellä on digitaalisen markkinoinnin eri muodot ja erityisesti hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakusanamainonta sekä tietysti markkinoinnin tulevaisuuden trendit ja teknologiat.